A Romani Design új kollekciója újra megmutatta a roma kultúra értékeit
A Romani Design legújabb, Romani Red nevet viselő kollekcióját a Szépművészeti Múzeumban, a Budapest Central European Fashion Week divateseményén láthatta először a közönség. A Varga Helena és zenekara élőzenei kíséretével zajló bemutató átütő sikert aratott. A márka tervezőinek a kezdetek óta célja határaik és a megadatott kereteik feszegetése, inkább egyfajta örömteli együttlétként értelmezik a divatbemutatójukat is, meg szeretnék mutatni, hogy a roma kultúra értékes, méltó a többségi társadalom elismerésére.
Ezeket láttad már?
A piros mint szimbólum
A Romani Red kollekció alapgondolata egyben a fő inspirációja is: a ruhák vörös színe jelképezi a bátorságot, az életigenlést, az újjászületést, a szerelmet, a teremtés erejét, magát a létezést, az életet. A hit mellett van egy nagyon erős védelmi funkciója, ami születésünktől halálunkig velünk van. Ezek a jellemzők hangsúlyosan megtalálhatóak a roma kultúrában, tetten érhetőek a művészetben, a tradicionális viseletekben, a mindennapokban.
A Romani Red kollekcióban bemutatott darabok jelentős része Best of Romani – az elmúlt 12 év során készített, büszkén és őszintén képviselt környezettudatos működés jegyében megőrzött szabásminták újraalokotásai és újragondolásai. A Romani Red kollekció magas minőségű természetes alapanyagokat használ: pamutcsipke, hernyóselyem, selyemmuszlin, pamut, csipke és szatén pántlikák (szalagok), üveggyöngyök.
A Romani Design a világ első roma divatstúdiója, amelyet 2010-ben alapítottak azzal a céllal, hogy segítse a roma közösség társadalmi integrációját. A tervezők 2012-ben megkapták a GLAMOUR Women of the Year Az év hősnői díjat a roma kultúra értékeinek a megőrzéséért és népszerűsítésért, hiszen ezzel a kreatív tevékenységükkel nagyban hozzájárulnak a többségi társadalom és a kisebbség közötti távolság csökkentéséhez és megmutatják, hogy a roma kultúra olyan érték, amire mindannyiunknak oda kell figyelnünk.
Minőségi, kézműves termékeket készítenek, A Romani Design az első széles körben ismert márka, amely büszkén reprezentálja a roma kultúrát, annak kapcsolódásait a magyar kultúrához. Folyamatos szereplői a magyar divat és dizájn szcénának, minden munkájuk a társadalmi felelősségvállalás jegyében készül. Varga Erika és Helena, a márka alapítói és tervezői a munkájukon keresztül bemutatják a roma népművészetet és kulturális örökséget: a roma öltözködési kultúra fontos része nem csak a magyar, de a Kárpát-medencei népi öltözködési hagyományoknak is. Virágminták, színes anyagok és a Szűz Mária-ábrázolás mind megjelennek a hagyományos roma öltözékeken és népművészetben: a Romani Design tervezői modern ruhadarabokat, ékszereket és kiegészítőket készítenek, amelyek a roma kulturális tradíciókat modern, kortárs kontextusba helyezik.
A roma design a múzeumban
Legutóbbi kiállításuk az Iparművészeti Múzeummal való együttműködés keretében valósult meg: a Körforgásban - in circulation címmel. A tárlat fő témái a család, a hagyományok és a hit voltak. A tervezők különös figyelmet fordítottak a képeken és műtárgyakon megjelenő Madonna-ábrázolásoknak, ezekből merítettek ihletet. A tervezők hat tárgyat használtak inspirációként a múzeum gyűjteményéből. A kiállítás az Iparművészeti Múzeumhoz tartozó Ráth György villa épületében volt látható 2021 szeptembere és 2022 januárja között: a kiállításra hat Romani Design print és öltözék készült (Templom, Áldás, Ünnep, Földi Paradicsom, Női Emancipáció és Ártatlanság), melyek ma már a múzeum gyűjteményének részét képezik. A Műcsarnokban 2022-ben a Közös Tér-II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon tárlaton két teljes Romani Design öltözék került kiállításra.