QR kód a ruhákon? Ez a módszer segíti a Z generációt a kapcsolatépítésben.
QR kód a ruhákon? Vissza a jövőbe! Két húszas éveik elején járó lány, Emőri Barbara és Németh-Trocado Francisca, a ZtimesZ ruhamárka létrehozásával megcáfolták a mondást, miszerint „Nem a ruha teszi az embert.” Franci sajnos nem tudott jelen lenni az interjún, így Barbival beszélgettem a márka törekvéseiről, arról, hogy mi történik akkor, mikor a technológia és a divat találkozik.
Ezeket láttad már?
EGYESÜLJ. CSATLAKOZZ. HÓDÍTS. A ruházat és a technológia tökéletes kombinációja. Miért fontos számotokra ez az eszme?
Szerintünk ez a 3 szó tökéletesen összefoglalja a márkának a fő céljait és értékeit. Az EGYESÜLÉS alatt az ismerkedést értjük. Mikor két ember az utcán meglátja a másikon ezt a ruhát, összemosolyognak, esetleg elkezdenek beszélgetni. Ebből következik ugye, hogy létrejön a KAPCSOLÓDÁS/KAPCSOLAT, scannelik egymás QR kódját és kialakul közöttük a „kapcsolat”. Végül pedig reméljük, hogy ezzel a kapcsolattal sikert érnek el, együttesen HÓDITanak, létrehoznak valami közöset. Azért fontos számunkra ez az eszme, amiben a ruházat és a technológia összefonódik, mert mi vagyunk az első generáció, akiknek az életében, még ha nem is a kezdetektől, de jelen van a technológia.
Hogyan fogalmaznátok meg a márka misszióját? Szerintetek miért emelkedik ki a brandek közül?
A fő missziónk a mi generációnk, azaz a Z generáció összehozása. Olvastam egyszer egy idézetet, ami nagyon megtetszett, és ez is inspirált a márka létrehozásakor: „Nem az vagy amit tudsz, hanem az, akit ismersz.” Arra, hogy miért emelkedünk ki, talán azt mondanám, hogy azért, mert én, személy szerint nem találkoztam még olyan márkával aki a technológiát ötvözné a ruházattal és ezt könnyen elérhetővé tenné.
Kik a vásárlóitok? Kiknek szól a ZtimesZ?
A nevünkből adódóan a Z generációnak szól, de ha specifikusabbak akarunk lenni, akkor az egyetemistákra szűkíteném le a kört. De természetesen fiatalabbaknak és idősebbeknek is egyaránt elérhető, és boldogok vagyunk, ha ők is a részesévé szeretnének válni.
Mesélnétek kicsit a vállalkozás nevének a történetéről? Honnan jött az ötlet, mit is jelent a ZtimesZ?
Sokan csak Ztimes-nak mondják, vagy egészen máshogy értik.(nevet) De fontos mindkét Z betű. Azt már az elején tudtuk, hogy a Z betűt mindenféleképpen bele szeretnénk valamilyen formában építeni a névbe. Nagyon sok időt töltöttünk a megfelelő név kiválasztásával, míg végül Francinak, a társamnak, támadt egy ötlete. Az első és az utolsó Z is a Z generációs fiatalt szimbolizálja. A times, mint angolul a szorzás, pedig összeszorozza ezt a két darab Z betűt, és matematikailag ugye, ha összeszorzol két számot, jelen esetben betűt, egy, remélhetőleg, nagyobb dolgot kapsz. És ez a „nagy Z” amit kapunk „eredményül” meg a sikert jelenti, amit létrehoznak együtt.
A különböző ruhadarabokon QR-kódokkal találkozhatunk, melyek nem csak dekorációként funkcionálnak, hanem „összekötik a viselőiket”. Pontosan mi a célja ezeknek a kódoknak?
A cél, hogy Minden QR-kód mögött szerepel egy, a viselője által személyre szabható profil. Mi „mini CV-ként” jellemeznénk. Ide a viselő bekötheti az összes közösségi média profiljának a nevét, írhat magáról egy rövid bemutatkozót. Valamint egy vicces kis „ice-breaker” funkció is megtalálható ezen az oldalon, ahol olyan frappáns kérdésekkel találhatja magát szembe az ember mint például: Hány órát töltesz az Instagramon egy nap? Ezzel az volt a célunk, hogy ne teljesen egy nagyon komoly hangvételű, munkahelyi önéletrajzhoz hasonlítható felület legyen, hanem legyen egy lazább, ismerkedős hangulata, amit szívesen olvasgat mindenki. A kettő között próbáltunk egy arany középutat keresni. A honlapon található egy videó is, ami lépésről lépésre mindent bemutat.
A kódokon kívül, az első, Carpe Diem nevet viselő kollekció darabjain dátumokat is elhelyeztetek. Mit kell tudni a dátumokról, milyen célt szolgálnak?
A Carpe Diem ugye magyarul azt jelenti, hogy Élj a mának. Mindenféleképpen akartunk egy színkódot adni a ruháknak, viszont szerettünk volna kreatívak lenni. Így jött az ötlet, hogy egy napot, a „mát”, mint Élj a mának, leosztjuk napszakokra. Vegyünk egy példát. A fehér ruhadarabokon a reggel 7 óra található meg, mert számunkra a fehér szín szimbolizálja a reggelt. Mikor felkelünk, frissek vagyunk, „elindul a Nap”, körülöttünk világosság van. A babakék szín a délután 2 órát kapta, ami a nap legvilágosabb óráit jelenti. A fekete ruhákon pedig az éjfél található, mely a nap végét, a naplementét jelképezi. És így összhangba hozza a kollekció nevét, a színeket és a rajtuk található feliratokat.
Mit gondoltok, a mostani generációnak miért fontos ennyire, hogy jelen legyen az online közösségi térben?
Mi vagyunk az első generáció, akik még az információ rengeteg nélkül nőttünk fel, úgymond „igazi”, megélt gyermekkorunk volt. Viszont fiatal korunk óta jelen vannak a közösségi média felületek az életünkben, így megtanultuk használni őket, hiszen szerves részévé váltak a mindennapjainknak. Mondhatni „kötelező” használni őket, különben „kimaradunk”. Annak ellenére, hogy megvannak az árnyoldalai a közösségi média platformjainak, rengeteg hozadéka is van. Lehet erről vitázni. Mint márka, szerettük volna az előnyeit megragadni a technológiának. Azt szeretnénk kihangsúlyozni, hogy mennyire fontos megismerni egymást, új kapcsolatokat szerezni és építeni azokat. A kapcsolattőke mindennek az alapja, melyhez a későbbiekben tudsz nyúlni, ha bármi segítség kell.
Hol készülnek a ruhadarabok? Hogy állítjátok elő a ruhákat?
Nagyon fontosnak tartottuk, hogy az első kollekcióhoz szükséges anyagokat magyar vállalkozóktól szerezzük be, ezzel is megismerve a magyar piacot. A varrási folyamatok Székesfehérváron, egy magyar innovatív varrodában zajlottak, akikkel a szabásmintákat és designokat együtt dolgoztuk ki.
Milyen gyakran jelentkeztek új kollekciókkal a jövőben? Számíthatunk új ötletekre?
Folyamatosan ötletelünk. Most a fő fókusz az online jelenlétünkön van, ugyanis nem csak a termékeinkkel szeretnénk értéket teremteni, hanem azzal a tartalommal is, amit a közösségi média felületeken jelenítünk meg. Egy konkrét példát is tudok mondani. Dolgozunk egy rövid kis sorozaton, ahol több korunkbeli fiatalt mutatunk be, akik sikereket értek el az élet valamely területén. De természetesen folyamatosan dolgozunk újabb ruhákon és kiegészítőkön is.
A ZtimesZ honlapja egyben egy webshop is, ahol az összes termék megtalálható. Hol elérhetőek még a kollekció darabjai?
Igen, csak online lehet a webshopon elérni a ruhákat, és szeretnénk ennél a felállásnál maradni, de természetesen nem mondanánk nemet arra sem, ha lehetőségünk nyílna boltban árulni a termékeket.
Mi a legpozitívabb visszajelzés, amit a márkával kapcsolatban kaptatok?
Talán azt említeném pozitív visszajelzésnek, hogy a márka felfogása és koncepciója mindenki számára új, nem hallottak még ehhez hasonló filozófián alapuló márkáról. Nagyon élvezzük, hogy mindig elmesélhetjük új embereknek és meglepődnek vagy ledöbbennek miközben hallgatják a történetet.
Szöveg: Kajos Panka