Mennyire késtek el a nagy divatcégek a különböző testalkatú nők ünneplésével?
Kozma Rita önbizalom-növelő üzleti- és stílusmentor, a plus size nők stylistja. A "Plus Size Stílusbiblia" kötet szerzőjeként, a Plus Size magazin alapítójaként célja az, hogy a nők és a férfiak kortól és súlytól függetlenül jól érezzék magukat a bőrükben, hiszen a szépség nem csak egyféle.
Ezeket láttad már?
Igen, a GUCCI elég menő a body positive kampányáért, azért valljuk be, szimpatikus, ha egy ekkora brand is lecsap arra, hogy nem csak egyféle szépség létezik.
Persze azt is látom, tudom, hogy sokaknak ez most trend, üzlet, meg “illik” részt venni benne, illik vele foglalkozni, így sajnos az is előfordulhat, hogy olyan közszereplők vagy cool celebek adják például a test-pozitív mozgalomhoz a nevüket, akik korábban egy delíriumos estén, vagy egy sztár-öltözőben hangosan nevetve hallatták a hangjukat:
ugyan már, menjenek a francba a kövérek (és sorolhatnám).
Volt “szerencsém” nem egyszer ilyet vagy ehhez hasonlót hallani, ahogy ahhoz is, hogy elismert tanácsadó az arcomba vágta, hogy: hogy vagyok képes a molettekkel foglalkozni? Nekik semmi sem áll jó. Majd csak úgy mellékesen odahintette, hogy már rám sem lehet normális ruhát kapni, hiszen ilyen mellméretre már nincs igazából… semmi.
Szóval zajlik a body shaming, látványosan, a felszínen vagy épp a felszín alatt, így ebből kiindulva a Guccinál sem tudhatjuk, hogy mi az igazság és mi nem, de azért naívan, a szívem mélyén örülök, amikor azt látom egy divatkampányban plus size-, Down-szindrómás-, kerekesszékes- silver, azaz érettebb korosztályú vagy épp vitilligós modellek szerepelnek, hiszen ezáltal az üzenet mégiscsak az, hogy haladunk.
No és persze Iggy Pop, a rebellis zenész, aki se nem modell, se nem mai trendi popsztár, sőt, még csak nem is a húszas éveit tapossa, de Gucci-arc. Cool.
No de nézzük is, milyen divatmárkák foglalkoztatnak akár csak egy-egy kampány erejéig vagy hosszabban body positive modelleket, kik azok, akik a szem nyitogatás mellé állnak, azaz bátran hírül adják a szépség sokféleségét.
Itt most nem számít, hogy melyik kampány mikor történt - bár egyértelműen zászlóvivő az, aki minél korábban csatlakozott -, inkább csak néhány olyan emlékezetes momentum, ami által az emberek azt érezhetik: “de jóóó! Itt volt már az ideje, hogy ne csak egyféle modellt lássunk.”
Most főképp a nemzetközi vonalról beszélnék a divat világában, de azért ha a hazai vizekre evezünk nem felejtem el, hogy a GLAMOUR írt először rólam, mint plus size szakértőről (örök hála). Na de nézzük azokat, akik szintén nem féltek kilépni a komfortzónából.
Ha már body positive Gucci-kampány, akkor maradjunk még kicsit Olaszországban. A buja színeiről, autentikus itáliai hangulatról is híres Dolce & Gabbana sem rest nyitni különböző alkatú és korú arcok felé. Modelljeik között tudhatjuk Ashley Graham-et, akit az első plus size szupermodellek között tartunk számon, de a sor - szerencsére - hosszan kígyózik.
A “modell-paletta” pont olyan színes és szenvedélyes, mint a két olasz tervező álmai, így senki sem érezheti kirekesztve magát, ha egy D&G divatanyagot lát.
Fontos és jelentős szereplő lett ezen a területen Christian Siriano dizájner is, aki szintén az elsők között foglalkoztatott telt modelleket. A fiatal és aktív tervező főképp a haute couture ruhakölteményivel vált híressé, amelyeket nem csak vékony és magas hírességekre készít, hanem: mindenkire.
Mindenképp említésre méltó a CHANEL divatház, amely bár nem egy klasszikus értelemben vett kerekded modellt választott, de klasszikus modelljei mellett kifutóra küldte 44-es méretű “lányát” is.
Kim Kardashian se volt rest bővíteni a méretskálát, márkája, a Skims állandó modelljei között látunk plus size lányokat, de Kardashian kinyitja az ajtót a test-pozitív szemlélet előtt is, hiszen telt kampányarcai mellett feltűnnek különböző bőrszínű, magasságú, alkatú modellek is.
Mi a helyzet a világ egyik legismertebb fehérneműcégével?
Victoria’s Secret egyrészt vesztesen jött ki test-pozitív mozgalomból, de másrészt mégiscsak léptek, szóval jár a taps. Az, hogy a vásárlóikat mennyire zavarta az, hogy csak légiesen karcsú modellek léptek a kifutóikra nem tudom, de üde ízt hozott a képbe, amikor büszkeségünk, Palvin Barbara is angyal lett, aki - hangsúlyoznám - nem plus size modell, inkább nevezném curvy-nek. Mindenesetre kerekdedebb, mint a klasszikus VS-angyalok. Azóta plus size modellt is alkalmaznak, több-kevesebb sikerrel, hiszen minap olvastam egy telt modellel hirdetett kampányuk alatt a nemzetközi olvasótábortól az egyöntetű ítéletet: már késő.
Én, mint magyar plus size stylist és body positive aktivista nem mondhatom meg mi késő és mi nem, de szerintem mégiscsak óriási lépés tőlük és örüljünk neki. Végül, de nem utolsó sorban az Orsay márkánál láttam nem is olyan régen, hogy egy gyönyörű, hófehér bőrű lengyel plus size modell az egyik arcuk és a ruha, amit visel, 48-as méret. Ennek az együttműködésnek hangot adtam az Insta-oldalmon is, amelyet a modell is megosztott saját oldalán. Tehát nem csak a tervezők nyitnak, hanem a modellek, az influencerek is - akár - egymásra is, a közös célra határok nélkül, hiszen az új és nyitott látásmód mindannyiunk érdeke. Végezetül: nem győzöm hangsúlyozni, most sem hagynám ki, hogy nem, nem a teltség propagálása a cél, hanem a sokféleség elfogadása magunk körül és magunkban, mert nem csak egyféle szépség létezik és így van ez jól.