Sneakerek által inspirált porcelánok: Oversize Guo művészete
A hagyományos kerámia és a modern sneakerkultúra találkozása nem mindennapi látvány, de Oversize Guo, a kínai képzőművész ezt a két világot egyesíti művészetében. Porcelán sneakerei és lenyűgöző formatervei a hagyomány időtállóságát kapcsolják össze a kortárs kultúra dinamizmusával. A Sneakerness Budapesten találkoztunk vele, ahol művei és története elvarázsolta a közönséget.
Ezeket láttad már?
A sneakerkultúra és a képzőművészet találkozása nem ismer határokat. Egy különleges alkotó, akinek munkáiban a hagyományos kínai porcelán az ikonikus sneakerformákkal olvad egybe, új szintre emeli ezt a kapcsolatot. Oversize Guo művei a klasszikus kerámia törékenységét és a cipők kortárs energiáját ötvözik, bemutatva, hogy a divat és művészet találkozása mennyire inspiráló lehet. A kínai kerámiaművésszel a Sneakerness Budapest eseményen találkoztunk.
A munkád ötvözi a hagyományos kerámia technikákat a modern sneaker kultúrával. Mi inspirált arra, hogy ezeket kombináld?
Hagyományos kínai porcelánt használok, mert ezek a tárgyak generációkon át öröklődhetnek, ahogy az ősi porcelánok máig fennmaradtak. Gyerekkorom óta mélyen tisztelem a porcelánkultúrát, amit a családom nagyban befolyásolt, de tanultam külföldön is, ami segített kialakítani a saját alkotói stílusomat. Tulajdonképpen a kortárs kultúrát, amit szeretek, ötvözöm a porcelánkultúrával. Azokat a kulturális elemeket szeretném bemutatni, amelyek a 21. századi fiatalokat is megszólítják.
Hogyan befolyásolta a pekingi környezet a művészi utadat, különösen a sneaker kultúrával és a kerámiával kapcsolatban?
Ez a város Kína politikai központja, otthona a Nagy Falnak és a Tiltott Városnak. Számos hagyományos épület található itt, amelyek gyakran inspirálnak, és elemeiket beépítem a munkáimba, szóval egyértelműen erős Peking hatása rám és az alkotásaimra.
Olyan iparági óriásokkal dolgoztál együtt, mint a Nike, a New Balance és a REEBOK. Hogyan hatottak ezek az együttműködések a művészetedhez való hozzáállásodra?
Nemcsak porcelánból készült cipőket készítettem, hanem például New Era sapkákat is. Emellett készítettem egy Polaroid kamera formájú porcelán alkotást is, ami segít az embereknek megismerni azt a műfajt, amiben alkotok.
A sneakerek gyakran a kényelemről és hordhatóságról szólnak, míg a kerámia törékeny és állandó. Hogyan közelíted meg egy hordható tárgy ábrázolását egy törékeny közegben?
Nekem a porcelán az időtlenséget szimbolizálja, évezredekig tartó élettartammal. Az a célom, hogy modern tárgyakat ruházzak fel ezzel a tartóssággal. Korábban már kísérleteztem azzal is, hogy porcelánt használjak dekoratív elemekként cipőfűzőcsatokon, kiemelve esztétikai vonzerejét és az oxidációval szembeni ellenállását.
Hogyan történik egy kerámia sneaker elkészítése a kiindulóponttól a befejezésig? Van kedvenc részed ebben a folyamatban?
A porcelánkészítés során alapvető nyersanyagokkal kezdek: kaolin agyaggal, vízzel, mázzal és öntőformákkal. Az első lépés az agyagban lévő légbuborékok eltávolítása, majd vízzel való simára keverése. Ezután az agyagmasszát beleöntöm a formába, rövid ideig várok, majd kiöntöm a felesleget, hogy egy agyagforma maradjon a formában. Száradás után eltávolítom a formából, és hagyom teljesen kiszáradni. Ezután jön az első égetés, majd egyenletes mázréteget viszek fel, és ismét kiégetem. Gyakran találkoztam repedésekkel az agyagtesten, amelyeket a különböző vastagságok figyelmen kívül hagyása okozott. Nyugodt, türelmes hozzáállással és a folyamat minden lépésének alapos figyelemmel kísérésével sikerült megoldanom ezeket a problémákat. El kell mondjam, hogy igazán élvezem, hogy elmélyedhetek ebben a folyamatban.
A Sneakerness Budapesten találkoztunk, ahová az alapító Trunk Tamás meghívására érkeztél. A sneaker kultúra világszerte emelkedő népszerűsége mellett művészeted a trend kommentárjaként vagy inkább ünnepléseként szolgál?
Úgy gondolom, hogy ez a hagyomány és a modernitás fúziója, amely lehetővé teszi a fiatalok számára, hogy jobban megértsék és értékeljék a hagyományos kerámiát, miközben új életet és értéket ad ezeknek.
Olyan divat- és sportikonokkal dolgoztál együtt, mint az NBA és az LNG Esports. Hogyan találkozik a sportkultúra a művészeteddel?
Az LNG E-Sport a LINING elektronikus sportrészlege. A fiatalok egyre növekvő szenvedélye az e-sport iránt, valamint az, hogy az Ázsiai-játékok része lett, láthatóan egy feltörekvő trendet képvisel. Az LNG kabalafigurájának tervezésekor egyébként új anyagot, pvc-t használtam, és a kezdeti szakaszban 3D nyomtatást alkalmaztam, hogy egy élénk, dizájnközpontú karaktert hozzak létre.
Sokan a sneakereket az önkifejezés és az egyéniség szimbólumának tartják. Hogyan ragadod meg ezeket az értékeket a kerámia alkotásaidban?
A gondos megmunkálás és a felületkezelés révén bemutathatók a sneakerek strukturális esztétikája és részletei. Az olyan elemek, mint a cipőfűzők, a talpmintázat és az egyedi felsőrész dizájnok, kerámiákban is megjeleníthetők gravírozás és szobrászati technikák segítségével. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy a darabok megőrizzék a sneakerek autentikus hangulatát, miközben bemutatják a kerámiaművészet egyediségét is.
A sneaker közösség számára fontos az exkluzivitás és a ritkaság. Hogyan építed be ezeket az értékeket a kerámiáidba?
Világszerte dolgozom együtt művészekkel, és gyakran hozunk létre közösen egyedi alkotásokat. Minden darabot különleges, művészi csomagolásba teszünk, ami nemcsak jól néz ki, de igazi kulturális élményt is nyújt. Így tudom bevinni a sneakerek világából ismert exkluzivitást és ritkaságot a kerámiaművészetbe.
Van olyan sneaker vagy kollaboráció, ami különösen közel áll hozzád?
Sok reklámot készítettem a Nike kínai központjával, de a legnagyobb hatással az „Az Új Cipőkultúra Története” című film volt rám. Ebben a CBA sportolókkal dolgoztunk együtt, és a tianjini és pekingi sneaker kultúrát fedeztük fel, miközben néhány városi kollaborációs sneaker dizájn sztoriját is megosztottuk.
Milyen kihívásokkal találkozol, amikor a sneaker rajongók számára készítesz kerámiát?
Szerintem a porcelánkészítés bonyolultsága és egyedisége az, ami igazán különlegessé teszi ezt az anyagot. Általában egy hónapig dolgozom egy-egy új darabon, mert sokszor előfordul, hogy két mű közül az egyik valamilyen hibás lesz. Emellett kihívás az is, hogy a fiatalokkal megszerettessem ezt a műfajt.
Hogyan kapcsolódnak a divatjátékok és a sneakerek, és hogy építed be ezt a kapcsolatot a munkáidba?
A sneakerek és a játékok között nagyon erős a kapcsolat, főleg, mert mindkettőt imádják a fiatalok. A 2000-es évek elején például sokszor jelentek meg cipők játékokkal együtt, amelyek egy-egy sneaker történetét mesélték el. Ez a párosítás különleges és nagyon hatásos volt.
Van kedvenc sneakered, ami inspirál?
Középiskola óta komolyan gyűjtöm a sneakereket, és mára egy lenyűgöző gyűjteményem van. A kedvencem azonban a Nike Air Force 1 Low „Mark Smith Laser”. A lézergravírozott felsőrésze annyira inspiráló volt, hogy vettem egy lézergravírozót és egy varrógépet, hogy magam is testre szabjak cipőket.
Hogyan látod a munkád jövőjét, ahogy a sneaker kultúra és a technológia fejlődik?
Nagyon elkötelezett vagyok a művészet iránt, és az a célom, hogy a munkáim egyre több emberhez eljussanak. Az elkövetkező öt évben – mire 28 leszek – szeretnék több márkával együttműködni, hogy a kerámiaművészetet még elismertebbé tegyem. Az álmom, hogy a Nike-val közösen készítsek egy kerámiából készült sneakert, ami igazi hordható műalkotás lenne.
Hogyan kapcsolódik a művészeted a sneaker közösséghez globálisan?
A sneaker rajongók nagyon aktívak a másodlagos piacon, és képesek minden követ megmozgatni, hogy megszerezzék a kedvenc darabjaikat. Ez tényleg egy globális közösség. De a jelenlegi gazdasági helyzet elég nehéz, ami miatt a sneaker eladások és általában a vásárlói kedv is visszaesett.
Ha bármelyik művésszel vagy tervezővel dolgozhatnál együtt, ki lenne az?
Az RTFKT szerintem zseniális, a NIKE is ezért vásárolta fel őket. Az, ahogy az NFT-ket a sneakerekkel kombinálják, egyszerűen lenyűgöző. Nagyon bírom az RTFKT és Takashi Murakami közös projektjeit is.
Mit tanácsolnál a fiatal művészeknek?
Merjenek kilépni a hagyományos és modern formák határaiból. Nem kell mereven elválasztani a régi és új művészeti irányzatokat – a lényeg, hogy bátran kísérletezzenek.
Mi a következő lépés számodra?
Jelenleg egy saját szemüvegmárkán dolgozom, ahol minden darab egyedi, 3D-nyomtatott, és különféle stílusokat ötvöz. Nagyon izgatott vagyok, hogy elindíthatom ezt az új projektet.
Kövesd Oversize Guo-t, és ne maradj le a következő Sneakerness Budapest-ről, ahol a különféle generációk, kultúrák mellett a kortárs művészetek is megjelennek.