Az old money stílus nem csak az elit kiváltsága, ráadásul egyenlő a fenntartható divattal
Ha érdekel a divat, keresed vagy már megtaláltad a stílusod, akkor valószínűleg már veled is szembejött ez a két szót: old money. Az old money jelentése „öreg pénz”, és arra az öltözködési stílusra utal, ahol a letisztult elegancia kapja a főszerepet, a logók megszűnnek létezni, a minőségi anyagok, örök darabok, klasszikus fazonok kerülnek a gardróbod és az öltözködésed középpontjába. Ráadásul azzal, hogy a minőségi darabokat választod és hosszú távon viselsz klasszikus fazonokat, még fenntarthatóbb is leszel.
Ezeket láttad már?
Mivel a stílus még mindig hódít, és úgy tűnik, hogy az old money képviselte értékek még egy ideig hódítani is fognak, összeszedtünk minden fontos infót, amit tudnod kell a stílusról. Nevezhetnénk trendnek is, de az old money nem újdonság, talán eddig csak kevesen tudták igazán önazonosan hozni a stílust, most viszont besegítenek nekünk a Pinterest, a Tiktok, az Instagram, néhány sorozat, film és minden olyan divatmárka, ahol a tervezők kiemelt gondot fordítottak a stílus megismerésére és újratervezésére. Ráadásul az old money értékei közé tartozik a minőségi, drágább divatcikkek vásárlása is, amelyeket nem egy szezonra terveztek, hanem évekre, ez pedig a vásárlási szokásainkra és a fast fashionre is hatással van.
Mit jelent az old money?
Az „old money” olyan emberekre utal, akik jelentős generációs vagyont örököltek; családjuk több generáció óta gazdag. A múltban az old money egy elit osztályra utalt: az arisztokráciára vagy a földesúri nemességre. Öltözködési stílusukat tekintve a kékvérűekre jellemző a megjelenésük, számos szabály betartását igényli stílusuk, ám pont ezért lesznek időtlenek és elegánsak. Velük szemben áll a „new money”, amely olyan emberekre utal, akik nem származásukból adódóan, hanem önmegvalósítás során tettek szert nagyobb vagyonra.
Az öreg pénz térhódítása
A Y2K és a 90-es évek divatjának visszatérésével természetesen itt volt az ideje egy klasszikus, letisztult vonal megjelenésének is, és bárki is kezdte el népszerűsíteni, a TikToknak köszönhetően szinte percek kérdése volt, hogy a holnapi vásárlás során már kifejezetten a logó nélküli, letisztult, elegáns darabokat keressék azok, akik szeretnék beépíteni a viseletükbe ezt a stílust. A trend indulásához és terjedéséhez amúgy hozzájárult az Utódlás című HBO sorozat is, amely ugyan 2023-ban véget ért, de a stílus, amit teremtett és képvisel, megmarad. Természetesen a kifutón megjelenő letisztult, logó nélküli darabok már évek óta bizonyítják, hogy az old money mindig is divat volt, ezek a luxustermékek viszont csak egy bizonyos társadalmi réteg számára elérhetők. Bár a trend eredete évtizedes hagyományokon, és minden képzeletet felülmúló gazdagságon alapulhat, az old money esztétikájához nem kell hét számjegyű fizetés, csak néhány jól meghozott döntés a vásárlási szokásainkat illetően.
Milyen márkák határozzák meg ezt a stílust?
Csak néhányat sorolunk fel, mert természetesen van számos olyan márka is, amely nem jelenik meg a divatheteken, marketingért sem fizet, így semmilyen reklámot nem látunk róla, viszont az a bizonyos réteg tisztában van a létezésével, gyakori vásárló, és tudja, hogy hol található meg az a kevés bolt és még kevesebb termék, amely exkluzivitásából adódóan hozzáad az old money stílushoz.
A márkák, amelyekkel viszont bárki találkozhat és egy kis befektetéssel be is szerezhet pár terméket a J Crew, a Ralph Lauren, az Ermenegildo Zegna, a Jil Sander, a Brunello Cucinelli és még sokan mások. Elég csak a weboldalaikat megnézni, átérezni és eldönteni, hogy illene-e a személyiségünkhöz az általuk képviselt elegancia és divat, és már könnyebb is lesz beszerezni néhány darabot. Itt hozzátenném, hogy ezektől a márkáktól nagyszerű állapotban lévő használt darabokat is találunk az interneten, így nem feltétlenül kell egyből a fast fashion boltok felé venni az irányt, vagy nagyobb összeget költeni ruhákra.
Ezeket a kulcsdarabokat szerezd be
Ha szeretnéd beépíteni az old money stílust a ruhatáradba, akkor elsősorban jó, ha ismered a saját stílusod, tisztában vagy vele, hogy milyen színek és fazonok állnak jól neked és tudod, hogy milyen anyagokat kedvelsz. Az old money egyik legfontosabb szempontja, hogy a logók nem léteznek, a természetes, jó minőségű, időtálló anyagok viszont igen. Egyszerű, letisztult, elegáns jó minőségű ruhadarabokban kell gondolkodni, precíz és gyönyörű szabásvonalakkal, amelyektől magabiztos és elegáns leszel. Érdemes megfigyelni például Diana hercegnő stílusát, aki nemrég a Jacquemus 2023-as őszi ready-to-wear kollekcióját is inspirálta. Sofia Richie stílusa is jó inspiráció lehet, de Emily Ratajkowski és Bella Hadid is számos alkalommal elsajátították már a stílust.
- A kulcsdarabok közé tartozik a blézer. A blézer az old money esztétika egyik ikonikus darabja. Viselheted farmerral vagy egy elegáns midi szoknyával és pulóverrel. A megjelenés laza, de mégis összeszedett. Válaszd a hosszabb, túlméretezett szabást, hogy az öltözékednek vintage jelleget kölcsönözz.
- Semmi sem sugallja jobban az old money-t, mint egy fehér teniszszett. A teniszszoknyák idén határozottan népszerűbbek lettek - valószínűleg azért, mert hihetetlenül sokoldalúak, és sokféle esztétikához illenek. Ráadásul még az old money stílust is reprezentálják.
- A klasszikus pólóing a férfiak számára kötelező darab, ha az old money esztétikájáról van szó. A pólóing betűréssel vagy teljesen behúzva anélkül is összeszedetté tehet egy öltözéket, hogy túlságosan megerőltető lenne. Egyszínű vagy csíkos, a pólóinggel nehéz hibázni.
- A chino nadrág a férfi ruhatár alapdarabja, amelyből minden fiúnak legalább egynek a szekrényében kell lennie. Egy időtlen darabról beszélünk, ezért is illik tökéletesen az old money esztétikájához.
Az old money megoldás a fenntarthatóságra?
Az old money trendet hírességek is népszerűsítették, köztük a már említett Sofia Richie, aki gyorsan ismertté vált klasszikus és kifinomult stílusáról. Sofia gyakran visel jól szabott blézert, selyemsálat és gyöngy fülbevalót, amelyek az old money megjelenésének jellegzetes elemeivé váltak. Időtlen eleganciájával és klasszikus vonzerejével az old money trend még évekig a divatrajongók kedvence marad. Bár az old money trendnek megvan a maga varázsa, egyesek kritizálták, hogy exkluzív és elitista. A hírességek miatt talán arra következtetünk, hogy egy gyorsan jött, gyorsan ment vagy egy újabb nepo baby trend, és sokak számára nem is elérhető.
A trend népszerűsége azonban logikus válasznak tekinthető a fast fashion környezetre és a munkavállalók jogaira gyakorolt negatív hatásaira. Az old money stílus követői egyre tudatosabbak vásárlási szokásaik következményeivel kapcsolatban, és keresik a fenntartható, tartós divatba való ruhadarabokat. Az old money trend egy alternatíva a fast fashionnel szemben, arra ösztönözve a fogyasztókat, hogy a mennyiség helyett a minőségbe fektessenek be, és hangsúlyozzák a kézműves munka és az időtlen elegancia értékét, valamint, hogy kétszer is gondolják meg, mielőtt új ruhadarabokat vásárolnak. A fast fashion világában tehát joggal cserélhetjük le ruhatárunkat az old money trend ihlette stílusra és vásárolhatunk jobb minőségű, hosszú távra tervezett, ezáltal fenntartható darabokat.