Made in Italy: az olasz divat mutatja az ökotudatos utat
Negyedjére rendezték meg 2023-ban a környezettudatos divatról szóló Phygital Sustainability Expót a szimbolikus, történelmi helyszínen, Trajanus Piacán, Rómában. Vajon milyen a jövő divatja?
Ezeket láttad már?
A Phigytal Sustainability Expo nevében a 'phygital' kifejezés a digitális és a fizikai világ együttesét hivatott kifejezni. Azt a világot kell szem előtt tartanunk, amiben ma már egyre több ember él, és amiben a nagyvállalatok is gondolkodnak. Azt a világot, amit meg szeretnénk őrizni élhetőnek, zöldnek, élettel telinek. Az ITA, azaz az Italian Trade Agency meghívására érkeztem a konferenciára.
Az Európai Parlament és a Sustainable Fashion Innovation Society (Fenntartható Divatinnovációs Társaság), a világ legnagyobb nonprofit, a divat fenntarthatóvá válásán dolgozó szervezetének együttműködésében megvalósuló expón és konferencián miniszterek, digitális innovátorok, kutatók és a világ legtöbb követővel rendelkező tiktokere, Khaby Lame is megjelent. Mindannyian a változást, egy jobb jövőt hirdettek. A Phigital Sustainability Expo esemény alapítója és szervezője Valeria Mangani. Az Expón a digitális innovációk révén megvalósuló ökotudatos átmenetre fókuszálnak.
Olasz meló
Az ITA, azaz az Italian Trade Agency meghívására érkeztem az Expóra, melynek programja már az indulás előtt lenyűgözött és izgalommal, örömmel töltött el. Semmi kétség, végre változik a trend, a világ és a divatipar! Míg az elmúlt évtizedeket a fast fashion és a harmadik világba kiszervezett olcsó bérmunka, a túltermelés határozta meg, a jövőnk úgy tűnik másképpen alakul. A textilipar ugyan csak a negyedik az alapanyag és a vízfelhasználás tekintetében az élelmiszeripar, az építőipar és a szállítmányozás után, de mindig a kirakatban van, és ezáltal a több támadás, legtöbbször jogos kritika is éri.
Ezzel együtt ennek az iparágnak van a legnagyobb esélye, hogy változást indítson el akár az élelmiszerek csomagolásában, az utazások, a rendezvények, az építkezések területén is azzal, hogy divatba hozza a másképpen, tudatosabban gondolkodást. Ahogy Dan Widmaier, a Bolt Threads a micéliumbőrből készült bőralternatívát előállító biotechnológiai vállalat alapítója fogalmazott: „a divat kétségtelenül súlyosbította a fenntarthatósági válságot, de megvan az aranyat érő lehetősége arra, hogy a mozgalom élére álljon, a természettel együtt éljen, ne pedig ellene.”
Az Expó bejáratánál az ENSZ 17 fenntarthatósági célja fogad bennünket a hőségriadó közepén. A mesés római belvárosban a saját bőrünkön érezhetjük a globális felmelegedés eltéveszthetetlen jeleit, de Magyarországon is nagyon megváltozott az időjárás, elviselhetetlenül meleg nyarakkal és nagyon enyhe telekkel.
Európa divattermékeinek a hatvan százalékát Olaszországban készítik, márpedig Olaszország úgy tűnik, változtat. Tovább erősítik a Made in Italy védjegyüket, ami egy világhírű márka, egy erős koncepció, de mindenek felett egy érték, mely a tudást, a kultúrát és az innovációt ötvözi, és komoly örökséget jelent. Az Olaszországban készített divattermékek hagyományosan magas színvonalat jelentenek. Az Italian Trade Agency és a Sustainable Fashion Innovation Society nonprofit szervezet sok éve dolgozik a divat ökotudatossá, fenntarthatóvá válásán. Céljuk, hogy az olasz divatra és a Made in Italy védjegyre úgy is gondoljuk, hogy fenntarthatóan készült divatot is jelent, nem csak magas minőséget. Ezért hívták meg a vezető textilcégeket, kutatókat, designereket Olaszországból, és a világ minden részéről, hogy eszmét cseréljünk, megpróbáljuk felgyorsítani a divtipar pozitív változását.
Te mit tudsz a ruháról, amit viselsz?
Nagy feladat előtt áll a divatipar. Nem túlzás azt állítani, hogy alapjaiban kell megváltoznia, hiszen a pamutot megtermelő földig és az ellátóláncig kell újragondolni a textilipart. A szkeptikusoknak fontos érteniük, hogy a fentarthatóság nem csak egy trend, ami majd pár év alatt lecseng, hanem egy trend, ami a változás generátora. Változást jelent a vásárlói szokásokban, az ellátóláncokban, a menedzsmentben és az irányító rendszerekben is. Ha hiszünk ebben, ha nem, részesei vagyunk a változásnak, és előbb-utóbb rákényszerít bennünket is az új irány, hogy változzunk mi is.
A Phigytal Sustainability Expón egy narrált divatbemutatón mutatták be a fenntarthatóan készült ruhákat. Mint annak idején Vámos Magda, most is élő beszéddel, a ruhát, az alapanyagok milyenségét, a készítés módját, az ökotudatossági hátteret mesélte el egy női hang, ahogy a modellek végig sétáltak a grandiózus római építmény folyosóján.
Az, hogy többet tudunk egy adott ruháról, hol, miképpen készült, hány óra az elkészítése, milyen alapanyagokból készült, mennyi energiát, vizet használtak az elkészítéséhez, mind segít, hogy ne csak az esztétikai, de a morális érzékünket is megszólítsa egy ruhadarab, és hogy érzelmileg kötődni tudjunk hozzá. A narrált divatbemutató a Sustainability Fashion Innovation Society koncepciója, mely segít, hogy a divat ez elménkhez is szóljon, ne csak a szemünkhöz. A divatmárkák egy-egy öltözéket mutattak be, egy olyat, ami leginkább megtestesíti a fenntartható innovációt a kollekciójukban. A cél az volt, hogy ha lehetséges, akkor egy elegáns, estére szánt öltözék legyen a kifutós darab, amit az olasz divatipar ökotudatosságát demonstrálva bemutatnak a tevezők, hogy megcáfolják azt az előítéletet, hogy az így készülő divat nem lehet elegáns, esztétikus.
A jövő elkezdődött
Mit ígértek az olasz divatipar üzleti szereplői és a politikusok? Stefano Albini, az ötödik generációs olasz textilgyártó cég, az Albini Group elnöke elmondta, hogy azelőtt csak a szépségre, a mintákra koncentráltak, ma pedig egy kutatóközpontot is létrehoztak, és Extreia projektjükben baktériumok segítségével színezik a textíliákat.
„Beszálítókként nagyon nagy felelősségünk van, és a fenntarthatóság trendje egyre erősebb. A vásárlóink hisznek benne, nekünk is hinnünk kell.” - mondta. Az üzletember azonban azt is megfogalmazta, hogy a geopolitikai feszültség hatással van a textiliparra is. Véleménye szerint a legfontosabb a jövőben a termékek, alapanyagok nyomon követhetősége, nyilvántartása és a transzparencia, ami az európai polgároknak egyre többet jelent. Véleménye szerint a "kémiai terheket", azaz a gyártás környezetünkre gyakorolt hatását és a pazarlást mindenkin egyelően kellene számonkérni, a tömegcikkeket gyártókon ugyanúgy, ahogy a luxuscikkeket gyártó cégeken.
A másik nagy textilgyár, a Bergamotban található Radici Group kommunikációs igazgatója, Chiara Ferraris is fontosnak tartja, hogy invesztáljunk a fenntarthatóságba. A cég bemutatta a Biofeel Eleven alapanyagot, mely a 100%-ban bioalapanyag, egy ricinusmagból készült polimer az alapja. Ferraris megfogalmazta, hogy megtanulták, hogyan kell csoportban dolgozni, együtt a designerekkel. „Sokat fektetünk az újrafelhasználási lehetőségekbe és az innovációba. Mindannyiunknak egy irányba kell haladnunk!” – mondta. Adolfo Urso, vállalkozásokért és a „Made in Italy” koordinálásáért felelős olasz miniszter véleménye szerint fel kell lépni a nem fair konkurenciával szemben. Ezek a cégek rossz minőségű, legnagyobb részben a textilszemétdombokon kikötő ruhákat gyártanak, olcsó bérmunkával és a föld kizsákmányolásával.
A miniszter szerint meg kell védeni az európai termékeket és a „Made in Italy” védjegyet. Urso kiemelte, hogy gondoskodni kell a kézműves tudás továbbadásáról is. Jó hír, hogy a legnagyobb országok, Németország, Franciaország és Olaszország összefogott, és az Európai Uniós irányelvek, és jó példák mentén dinamikusan tudunk haladni egy ökotudatos divatipar felé. A miniszter véleménye szerint a siker kulcsa ma a fenntarthatóság. Megfogalmazta, hogy „a jó minőség mindenkié, a luxus keveseké. Mi a jó minőséget képviseljük. Fontos, hogy minden állampolgár szabadon választhasson számára megfelelő öltözéket, és az nagyon jó minőségű, tartós legyen.” Jó hír, hogy úgy tűnik, a textilipart és divatipart jobban, fenntarthatóan csinálni a politikai argumentáció része lett, ahogy az ökotudatosságról való beszéd is.
Mena Marano, az Arav Fashion Group ügyvezetője – akik többek közt a John Richmond márkát is készítik –, megfogalmazta, hogy a társadalmi fenntarthatóság is fontos, nem csak az ökológiai, így a nők és a gyengék támogatását emelte ki. Sergio Tamborini, a Sistema Moda Italia elnöke kihangsúlyozta, hogy „a társadalmi rendszerünk fordulóponthoz érkezett, és a divatnak mindig is fontos szerepe volt abban, hogy a trendek megváltozzanak.” Tamborini fontosnak tartja hogy a termékek tartóssága és a körforgásos gazdálkodás fókuszba kerüljön. Véleménye szerint ma már a divat nem csak a kifutót jelenti, hanem a szakértelmet is. Nem csak a tervezőkre, kreatívokra kell fókuszálni, a jupiterlámpa most a háttérben dolgozókon van, a textilgyárakon, a pamuttermesztésen, az alapanyagon. Tamborini az expón beszélve lényeglátóan kiemelte, hogy a tudatosság terjesztése és az edukáció is nagyon fontos.
Carlo D'Amario, az Olaszországban készülő brit márka, a Vivienne Westwood cég ügyvezető igazgatója hangsúlyozta a "puha erő" fontosságát, amivel szerinte a nők rendelkeznek. Kiemelte, hogy jelenleg az is probléma, hogy több áru, ruha van, mint amennyi vásárló, tehát a túltermelési válságot meg kell oldani. A Westwood cég együttműködik afrikai családokkal, több mint kétezer család dolgozik nekik, fair kondíciókkal. Az Európai Unió sztenderdjeit követi a fizetésük, így iskolákat, kórházakat tudtak építeni. Nem mehetünk oda Afrikába megmondani nekik hogy mit csináljanak!
– fogalmazta meg egy mondatban kritikáját az elmúlt évszázadokról. Az olasz textil- és divatipar nagyon jó úton jár, trendet diktálnak, nem csak a ruhafazonok, szabásvonalak, textilminták, hanem az ökotudatosság terén is. Nem kérdés, hogy követni kell őket, és ma már a fenntarthatóság jegyében kell vásárolni, építeni a ruhatárunkat.