A New York-i Metropolitan Múzeum „Amerikában: A divat lexikonja" című kiállításának a listádon a helye
Milyen az amerikai divat? Erre a kérdésre keresi a választ a kiállítás. A New York-i Metropolitan Múzeum híres Kosztümintézet fennállásának 75. évfordulója alkalmából kétrészes kiállítással ünnepli az amerikai divat történetét. A kiállítás első része, az “In America: A Lexicon of Fashion” (Amerikában: A divat lexikonja) az Anna Wintour Costume Centerben jelenleg is látogatható.
Ezeket láttad már?
1988-ban Jesse Jackson baptista tiszteletes és polgárjogi aktivista már leírta, hogy mi teszi Amerikát egyedivé. Jackson akkor így fogalmazott: „Amerika nem olyan, mint egy takaró - egy darab szakadatlan szövet, ugyanaz a szín, ugyanaz a textúra, ugyanaz a méret. Amerika inkább olyan, mint egy steppelt paplan - sok folt, sok darab, sok szín, sok méret, amelyeket egy közös szál szőtt össze és tart össze máig." Ezt az idézetet inspirációnak használva a kiállítás koncepcióját úgy tervezték meg, hogy a szekciók egy steppelt paplanra hasonlítsanak. Tizenkét különböző szekció jelenik meg, amelyek mindegyike az amerikai divat leírására használt szókincsre épül. A tizenkét szekció - nosztalgia, hovatartozás, elbűvölés, öröm, csoda, affinitás, bizalom, erő, vágy, bizonyosság, kényelem és tudatosság - mindegyike megkérdőjelezi azt a felszínes bánásmódot, ahogyan az amerikai divatot a globális közönség hagyományosan szemléli (egyszerű, praktikus, funkcionális).
A ruhadarabok és összeállítások csoportosítása alkotja a múzeum által létrehozott új "lexikont". Stephen Jones kalapkészítő (a Dior munkatársa) által készített egyedi fejdíszek (feliratok) vannak minden egyes manöken fején, és hozzák létre a lexikon egyes bejegyzéseit. A “hovatartozás” (belonging) szót például egy beépített virágcsokorral és szépségkirálynő-szalaggal ellátott fehér ruha képviseli és kérdőjelezi meg, amelyre a "Ki lehet amerikai?” (Who Gets to Be American?) kérdés van írva. A nepáli-amerikai tervező, Prabal Gurung 2020-as tavaszi-nyári kollekciójából származó ruha a kiállítás fő kérdését idézi meg. Mit jelent amerikainak lenni, és milyen az amerikai divat? Kik készítik, és kinek a számára?
A kiállított ruhadarabok mindegyike a maga egyedi módján válaszol ezekre a kérdésekre és még sok másikra. A “Bujaság” (Exuberance) szó alatt az “Elbűvölő” (Delight) szekcióban a louisianai születésű Christopher John Roberts élénk, selyemből készült, magenta színű ruhakölteménye kápráztatja el a nézőket három méter széles szoknyájával.
Az "Öröm" (Joy) szó alatt egy fekete, több száz tarka-színű gombbal díszített miniruha látható, amely Patrick Kelly, (az első amerikai, akit 1988-ban felvettek a francia divattervezői és ready to wear-tervezői szövetségbe) kézjegye. A legendás hollywoodi jelmeztervező és divattervező, Gilbert Adrian, 1948-ban készült, tökéletesen szabott öltönye az “Elhatározás” ("Resolve”) szót példázza, utalva arra a merészségre, amellyel a Dior a második világháború utáni a "New Look"-al vívott ki azzal, hogy ragaszkodott a karcsú sziluetthez. A “Szabadság” (Freedom) már az amerikai tapasztalat szerves része, a Diane von Furstenberg által 1970-es években népszerűsített wrap ruhát testesíti meg, amely egyszerű kialakításáról és könnyed mozgásáról vált ismertté.
A kiállításon látható egyik leglenyűgözőbb alkotás nemcsak közvetlenül Jackson tiszteletes idézetéhez kapcsolódik, hanem szerkezeti mintát is szolgáltatott a kiállítás dizájn koncepciójához. A 19. század végén Adeline Stevens által készített steppelt paplan— amelyet hírességek, politikusok és közéleti személyiségek, köztük Abraham Lincoln elnök és Alexandre Dumas francia író dedikáltak— szemet gyönyörködtető összehasonlítási pont a kortárs divathoz képest, amely a hagyományos steppelési technikákat (például az övéhez hasonló technikákat) használta inspirációként. A "Folytonosság” (Continuity) szó alatt egy többszínű, kecses virágmintákkal díszített pamutruha látható a Rentrayage (ami franciául annyit jelent, hogy "foltozni") fenntartható divatmárkától. A Heron Preston 2021-es tavaszi-nyári kifutójáról frissen érkezett, munkaruházatot idéző patchwork farmeregyüttes lehetővé teszi számunkra, hogy az általa összegyűjtött és újrahasznosított hulladékokon keresztül "emlékezzünk" az elmúlt időszakra. Egy másik, hasonló összeállítás, a steppelt szoknya és egy kötött gyapjúpulóver (amely egy házat és az ábécét ábrázoló, tűvarrással készült mintával készült) megmutatja nekünk az amerikai népművészet szépségét és a "nosztalgiát", amelyet világhírű tervezője, Ralph Lauren teremtett meg egykoron.
A Covid-19 világjárvány és annak még évekig tartó negatív hatásai után ez az új lexikon éppen az, amire az amerikai divatiparnak szüksége volt. Optimistán, de mégis kritikusan tekint az amerikai múltra, amely olyan hosszú távú társadalmi problémákat hordozott, mint a fekete lakosság rabszolgasorba taszítása. Az "Amerikában: A divat lexikona" sikeresen nyújt új keretet az amerikai divat értelmezéséhez és élvezetéhez. Ünnepli a tervezők sokszínűségét, miközben bemutatja a mögötte álló gazdagot és rendkívül dinamikus történelmét. Azok számára, akik többet szeretnének róla tudni, a MET weboldalán virtuális túrán is részt tudnak venni, és egy jó hír, hogy hamarosan megnyílik a kiállítás régóta várt második része is. “In America: An Anthology of Fashion” ("Amerikában: a divat antológiája") című kiállítása, 2022. május 7-étől egészen szeptember 22-éig tekinthető meg.
Szöveg: Domoszlai-Lantner Doris és Egri Petra