Minimalizmus, szőrme és 3D - Ilyen volt a koppenhágai divathét
A skandináv térség divat fővárosaként emlegetett Koppenhága immár sokadik alkalommal rendezte meg nagyszabású divathetét, ahol összesen több mint 40 bemutatót láthattak a meghívottak. Annak ellenére, hogy a show-kra csak meghívóval lehetett bejutni, a szervezők különböző érdekes programokkal a város teljes lakosságát próbálták bevonni ebbe a majdnem 1 hetes divatünnepbe. Ezzel azt a világszerte terjedő tendenciát támaszták alá, hogy manapság a divat mindenkié. Bár a koppenhágai divathetet nem tartják számon a világ élvonalbeli Fashion Weekek között (New York, Párizs, London, Milánó), ennek ellenére a szakma nagyobb nevei közül többen is képviseltetik magukat a dán fővárosban. Ráadásul az idei kifutókon nem egy topmodell sétált végig, így a szervezők azon nem titkolt célja, hogy bekerüljenek a trenddiktáló divatvárosok közé, már talán nincs is olyan messze.
Ezeket láttad már?
Semmit sem bíztak a véletlenre, és a fagypont alatti hőmérséklet, valamint a hóesés ellenére minden szervezetten folyt. A hangulat itt családias, ami a résztvevők véleménye szerint élvezhetőbbé és nyugodtabbá teszi a koppenhágai divathetet "nagytestvéreivel" szemben. Minden magára valamit adó fashionista tisztában van a skandináv stílus alappilléreivel: minimalizmus, mértékletes színhasználat és legfőképpen funkcionalizmus.
A tervezők 2014-es őszi-téli kollekciói általában nem okoztak meglepetést. Kiderült, hogy az oversize darabok még mindig szerves részei lesznek a gardróbunknak semleges és jól kombinálható színekben: a fekete, a fehér, a tengerészkék és a púderszínek egyhangúságát csak néhol törte meg egy-egy pink, narancssárga vagy mélyzöld színfolt. Jellemző volt még a nőies-férfias kontrasztra épülő szabásvonalak használata, illetve a számomra újdonságként ható, általam csak "köntös kabátként" definiált ruhadarab. A legvitathatóbb tendencia a széleskörű szőrmehasználat volt. Minden személyes ellenérzésemet félretéve, gyönyörű kreációkat láttam: Freya Dalsjø Mondrian-inspirálta darabjaira és a Beautyberry VIII. Henriket idéző férfibundáira mindenkinek érdemes vetni egy pillantást. Ha jobban belegondolunk, őszi-téli kollekciókról van szó egy skandináv országban, ahol a szőrmeipart kiemelten kezelik, tehát nem meglepő, hogy valamilyen formában szinte minden tervező használta ezt az anyagot.
A bemutatókat véleményem szerint két nagy csoportra lehetett osztani: azokra, ahol a már említett funkcionalista, minimalista szemléletmódra szavaztak, és azokra, akik mertek újítani. Ezek a darabok tökéletesek a mindennapokban, minőségi anyagokból készülnek, és rengeteg munka van bennük, mielőtt a boltokba kerülnek.
Úgy gondolom, el vagyok kényeztetve, hiszen már több mint másfél éve itt élek, így természetesnek veszem, hogy mindenki úgy néz ki, mintha egy divatmagazinból lépett volna ki. Ha azonban őszinte akarok lenni, akkor ez unalmassá válik a hétköznapokban. Ezért örültem annyira, amikor láthattam egy-egy bemutatót, ahol a tervező inkább a másik irányba fordult, és ha nem is mindig hordható darabokat, de mindenképpen érdekes és inspiráló kreációkat mutatott be. Fontosnak tartom, hogy egy tervező kézjegye felismerhető legyen, és ez itt egyedi szabásvonalakban, szín-és mintahasználatban meg is valósult. Nem mondhatnám, hogy van egy abszolút kedvenc kollekcióm, de ruhadarabom annál inkább: Henrik Vibskov 3D papírhatású szoknyáját bármikor elfogadnám.
Gyertyános Juli