Milyennek kellene lennie a divatnak a járvány után?

2020. május 28.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az újfajta koronavírus-járvány az egész világon ember milliárdjainak az életét forgatta fel. Hosszú hetekre, hónapokra állt le az élet, minden, amit korábban természetesnek vettünk hirtelen elérhetetlenné vált. A bezártság idején átértékelődött nagyon sok minden, és szinte biztos, hogy a járvány okozta felfordulás sok változást fog hozni az életünkbe, még akkor is, ha a veszélyhelyzet után elméletileg minden visszatérhetne a régi kerékvágásba. Azonban éppen a régi kerékvágásról derült ki az elmúlt időszakban, hogy a kényelme ellenére, lehet, hogy itt az ideje letérni róla. Új sorozatunkban arra keressük a választ egy-egy téma szakértőjével, hogy milyen változásokra készülhetünk fel a járvány után.

Dr. Csaba Anna-Mária a Divatmarketing szaklap kiadója igazán bennfentes a divatiparban. Véleménye szerint az emberek koruktól, személyes helyzetüktől, lakhelyüktől, munkájuktól függően nagyon eltérően élték meg az elmúlt heteket. Mindezek befolyással lesznek vásárlói magatartásukra. Kérdésünkre, hogy mi is várható, átfogó választ adott:

Remélem, hogy a fogyasztók a jövőben tudatosabban, megfontoltabban fognak divatot vásárolni. Kevesebbet, de jobb minőségben. Giorgio Armani így fogalmazta meg a helyzetet:

"mindannyiunknak újra kell tanulnunk a várakozás jelentőségét. A várakozás a feltétele annak, hogy képesek legyünk élvezni a dolgok valódi értékét. Ez az egyik fontos tanulsága ennek a járványnak."

Hogy milyen lesz a divat? Mely trendek, stílusok lesznek relevánsak a jövő szempontjából? A történelemben a válság utáni divat alakulására számos példát lehet találni. A kényszerű otthonlét után lehet, hogy némelyek továbbra is puha, kényelmes ruházatra vágynak, de az is elképzelhető, hogy a járvány után a divatban (is) kifejezik az emberek az örömüket, életszeretetüket. Számukra jöhet a színes, extravagáns, harsány divat. Lesznek, akik a védelmet (álcázást) tartják elsőrendűen fontosnak, az ő számukra a motoros dzsekik, military viseletek a megfelelőek.

Azt hiszem a legjellemzőbb mégis a fellélegzés, a nyár élvezete lesz.

Ruhák, blúzok, farmer – a divatmarketing.hu oldalunkon közzétett bejegyzés szerint már az újra nyitást követő első napokban látszódott, hogy mely daraboktól várható a legnagyobb forgalom a német piacon.
Azokat a laza fazonú, különlegesebb kivitelű modelleket keresték a vásárlók, amelyek otthon, de akár egy bárba beülve is viselhetők. Laza, praktikus, bő szabású, mindennapi viseletre alkalmas, de semmiképpen sem klasszikus vonalú vagy szériamodellekre vágynak az emberek. A vásárlók kedvelt darabjai: a ruhák, bő szabású blúzok és tunikák, fehér farmerek. Hozzá pamutingek vagy vékony pulóverek és az első nyári cipők, főleg balerinacipők az új pasztell árnyalatokban. Minden vonzza a hölgyeket, ami egyszerűen csak a vállra teríthető és azonnal viselhető. A kertben vagy a díványon éppen úgy hordhatónak kell lennie, mint egy tárgyaláshoz a home office-ban, de akkor is, amikor a karantént követően először lesz kimozdulós programunk. A választáskor semmiképpen sem a szükség diktál és háziruha sem jöhet szóba. Leginkább a jó közérzet kerül fókuszba. Ebben a friss színeknek természetesen nagy szerepük van. A fehértől és a testszíntől a pasztell árnyalatokon keresztül a narancs és a sárga színig terjed a paletta. Ezek már nyári hangulatot teremtenek. Akár egy intim otthoni parti esetében is.

Ha Giorgio Armanin múlna, akkor az egész rendszernek alapvető változással most kellene szembenéznie. Kevesebb kollekcióra, kevesebb bemutatóra és a fogyasztók vásárlási ritmusához jobban igazodó szezonális ütemezésre lenne szükség. "Ez az az út, amely ismét értéket adhat a munkánknak. Csak így fogják megérteni a vásárlók, mennyire fontos és értékes munkát végeznek a divattervezők" - mondta a dizájner.

"Vége a világot behálózó bemutatóknak, lejárt a lagymatag ötleteket prezentáló, öncélú szórakozást szolgáló show-k ideje. Mára mindez nem illőnek, mi több, kissé vulgárisnak hat. Olyan gigantománia ez, amely végül jelentéktelen pénzkidobássá silányult" - így Armani.

"A közösségi hálózatok marketinges tevékenysége és az influenszerek azt sugallják az embereknek, hogy olyasvalamire van szükségük, amire valójában nincs" - folytatta az olasz tervező.

Az e-kereskedelem egyértelműen nyertese a válságnak. Fontos az átállás, de még ki kell alakulnia egyfajta egyensúlynak. A gyártás, kereskedelem számára nincs vége a nehézségeknek. A szakma minden rétegét érintő problémákkal szembesülünk.

Alapvetően elmondható, hogy az egész divatipar nagy kihívásokkal néz szembe. A jelenlegi igények gyengülése és a prioritások eltolódása csökkenti a keresletet. Megkerülhetetlenné válik sok, a járvány előtt félre sepert problémával való foglalkozás. A tény az, hogy eddig túl sokat termeltek a vállalatok. A szakmának lassítania kell, ésszerű ritmusra van szükség.

Jórészt megmaradtak az idei tavaszi áruk. Gond van a szállítmányozással, a raktárak tele vannak el nem adott, megrendelt, át nem vett áruval. Késnek a bérmunkamegrendelések, a maszkgyártás munkát ad sok gyártónak, de ez kényszermegoldás, a kieső bevételeknek csak csekély hányadát pótolja. A gyártók közül sokakat érint az alapanyag beszerzésének nehézsége. Sok helyen a gyártáskihelyezés, gyártatás miatt keletkezett áruhiány. A kereskedők a forgalomkiesés és a fizetendő bérleti díjak miatt fizetési nehézségekkel küzdenek, A kedvezőtlen árfolyamalakulás miatt is sokan kerülnek lehetetlen helyzetbe. Általában sok a kifizetetlen számla, gyűlnek az adósságok. Szembesülni kellett a hazai gyártáskihelyezés miatti kiszolgáltatott helyzettel is. Azonban az ázsiai gyártók körülményei sem egyszerűek a gyártatás, a megrendelések késlekedése, megszűnése miatt. Folyamatosan érkeznek szerkesztőségünkbe a nemzetközi hírek, sok márka, gyártó, kereskedő – itthon sok kényszervállalkozó fog eltűnni a piacról. És mindez jókat is magával ránthat.

A koronavírus járvány miatt a nyárra tervezett összes nemzetközi szakvásárt és bemutatót lemondták. Sok kereskedő nem is akar utazni. A vásárok számos vállalkozás számára nélkülözhetetlenek – akár marketinges eszközként, tudásplatformként vagy iránymutatóként. Szinte teljesen elmaradnak az élő eszmecserét lehetővé tevő rendezvények. Hogy milyen alkalmak állnak a vásárok kiállítóinak és látogatóinak a rendelkezésére, hogy tájékozódhassanak, új kapcsolatokra tehessenek szert és a meglévő kapcsolataikat ápolhassák, még kialakulóban van. A legtöbben online megoldásokkal próbálkoznak. Azonban épp a divatszakmában nagyon fontos a termékek megérintése, és persze a személyes meggyőzés, beszélgetés. Ennek hiányában valószínűleg a virtuális és a személyes kapcsolat keveréke fog megvalósulni.

Az egész divatrendszernek le kellene fékeznie, és ismét a vásárlók valódi igényeit kellene szem előtt tartania. Kevesebb árut, kevesebb utazást, kevesebb leárazást! Ez az egyik legfőbb üzenet. Egyre többen követelik a divat lassítását.

Miután Giorgio Armani a lassabb ritmus mellett tette le a garast, most olyan tervezők is megszólaltak ennek érdekében, mint Dries van Noten, de felsorakoztak az ügy mellett neves áruházak, köztük a Bergdorf Goodman és híres divatmárkák, mint például a Jil Sander vezérigazgatói, akik nyílt levélben javasolják egy új szezonritmus bevezetését, a divatrendszer lassítása mellett érvelnek.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

glamour plusz ikon Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Must have téli kiegészítők, amiket imádni fogsz, mert szuperül kombinálhatók (x)

Must have téli kiegészítők, amiket imádni fogsz, mert szuperül kombinálhatók (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Már nem úgy veszünk ajándékot, mint eddig - ez gyökeresen megváltozott (x)

Már nem úgy veszünk ajándékot, mint eddig - ez gyökeresen megváltozott (x)