Milyennek kellene lennie a divatnak a járvány után?
Az újfajta koronavírus-járvány az egész világon ember milliárdjainak az életét forgatta fel. Hosszú hetekre, hónapokra állt le az élet, minden, amit korábban természetesnek vettünk hirtelen elérhetetlenné vált. A bezártság idején átértékelődött nagyon sok minden, és szinte biztos, hogy a járvány okozta felfordulás sok változást fog hozni az életünkbe, még akkor is, ha a veszélyhelyzet után elméletileg minden visszatérhetne a régi kerékvágásba. Azonban éppen a régi kerékvágásról derült ki az elmúlt időszakban, hogy a kényelme ellenére, lehet, hogy itt az ideje letérni róla. Új sorozatunkban arra keressük a választ egy-egy téma szakértőjével, hogy milyen változásokra készülhetünk fel a járvány után.
Ezeket láttad már?
Dr. Csaba Anna-Mária a Divatmarketing szaklap kiadója igazán bennfentes a divatiparban. Véleménye szerint az emberek koruktól, személyes helyzetüktől, lakhelyüktől, munkájuktól függően nagyon eltérően élték meg az elmúlt heteket. Mindezek befolyással lesznek vásárlói magatartásukra. Kérdésünkre, hogy mi is várható, átfogó választ adott:
Remélem, hogy a fogyasztók a jövőben tudatosabban, megfontoltabban fognak divatot vásárolni. Kevesebbet, de jobb minőségben. Giorgio Armani így fogalmazta meg a helyzetet:
"mindannyiunknak újra kell tanulnunk a várakozás jelentőségét. A várakozás a feltétele annak, hogy képesek legyünk élvezni a dolgok valódi értékét. Ez az egyik fontos tanulsága ennek a járványnak."
Hogy milyen lesz a divat? Mely trendek, stílusok lesznek relevánsak a jövő szempontjából? A történelemben a válság utáni divat alakulására számos példát lehet találni. A kényszerű otthonlét után lehet, hogy némelyek továbbra is puha, kényelmes ruházatra vágynak, de az is elképzelhető, hogy a járvány után a divatban (is) kifejezik az emberek az örömüket, életszeretetüket. Számukra jöhet a színes, extravagáns, harsány divat. Lesznek, akik a védelmet (álcázást) tartják elsőrendűen fontosnak, az ő számukra a motoros dzsekik, military viseletek a megfelelőek.
Azt hiszem a legjellemzőbb mégis a fellélegzés, a nyár élvezete lesz.
Ruhák, blúzok, farmer – a divatmarketing.hu oldalunkon közzétett bejegyzés szerint már az újra nyitást követő első napokban látszódott, hogy mely daraboktól várható a legnagyobb forgalom a német piacon.
Azokat a laza fazonú, különlegesebb kivitelű modelleket keresték a vásárlók, amelyek otthon, de akár egy bárba beülve is viselhetők. Laza, praktikus, bő szabású, mindennapi viseletre alkalmas, de semmiképpen sem klasszikus vonalú vagy szériamodellekre vágynak az emberek. A vásárlók kedvelt darabjai: a ruhák, bő szabású blúzok és tunikák, fehér farmerek. Hozzá pamutingek vagy vékony pulóverek és az első nyári cipők, főleg balerinacipők az új pasztell árnyalatokban. Minden vonzza a hölgyeket, ami egyszerűen csak a vállra teríthető és azonnal viselhető. A kertben vagy a díványon éppen úgy hordhatónak kell lennie, mint egy tárgyaláshoz a home office-ban, de akkor is, amikor a karantént követően először lesz kimozdulós programunk. A választáskor semmiképpen sem a szükség diktál és háziruha sem jöhet szóba. Leginkább a jó közérzet kerül fókuszba. Ebben a friss színeknek természetesen nagy szerepük van. A fehértől és a testszíntől a pasztell árnyalatokon keresztül a narancs és a sárga színig terjed a paletta. Ezek már nyári hangulatot teremtenek. Akár egy intim otthoni parti esetében is.
Ha Giorgio Armanin múlna, akkor az egész rendszernek alapvető változással most kellene szembenéznie. Kevesebb kollekcióra, kevesebb bemutatóra és a fogyasztók vásárlási ritmusához jobban igazodó szezonális ütemezésre lenne szükség. "Ez az az út, amely ismét értéket adhat a munkánknak. Csak így fogják megérteni a vásárlók, mennyire fontos és értékes munkát végeznek a divattervezők" - mondta a dizájner.
"Vége a világot behálózó bemutatóknak, lejárt a lagymatag ötleteket prezentáló, öncélú szórakozást szolgáló show-k ideje. Mára mindez nem illőnek, mi több, kissé vulgárisnak hat. Olyan gigantománia ez, amely végül jelentéktelen pénzkidobássá silányult" - így Armani.
"A közösségi hálózatok marketinges tevékenysége és az influenszerek azt sugallják az embereknek, hogy olyasvalamire van szükségük, amire valójában nincs" - folytatta az olasz tervező.
Az e-kereskedelem egyértelműen nyertese a válságnak. Fontos az átállás, de még ki kell alakulnia egyfajta egyensúlynak. A gyártás, kereskedelem számára nincs vége a nehézségeknek. A szakma minden rétegét érintő problémákkal szembesülünk.
Alapvetően elmondható, hogy az egész divatipar nagy kihívásokkal néz szembe. A jelenlegi igények gyengülése és a prioritások eltolódása csökkenti a keresletet. Megkerülhetetlenné válik sok, a járvány előtt félre sepert problémával való foglalkozás. A tény az, hogy eddig túl sokat termeltek a vállalatok. A szakmának lassítania kell, ésszerű ritmusra van szükség.
Jórészt megmaradtak az idei tavaszi áruk. Gond van a szállítmányozással, a raktárak tele vannak el nem adott, megrendelt, át nem vett áruval. Késnek a bérmunkamegrendelések, a maszkgyártás munkát ad sok gyártónak, de ez kényszermegoldás, a kieső bevételeknek csak csekély hányadát pótolja. A gyártók közül sokakat érint az alapanyag beszerzésének nehézsége. Sok helyen a gyártáskihelyezés, gyártatás miatt keletkezett áruhiány. A kereskedők a forgalomkiesés és a fizetendő bérleti díjak miatt fizetési nehézségekkel küzdenek, A kedvezőtlen árfolyamalakulás miatt is sokan kerülnek lehetetlen helyzetbe. Általában sok a kifizetetlen számla, gyűlnek az adósságok. Szembesülni kellett a hazai gyártáskihelyezés miatti kiszolgáltatott helyzettel is. Azonban az ázsiai gyártók körülményei sem egyszerűek a gyártatás, a megrendelések késlekedése, megszűnése miatt. Folyamatosan érkeznek szerkesztőségünkbe a nemzetközi hírek, sok márka, gyártó, kereskedő – itthon sok kényszervállalkozó fog eltűnni a piacról. És mindez jókat is magával ránthat.
A koronavírus járvány miatt a nyárra tervezett összes nemzetközi szakvásárt és bemutatót lemondták. Sok kereskedő nem is akar utazni. A vásárok számos vállalkozás számára nélkülözhetetlenek – akár marketinges eszközként, tudásplatformként vagy iránymutatóként. Szinte teljesen elmaradnak az élő eszmecserét lehetővé tevő rendezvények. Hogy milyen alkalmak állnak a vásárok kiállítóinak és látogatóinak a rendelkezésére, hogy tájékozódhassanak, új kapcsolatokra tehessenek szert és a meglévő kapcsolataikat ápolhassák, még kialakulóban van. A legtöbben online megoldásokkal próbálkoznak. Azonban épp a divatszakmában nagyon fontos a termékek megérintése, és persze a személyes meggyőzés, beszélgetés. Ennek hiányában valószínűleg a virtuális és a személyes kapcsolat keveréke fog megvalósulni.
Az egész divatrendszernek le kellene fékeznie, és ismét a vásárlók valódi igényeit kellene szem előtt tartania. Kevesebb árut, kevesebb utazást, kevesebb leárazást! Ez az egyik legfőbb üzenet. Egyre többen követelik a divat lassítását.
Miután Giorgio Armani a lassabb ritmus mellett tette le a garast, most olyan tervezők is megszólaltak ennek érdekében, mint Dries van Noten, de felsorakoztak az ügy mellett neves áruházak, köztük a Bergdorf Goodman és híres divatmárkák, mint például a Jil Sander vezérigazgatói, akik nyílt levélben javasolják egy új szezonritmus bevezetését, a divatrendszer lassítása mellett érvelnek.