Miben más a diszruptív márka?
A diszruptív, másnéven formabontónak is nevezhető márkák sikerességükben különböznek a versenytársaiktól. A piac folyamatosan bővül, amely a márkák között versenyhelyzetet generál. Ahhoz, hogy piacvezetővé válljon egy vállalat folyamatos megújulásra van szüksége.
Ezeket láttad már?
A diszruptív stratégia foglalja magába a márka számára az innovációk keresését és a vásárlóközönség megszólítását.
Abban a pillanatban, hogy megszületik egy ötlet, maga a koncepció pedig elegendő figyelmet kap a fogyasztóktól, egy diszruptív márka megszületik. A divatiparon belül az említett diszruptív stratégia legkiemelkedőbb felhasználója a mindenki által ismert fast fashion márka, vagyis a Zara.
Az első a gyors ellátás, tehát sok újdonságot ad a fogyasztó számára rövid időn belül. A második a tömegtermelés, a kollekciók előállítása sokkal olcsóbb, így nagyobb profitot tudnak generálni egy-egy ruhadarabon. A harmadik és egyben utolsó pillér pedig a globalitás, vagyis a termelés relokalizációja.
A Zara, mint fast fashion márka a hagyományos divatipiari termelési modell helyett, amely két szezon köré épül, az ellátási lánc egyes elemeit felgyorsítja és optimalizálja.
Míg a versenytársak gyakran egy teljes évet igényelnek, hogy új kollekciót hozzanak forgalomba, ezzel ellentétben a Zara kéthetente megújuló kollekciókkal rukkol elő a fogyasztók számára.
Ezt a rövid termelési ciklust úgy valósítják meg, hogy a Kínában és Indiában székelő gyártók helyett a spanyol és a közeli portugál gyártókkal működnek együtt.
Először is, szűkösségérzetet teremtenek a fogyasztók részére, hiszen tudják, hogy a legtöbb termék egy-két hét alatt értékesítésre kerül.
Másodszor, ez a szűkösségérzet növeli a fogyasztók látogatásainak gyakoriságát, mert attól tartanak, hogy elmúlasztanak egy igazán jó vételt. A felmérések szerint a Zara fogyasztói átlagosan évente 17-szer látogatják meg a márka üzleteit, ellentétben a high-end márkák fogyasztóival.
A márka nem rendelkezik marketingrészleggel, nem költ hirdetésekre. A logisztikára és a designra helyezik a hangsúlyt. A cég arra törekszik, hogy üzleteit gyönyörű régi épületekben helyezze el nagy forgalmú bevásárló utcákon.