Mi vár a divatszakmára egy ilyen kegyetlen év után? Ravas Lili márkamenedzser elmondja véleményét

2020. november 30.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az Amerikai Egyesült Államok a mai napig sok ember számára a lehetőségek hazáját, az álmok megvalósulását jelenti. New York a világ legismertebb városa, önmagában egy gazdasági nagyhatalom és a divatszakma kiemelkedő nagyjainak otthona. Sajátos, vibráló stílusával és látványosságaival nem véletlenül vonzza a kreatív és a divatszakma legjobbjait. Most hazánk egyik sikeres képviselőjével, Ravas Lili márka- és projektmenedzserrel, a Lili Ravas Brand Management CEO-jával beszélgettem karrierjéről, élményeiről és tapasztalatairól ebben a nyüzsgő metropoliszban.

Lili, márkamenedzserként és projektmenedzserként komoly nemzetközi karrier áll mögötted. Hogyan kezdődött ez a sikertörténet?

A budapesti Metropolitan Egyetem nemzetközi gazdaság szakán végeztem. A főiskolai évek alatt a Napi Gazdaság üzleti lapnál gyakornokoskodtam, ahol legfőképpen a luxusmárkák üzleti tevékenységéről írtam cikkeket. Emellett több szakmai lapban is publikáltam a divat üzleti oldaláról. Az igazi nagy váltás a húszas éveim első felében történt, amikor az otthoni médiás pályafutásomat hátrahagyva egy egyirányú repülőjeggyel, korábbi nemzetközi tapasztalat és konkrét állásajánlat nélkül nekivágtam Londonnak, hogy a divatiparban építsek karriert. Az ott töltött közel öt év rengeteg küzdelmet, tapasztalatot és tanulást hozott számomra, s ezek segítettek abban, hogy végül eljutottam New Yorkba. Ezzel legfőbb gyerekkori álmom valósult meg, mert mindig ebben a világvárosban akartam sikereket elérni a divatiparban.

Mi volt karriered legfontosabb fordulópontja?

Az igazi áttörést itt, New Yorkban sikerült elérnem. Abban azonban szinte biztos vagyok, hogy mindezt a Londonban eltöltött évek alapozták meg. Az is rengeteget segített, hogy a karrierem első 5-6 évében a márkamenedzsment mellett az újságírással továbbra is foglalkoztam. Ennek köszönhetően eljutottam a London Fashion Week divatrendezvényeire, és a feltörekvő tervezők bemutatkozásától kezdve a legnagyobb brandek bemutatóiig és rendezvényeiig is sikerült részt vennem. Az olyan bemutatókon való részvétel, mint a Belstaff, a Vivienne Westood vagy a Burberry sokat segített a szakma megértésében és a vezető nemzetközi divatszakemberekkel való személyes kapcsolatok kiépítésében.

Amerikától Nagy-Britanniáig így vészelték át a járványt a divatmárkák

Amerikától Nagy-Britanniáig így vészelték át a járványt a divatmárkák

Sokféle nemzetközi projekt megvalósítása kötődik a nevedhez. Mesélnél a kedvencedről?

A számos New Yorkban és Londonban szervezett divatbemutató és rendezvény mellett a legnagyobb élmény az volt, mikor közel 8 hónapot Ázsiában töltöttünk. Itt többek között egy olyan rendezvényen mutattunk be sikerrel magyar és nemzetközi tervezőket, ahol a maláj és a kambodzsai királyi család tagjai, valamint a világhírű cipőtervező, Jimmy Choo is személyesen volt jelen.

Több éve New Yorkban élsz. Miért ezt a várost választottad?

Szegeden végeztem a helyi angol kéttanyelvű gimnáziumban, ahol a tanáraink nagyrésze Amerikából jött. Már akkor éreztem, hogy az amerikai ‘minden elérhető az életben, ha igazán akarjuk és teszünk érte' mentalitás áll a legközelebb hozzám. Visszagondolva viccesen hangzik, de már gimnazista koromban eldöntöttem, hogy New Yorkban fogok élni és a divatiparban fogok dolgozni. Soha nem tudtam más utat elképzelni, és mikor először megérkeztem New Yorkba (ami meglepő módon mindössze 5 éve volt), azonnal tudtam, ez a város az, ahol élni és dolgozni szeretnék.

Mit szeretsz legjobban ebben a városban?

New York amellett, hogy a divatipar egyik fővárosa, tele van élettel és kreativitással. Az emberek nyitottak, mindegy, ki honnan jött, mi a háttere, ha keményen dolgozik és sikeres akar lenni, rengeteg támogatást kap.

Így zajlott a New York-i divathét a világjárvány kellős közepén

Így zajlott a New York-i divathét a világjárvány kellős közepén

New York városát nagymértékben sújtotta a Covid-19, több hónapig szigorú lezárás alatt volt. Te hogyan élted ezt meg, illetve hogy láttad az általános közhangulatot?

A híreket követve úgy láttuk, Európában az embereknek több idejük volt felkészülni a bezárásokra. Mi itt New Yorkban rengeteg más céghez hasonlóan még március közepén is rendezvényeket tartottunk, hiszen ez megengedett volt. Soha nem fogom elfelejteni, a bezárás pár nappal később annyira gyorsan történt, hogy alig tudunk észhez térni a sokktól. A város hetekig a koronavírus gócpontja volt, minden nap a mentők szirénájára ébredtünk. A nemzetközi hírekben is látott, a világ legnagyobb kórházi hadihajója a manhattani apartmanomtól két utcára dokkolt, úgyhogy mindenhol katonai és rendőri jelenlét volt. A helyzet ijesztő volt hetekig, de szerencsére április második felében a város kezdett feléledni.

A karantén mellett a Black Lives Matter tüntetéseknek is egyik fontos helyszíne volt a város. Mesélnél erről is?

A Black Lives Matter tüntetések a legszigorúbb karantén utolsó heteiben történtek. A helyzet ijesztő volt, a békés tüntetők mellett sajnos a fosztogatások és zavargások is mindennaposak voltak. Közel egy hétig este 8 után kijárási tilalom volt, hasonló dolgot korábban csak második világháborús filmekben láttam. Szerencsére a helyzet lecsendesedett, és ahogy az idő kezdett felmelegedni és a nyár megérkezett, a város is életre kelt. A nyár alatt megtanultunk az utcára kihelyezett kültéri éttermekben és autóparkolókban vacsorázni, minden apró javulást megélni és kiélvezni. New York az igazi példa arra, hogy az emberek milyen mértékű összetartásra és alkalmazkodásra képesek.

Visszatérve a divatszakmára, hogy látod a jövőjét, miben változik a vírus hatására?

Ahogy az megengedetté vált, a nyár első felében újra elkezdtünk dolgozni a klienseinkkel. Abban mindannyian egyetértettünk, hogy a nem megszokott körülmények rengeteg üzleti lehetőséget is rejtenek magukban. Szerencsére a klienseink sikeres nyarat tudhatnak maguk mögött, és bár csak korlátozott formában, de a New York Fashion Week is megrendezésre került. Véleményem szerint jelenleg egyre nagyobb az igény a kisebb méretű VIP eseményekre. Nem biztos, hogy kell 500 vendég egy show-ra, lehet, 20 is elég és egy erős online jelenlét. Gondoljunk csak a Dior és a Chanel exkluzív szalonbemutatóira az 1920-as évekből. Én ebben látom az igazi jövőt.

A Covid-19 járvány így nyomta rá bélyegét a nemzetközi luxusüzletekre

A Covid-19 járvány így nyomta rá bélyegét a nemzetközi luxusüzletekre

Végezetül pedig mit tanácsolsz a leendő divattervezőknek?

A tehetség mellett a kitartás, a szakmabeli kapcsolatok és a márkaépítéshez szükséges anyagi források is rendkívül fontosak. Azt is jó tudni, hogy azok a világmárkák, akik most sikeresek, sokszor 5-10 évet is rááldoztak, hogy komolyabb profitot tudjanak termelni. Mivel a vásárlók egyelőre még mindig inkább márkákat vásárolnak és nem termékeket, ezért minden új márka esetén a türelem, az elhivatottság és a kitartás a legfontosabb a siker eléréshez.

Tamási Rita

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Ennél a multinál bátran szólhatunk a HR-nek vagy a főnöknek, ha a menopauza megnehezíti a munkavégzésünket

glamour plusz ikon Ennél a multinál bátran szólhatunk a HR-nek vagy a főnöknek, ha a menopauza megnehezíti a munkavégzésünket

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)