Lakatos Márk darabokra szedte a Met-gála hírességeit
Miközben Madonna még a Copacabana-i koncertje után pihegett, ahol másfél millió brazil előtt riszálta idős, de szilikonnal ruganyosra formázott tomporát, a külön erre az alkalomra kreált brazil zászló színeiből összerakott, Gaultier kúpmelltartós fűzőben, addig New Yorkban már síkideg volt mindenki a hétfő este miatt. Vajon sikerült-e megfelelően értelmezni a nyakatekert Met-gála tematikát az idén?
Ezeket láttad már?
Nem volt könnyű dolga a Met-gála kedves meghívottjainak, ugyanis a MET Kosztüm Intézet éves nagy kiállításának már a címe is elég csőbe húzós volt: Alvó szépségek, aka Csipkerózsika, avagy az Újraébredő Divat. Na erre varrjál gombot!
Általában a kiállításhoz kapcsolódik a bál tematikája, de lehet, hogy a csúfos kimenetelű Kim Kardashian-fiaskó után, amikor elterjedt, hogy szétrepedt a fenekén Marilyn Monroe féltve őrzött múzeális estélyi ruhája, a szervezők nem akartak beleszaladni egy nagy médiapofonba.
Ravasz húzással, elegánsan elterelték a figyelmet az archív tárolókban őrzött, felbecsülhetetlen értékű darabokról. Jobb az óvatosság, ki tudja, melyik híresség rángat megint magára egy sok millió dollárra biztosított ruhakölteményt. Jött a mentőötlet: egy brit disztópia és sci-fi író, James Graham Ballard 1962-ben megjelent novellájának címe után „Az idő kertje” lett a világ legkattintottabb divateseményének idei dress code-ja. (Így is sok archív kifutós ruhadarab bukkant fel a vörös szőnyegen, amiről a Vogue is tudósított.)
Hűha, nem túl elitista téma ez az egyre inkább reality és popsztárokból álló vendégsereg számára, akik kétségkívül sok száz millió dollárban mérhető médiafigyelmet hoznak a divatszakma Oscar-gáláját jelentő jótékonysági estélynek, de talán nem tévedek, ha arra fogadok, hogy nem ismerik a művet. Persze könyvolvasásra inspirálni az embereket mindig menő!
Met-gála 2024: Íme a legcsodásabb ruhák a vörös szőnyegről, amikben órákig gyönyörködnénk
Az idő kereke
Axel gróf és finoman csemballózó felesége csodakertjük legértékesebb Idővirágait szakítják le, hogy visszatekerjék az idő kerekét, és késleltessék a fenyegető hordák betörését és megállíthatatlan pusztítását - azok, akik olvasták ezt a különös hangulatú, sötéten szimbolikus sztorit, ironikusan pikírtnek találhatták a talányos témaválasztást.
Vajon a Met-gálán ki a kényes arisztokrácia, és ki a kegyetlen barbár sereg, aki romba dönti a kastélyt „új időknek új dalaival”? Amíg ezt megválaszolod magadnak, addig is nézd végig, ahogy Doja Cat, Cardi B., Bad Bunny és a többiek beöltöztek a legfelkapottabb tervezők élő ruhaszobrainak, és parádéztak a sok tonna virággal borított, zöldbe mosott vörös szőnyegen.
Divattervező zsenik a középpontban
A Met-gála a milliárdnyi követőkkel rendelkező celebek mellett a divattervezőkről szól, az ő nagy estélyük ez. Anna Wintour, a főgurunő még mindig elképesztő érzékkel tartja gyémántba húzott ujjait a divat pulzusán. Egy-egy gála remekül reprezantálja, hogy ki számít és mennyire, a topmárkák és dizájnerek között; az elemző cikkekben ezt remekül láthatjuk. Idén a leginkább hot brandek és tervezők a LOEWE, Thom Browne, Demna Gvasalia a Balenciaga-val, a legnagyobb király pedig a nagy visszatérő: John Galliano.
Nota bene, Thom Browne 2021-ben már az említett Ballard művet határozta meg, mint aktuális kollekciójának inspirációját, és félig szobornak sminkelve vonultatta fel modelljeit, ugyanis a novella végén a lerombolt Palladio villából és a feldúlt kertből csak a gróf és feleségének szobortorzói maradnak meg. Így múlik el a világ dicsősége?
Met-gála csúcspont: Irina Shayk, Karlie Kloss tetőtől-talpig Swarovski kristállyal borítva
John Galliano figuráján egyértelműen láthatjuk a divatipar alkotás és rombolás, a születés és elmúlás folyamatosan váltakozó ciklusait. Galliano kétség kívül korunk egyik legzseniálisabb tervezője, aki a huszadik század végén újra felvirágoztatta előbb a Givenchy-t, majd újra ikonikussá tette a jobb napokat megélt Dior-Házat. Aztán egy bedrogozott éjszakán tett vállalhatatlan monológjával kiírta magát két évtizedre a divatiparból, hogy aztán bűnbánó és tékozló fiúként ölelje újra keblére az iparág. Azóta a másik zseni, Maison Martin Margiela márkáját vezeti és a legutóbbi lélegzetelállító show után az egyik legfényesebb csillagként tündökölt az idei Met-gálán is.
De ne feledkezzünk meg Alexander McQueen posztumusz reneszánszáról sem! Volt sok kiváló vintage darab, mint Kendall Jenneren a McQueen által kreált Givenchy öltözék, amihez kedves barátom, Tüzes Tamás, Snoopy reneszánsz inpsiráció alapján alkotta meg a frizurát, a csodálatos ruhához illeszkedve.
Keszeg Anna: „Lagerfeld prototípusa volt annak a gondolkodásnak, mely a divatot a társadalmi és önkontroll terepeként kezeli”
Volt 50-es évekbeli Balenciaga Nicole Kidman-en százötven méter nemes textíliából. Zendaya egész Galliano tribute estét rendezett, mert két kreációt is fevonultatott: egy 97-es Dior by Galliano újragondolást és egy Givenchy by Galliano estélyit. A fiúk általában Axel grófnak öltöztek - ki jól, ki unalmasabban. Bad Bunny Margiela by Galliano lookja egy kis groteszk humorral remekül ábrázolta a szoborrá váló, dekadens arisztokratát a Margiela házra és Galliano-ra is jellemző dekonstruktív esztétikával.
"Virágok, a 2024-es Met-gálán? Úttörő" - varázslatos öltözékek a Met-gálán
Vissza a múltba
Az én ízlésemnek túl historikus volt minden ruha. Ami a leginkább hiányzott, az az Idő szinkronicitása, ha már kvatumforradalmat élünk a tudományban, a jövő idejének bemutatása a sok-sok történelmi kort idéző ruha között. Zendaya-t is szívesen láttam volna inkább a Dűne turné alatt viselt futurista kreációkban.
Az elmúlást, pusztulást, a dark stílust remekül hozta a Margiela by Galliano hadsereg a legutóbbi bemutatóját megidézve, valamint a McQueen ruhák és Browne Edgar Allan Poe hollóját bemutató horroröltözékei is. Sok volt a virág, ág, levél, növény minden verzióban, mert a „Kert” hívószó hallatán sokan ezzel jöttek ki a fényre.
És volt Cardi B, aki a fekete éjszakának vagy a novella végén feketére száradt halastónak öltözött Giambattista Valli végeláthatatlan fekete tüllszörnyetegébe csavarodott, amit több asszisztens vitt a művésznő után, mert egyedül nem bírt vele.
Lakatos Márk Mimi című regényéről: „Aki az életemben akar vájkálni, az vájkáljon, totózgasson nyugodtan”
Két személyes kedvencemet is megemlíteném. Az egyik Olivier Rousteing, a Balmain kreativ igazgatójának homokszemekből készült ruhája, amit Tyla viselt szintén nagy nehézségek árán. Egy homokóra tette nyilvánvalóvá, ami anélkül is szép metafora volt: az idő kifolyik a kezeink közül, mint a pergő homokszemek, illetve a sziklák is homokká morzsolódnak a kérlelhetetlen idő munkájával.
A másik kedvencem Doja Cat vizes póló performansza volt, ami Guram Gvasalia, a Vetements kreatív agyának zseniális szüleménye. Földig érő oversize white Tee egy vödör vízzel nyakon öntve, leázó fekete sminkkel - az énekesnő az egykori Playboy fotók mintájára, vizes pamuttal teszi egyértelmű mozdulatok kíséretében láthatóvá áramvonalas testének görbületeit.
Lakatos Márk: „Madonna rohadt jól néz ki a Celebration turnéján, rendesen összerakták”
És ennek semmi köze az amúgy szintén jelenlevő naked dress vonalhoz, mint amilyen például Emily Ratajkowski archív Versace ruhája volt. Doja Cat és Guram Gvasalia a glamúr jelentését kérdőjelezi meg lerombolva a puccos estélyekhez kapcsolt elegancia, sikk és csinos, bájos, bravúrosoan öltözött hölgy képét. A Vetements esztétikája amúgy is lebontásra, dekonstrukcióval elért provokációra épül testvére, Demna Gvasalia a Balencigában kiforralt antidivat esztétikai forradalmához hasonlóan.
Kicsit csodálkoztam is, hogy a francia magas divat fenegyereke milyen klasszikusra vette a figurát idén. Az Idő kertjében, a barbárok rombolásához passzolt volna a melltartókból és harisnyakötökből összerakott Balenciaga look, vagy a Kim hátából kilógó árcédula. Guram, a tesója nagyobbat domborított: Doja Cat vizespólója a csillogó Met-gálán majdnem olyan pofátlan, mint Marcel Duchamp piszoárja, amit 1917-ben akart kiállítani szintén New Yorkban, és amiből a konceptuális művészet és részben a pop-art is született.
Egy évszázaddal később valami hasonló történt az Idő kertjében, bár akkora botrányt semmiképp nem okozott már, mint Duchamp porcelán piszoárja. Így múlik el a világ dicsősége.