Merő Péter: „Nehezen nyitok a hétköznapi viseletek felé”

2024. december 21.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Magyar Állami Operaház mögött húzódó Révay utca – a legendás Centrál Színházon kívül – különleges kincseket rejt: a káprázatos ruháktól roskadozó utcafronti ékszerdoboz, avagy a MERO brand bemutatóterme kétségkívül a környék egyik legfényesebben ragyogó csillaga.

Kétségtelen: a MERO brand bemutatóterme a környék egyik legfényesebben ragyogó csillaga - Zakó és mellény MERO, Nadrág ZARA, Cipő SAINT LAURENT
Kétségtelen: a MERO brand bemutatóterme a környék egyik legfényesebben ragyogó csillaga - Zakó és mellény MERO, Nadrág ZARA, Cipő SAINT LAURENT
Fotó: Udvardi Attila

A helyiség pozitív, varázslatos energiától lüktet: a gondosan komponált enteriőrben vibráló, geometrikus mintázatokkal tarkított Kare Home bútorok sorakoznak, amelyek a Merő Péter által tervezett szenzációs ruhakölteményeken köszönnek vissza. Minden apró részlet a helyén, minden szál elvarrva. Az üzlethelyiség hátsó szakaszában egy tekintélyes méretű, függönnyel szeparált próbaterem húzódik, amelyben szerencsés megrendelők százai morzsolják el örömkönnycseppeiket a tökéletes ruhadarab láttán. És hogy vajon mi a siker titka? A válasz: szív, lélek és az utánozhatatlan Merő testvérpár.

Hogyan írnád le a tervezői pályafutásod – formavilágod, gondolkodásmódod – evolúcióját? Le tudnád bontani különböző szakaszokra, vagy sokkal inkább a koherens működés jellemző rád?

Az első időszak egyértelműen a szerelem jegyében telt – ekkor kizárólag az alkotás örömére koncentráltunk, utána egy tudatos váltás következett, amikor kénytelenek voltunk a figyelmet az üzleti oldalra átcsoportosítani. Végül a folyamatok (az üzleti tervek, kollekciók) stabilizálódtak, márkává nőttük ki magunkat.

A szerelem persze végigkísérte az utunkat, de az arányok megváltoztak – ugyan soha nem a ruhadarabok értékesítésére helyeztük a hangsúlyt. A mi üzenetünk és titkunk sokkal inkább a ruhák elkészítésének (és viselésének) örömében, őszinteségében rejlik, tervezői és megrendelői oldalról egyaránt.

Korábban egy évtizedet töltöttél balettművészként Berlinben, később színházi varrodában végeztél gyakorlatot. Milyen konkrét elemeket tudsz interpretálni ebből a szakmából, akár az anyaghasználat, akár a szabásminta, akár a dramaturgia szintjén?

A színház jelentős hangsúlyt kap mind az életemben, mind a tervezői módszeremben – mindig is rajongtam a táncért, zenéért, drámáért, jelmezekért, olyannyira, hogy egy időben több kritika ért minket a ruhák „jelmezjellege” miatt. Tény és való, nehezen nyitok a hétköznapi viseletek felé, egyrészt mivel ez a szcéna igencsak telített, az általam készített darabokban viszont felsejlik az a színházadta plusz, amely a kollekciót történettel, karakterrel ruházza fel.

Merő Péter: „A divattervezés művészet, ha a ruhának van mondanivalója”

A mi üzenetünk és titkunk sokkal inkább a ruhák elkészítésének – és viselésének – örömében, őszinteségében rejlik.

A különleges, csillogó, gyöngyözött anyagok, az old-Hollywood-esztétika, az idealizált sziluettek mind a revüszínházban töltött múltamból eredeztethetőek. Később persze beláttam, hogy az általam megálmodott extravagáns formák egy kisebb réteget szólítanak meg, így szépen lassan „hordhatóbb” mederbe tereltük az egészet – a történet továbbra is megmaradt, a ruhák azonban kifinomultabbá váltak.

A Merő Péter által készített darabokban felsejlik az a színházadta plusz, amely a kollekciót történettel, karakterrel ruházza fel - Ballonkabát COS
Fotó: Udvardi Attila

Mit gondolsz, miért nem születik több haute couture vagy formal márka Magyarországon?

Egyrészt rendkívül kicsi a piac, és a pandémia sem kedvezett neki. Másrészt hiába a kultúránk része, ma már közel sem rendeznek annyi bált, mint régen, így nehéz az extravagáns báli viseletekre alapozni a működést. Régebben egy átlagos polgárnak nem jelentett gondot egy egyedi, akár utcai ruha (zakó, nadrág) varratása – ez a tradíció a világ egyre gyorsuló működése miatt sajnos jelentősen kikopott.

A streetwear térhódítása tagadhatatlan – az alkalmi ruházkodás szokásai, akár az Operában viselt ruházat hagyománya nagy mértékben változott az utóbbi években. Az emberek jóval lazábban kezelik az öltözködéssel kapcsolatos etikettet. Hogyan látod ezt a jelenséget tervezőként?

A trendek áramlását mi is érzékeljük – nem foglalkoztat minket különösképpen, bár tényszerűen az estélyi ruhák esztétikájában is visszaköszön ez a tendencia. Jelenleg a letisztultabb összképek népszerűek, a csillogás helyét izgalmas vonalak és printek vették át, én pedig kimondottan kedvelem ezt az irányt – viszont az Operaház látogatóinak viselete rendkívül zavaró. A világ persze folyamatosan változik – érdekes feladat, amikor egy klasszikus estélyi ruha jellegzetességeit emeljük át a jelen korba úgy, hogy egy fiatalnak is csillanjon rá a szeme.

Fotó: Udvardi Attila

Stylist: Kiss Márk

Smink: Titkos Bernadett

Haj: Szepeshelyi Gabriella

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
0 seconds of 1 minute, 52 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
01:52
01:52
 

Ez is érdekelhet

Hercegnőből sárkánykirálynő – A párkapcsolatok átalakulása a féltékenység és a szorongás hatására

glamour plusz ikon Hercegnőből sárkánykirálynő – A párkapcsolatok átalakulása a féltékenység és a szorongás hatására

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Fergeteges vígjátékkal rukkolt elő a József Attila Színház (x)

Fergeteges vígjátékkal rukkolt elő a József Attila Színház (x)

Ezt a ránctalanító anyagot a tested is termeli, és elképesztően hatékony (x)

Ezt a ránctalanító anyagot a tested is termeli, és elképesztően hatékony (x)

Ha ezt a 7 szabályt betartod, búcsút mondhatsz a betegségeknek! (x)

Ha ezt a 7 szabályt betartod, búcsút mondhatsz a betegségeknek! (x)

„A libidóm csökkent és pár kiló is felszaladt" – nők vallottak őszintén a fogamzásgátlóról (x)

„A libidóm csökkent és pár kiló is felszaladt" – nők vallottak őszintén a fogamzásgátlóról (x)