Mennyibe kerül valójában egy divabemutató?
Karl Lagerfeld sajnálatos halálával kapcsolatban idéztük fel, hogy a Chanel a mestere igazán nagy mestere volt a körítésnek is, hiszen a francia divatház szezonról szezonra nem csupán lenyűgöző kollekciókat mutatott be az irányítása alatt, hanem mindezt bámulatosan csomagolta be.
Ezeket láttad már?
A bemutatók körítése persze általában azért nem olyan pazar, mint a Chanelnél. Igaz, akkor is eléggé költséges részt venni a nemzetközi divatheteken, ha egy-egy márka nem akar homokos tengerpartot felépíteni Párizs kellős közepére.
A divatmárkáknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, hogy lenyűgözzék a vásárlókat, nagykereskedőket abban a negyedórában, maximum félórában, amit egy-egy márkára tudnak szánni a divathetek feszített tempójában.
A Vogue Business oldal most megmutatta, hogy pontosan mire, és mennyit kell egy márkának költenie egy-egy szezon bemutatóján, és bizony még annál is költségesebb divatshow tartani, mint gondoltuk.
A divatmagazin megkereste a Christian Siriano márkát. Annak ellenére, hogy a névadó tervező még mindig csak 33 éves éves, a Project Runway műsorban ismertté vált Siriano lassan 10 éves pályafutása alatt igazi nagyágyú lett a divatvilágban, aki sztárok egész sorát öltözeti. A Christian Siriano bejáratott márka, akinek a termékeit neves luxusáruházak értékesítik, és ez támaszt azért elvárásokat is a divatbemutatóik színvonala iránt. Siriano ad a látványra, és felső kategóriás modellekkel dolgozik, ráadásul szereti a bemutatóit a hivatalos helyszínek helyett különlegesebb, a kreatív ötleteinek nagyobb teret engedő épületben megrendezni.
A Christian Sirianónál így viszonylag sokat költenek a helyszín bérlésére, ami 20 ezer dollártól akár 50 ezer dollárig (14 millió forint) terjedő kiadást jelent. A költségvetésből azonban ennél is nagyobb részt harap ki a díszlet, ami 20 ezer dollárnál kezdődik alapesetben, de valami extra kulisszával akár 100 ezer dollárba is kerülhet. A helyszín és szettdizájn nagyban meghatározza, hogy mennyit kell a világításra, és a hangosításra költeni, előbbire legalább újabb 10 ezer dollárt el kell tapsolni, de ez az ár akár négyszeres is lehet, a hangosítás pedig 5000 dollárnál kezdődik. A díszlet, kifutó mellett még szükség van padokra, vagy székekre, amiken ülve a meghívottak izgulhatják végig a show-t. Értelemszerűen egy ilyen költséges show esetében azért nem nagyon rendelhetnek sörpadokat, úgyhogy erre is érdemes minimum 5000 dollárt számolni.
30 ikonikus ruha, amit Karl Lagerfeld-nek köszönhetünk
30 ikonikus ruha, amit Karl Lagerfeld-nek köszönhetünk
A költségvetés jelentős részét képezi a modellek fizetése. Egy csaknem 60 szettet felvonulatató show esetében már elég sok modellről, és minimum 40 ezer dollár költségről beszélünk. Ez azonban szinte biztosan több lesz, hiszen az igazán népszerű modellek nagyobb kiadást jelentenek. Legutóbb Chanel Iman nyitotta a Christian Siriano show-t, és Ashley Graham volt a záró modell. Egy ilyen népszerű márkának ilyesmire muszáj költenie, és a sztármodellek akár újabb 20 ezer dollárral is megdobhatják a költségeket.
Chanel Iman nyitotta meg a 2019-2020-as őszi-téli Christian Siriano show-t:
Mivel a Christian Siriano általában külső helyszínen rendezi a show-it, ezért elemi érdeke, hogy a legfontosabb vendégei mindenképpen megérkezzenek a bemutatóra, így egy flottányi limuzint, luxusautót kell bérelniük, amelyekkel az igazán VIP vendégeket időben elviszik a show-ra, majd utána visszaviszik őket a New York-i divathét hivatalos helyszínére. Ez mintegy 5-7 ezer dollárjába kerül a márkának.
Újabb elég nagy költségelem, hogy egy divatmárkánál sokféle alkalmazott van, de felesleges lenne egy külön szervezői csapatot fizetniük évi kettő, esetleg négy show-ra, ezért aztán fel kell bérelni egy céget, ami a kreatív ötletek megvalósítását, és a bemutató teljes leszervezését elvégzi, tehát megrendeli a székeket, legyártatja a díszleteket, felbérel öltöztetőket, leszervezi a VIP vendégek autóit, gondoskodik a modellek öltözőjéről, és még rengeteg más dologról. Egy ilyen szervezőcég általában 20-30 ezer dollárért vállal el divatbamutatót.
A férfi, aki felfedezte a sportoló nőt - Jean Patou, az elfeledett divatlegenda
A férfi, aki felfedezte a sportoló nőt - Jean Patou, az elfeledett divatlegenda
Vannak azonban olyan elemek, amiken lehet spórolni, egy olyan nagy márkának, mint a Christian Siriano például nem kell fodrászra, sminkesre költenie, mert a nagy kozmetikai márkák számára jó reklám, ha olyan tervezővel dolgozhatnak együtt, aki elég menőnek számít. Szintén lehet spórolni 5-7 ezer dollárt a cateringen, a show utáni fogadás költségein, hiszen könnyen találni olyan szponzort, akinek megéri átvállalnia ennek a költségeit, ha közben reklámfelületet kap. Jellemzően élelmiszeripari cégek, üdítőgyártók, esetleg számítástechnikai vállalatok hajlandóak ilyesmire áldozni.
Ashley Graham a Siriano show-n:
Mindent összevetve, ha nagyon összehúzza magát a márka akkor minimum 125 ezer dollárt költ a mindössze félórás bemutatójára egy szezonban, viszont ennél jellemzően drágább egy-egy show, és a Christian Siriano fizetett már 312 ezer dollárt, vagyis nagyjából 87 millió forintot egyetlen show-ért. Nem nehéz kitalálni, hogy egy Chanel, ahol szinte csak világhíres modellek szerepel, és nem ritkán grandiózus díszletet építenek, ennek kétszeresét, háromszorosát is elkölti egy-egy showra.
A Vogue megkérdezett egy kisebb márkát is, az ausztrál Di$count Univer$e-t, akik még feltörekvőnek számítanak New Yorkban. Egy kisebb cég kevesebbet költ modellekre, lényegesen kevesebbet a díszletre, de a világítás, hangosítás, a show megszervezésének költségeit, a hely kibérlését ők sem tudják megspórolni, ráadásul nekik olyanokra is kell költeniük, ami egy nagyobb divatháznál állandó munkatárs, például stylist, vagy casting director, aki a modelleket válogatja. Viszont luxusautókra jellemzően nem kell költeniük. A Di$count Univer$e viszont elárulta, hogy mibe kerül egy nagyjából 50 szettet felvonultató kollekció mintadarabjainak legyártása. Nagyjából 150 ezer dollárba kerül a ruhák elkészítése, ők ezzel együtt költenek a bemutatóra annyit, mint a Christian Siriano, akinél a ruhák előállítási költsége még nagyobb is lehet, ha drágább anyagokkal, vagy drágább szakemberekkel (hímzőkkel, szabászokkal, varrónőkkel kell dolgozniuk házon kívül) dolgoznak.