Meghalt Issey Miyake japán divattervező
84 éves korában elhunyt Issey Miyake, a divatot alaposan megreformáló japán divattervező – jelentette be a márka. Miyake hosszú pályafutása során többek közt arról volt ismert, hogy hagyományos és modern technikákkal egyaránt dolgozott.
Ezeket láttad már?
Alkotni, nem rombolni született
A divatikon augusztus 5-én, pénteken halt meg májrákban, és már megtörtént a zártkörű temetése is – jelentette a japán média. Az 1938-ban Hirosimában született Issey Miyake mindössze hétéves volt, amikor a várost az Egyesült Államok által ledobott atombomba lerombolta. "Amikor becsukom a szemem, még mindig olyan dolgokat látok, amelyeket senkinek sem szabadna megtapasztalnia" – írta, hozzátéve, hogy inkább olyan dolgokra gondol, "amelyeket meg lehet teremteni, nem pedig elpusztítani, és amelyek szépséget és örömet hoznak". Felnőttként nem szívesen beszélt gyermekkori szörnyű élményeiről, és 2009-ben a New York Times-ban azt írta, hogy nem akarta, hogy úgy ismerjék, mint "a tervező, aki túlélte az atombombát". Miyake fiatalon táncos vagy sportoló akart lenni, de ez megváltozott, miután elolvasta nővére divatmagazinjait. Egy tokiói művészeti egyetemen tanult grafikai tervezést, majd az 1960-as években Párizsba költözött, ahol Guy Laroche és Hubert de Givenchy elismert divattervezőkkel dolgozott együtt. Ezután rövid időre New Yorkba költözött, majd 1970-ben visszatért Tokióba, hogy megnyissa a Miyake Design Studiót.
Innovatív design, új technikák
Az 1980-as évekre a világ egyik legelső tervezőjeként ünnepelték, mivel a műanyagtól a fémen át a hagyományos japán anyagokig és a papírig mindenféle anyaggal dolgozott. Miyake kifejlesztett egy új módszert az anyag pliszírozására úgy, hogy azt papírrétegek közé tekerte be egy hőprésbe. A fenomenális siker, ahogy a különböző tesztek is bebizonyították, hogy a redők a helyükön maradnak és nem gyűrődnek, a Pleats, Please elnevezésű jellegzetes vonalához vezetett. Az innovatív stílusairól és parfümjeiről ismert Miyake globális divatmárkát épített, amely többek között Steve Jobs híres fekete garbónyakú pulóverét is megalkotta. Az Apple társalapítója maga kérte fel a japán alkotót, hogy tervezze meg ikonikus garbónyakú pulóverét, és állítólag 100 darabot készített belőle, darabonként 175 dollárért. A csúcstechnológiás, ugyanakkor praktikus és kényelmes stílus megteremtéséről vált ismertté, és nemcsak a japán divatiparban vált híressé, hanem a világ kifutóin is.