Új magyar márka: Megérkezett a Donna Terra - Interjú Líbor Júlia tervezővel
Líbor Júlia neve azok számára, akik lelkes követői és rajongói a Retrock vintage üzletnek már ismerős lehet. Júliának ez nem volt elég, hanem kellett még valami, amivel kifejezheti személyiségét, így megalkotta a Donna Terra magyar ékszermárkát, amit nem sokkal megjelenése után Alessandra Mastronardi, Nicolas Cage új filmjének (The Unbearable Weight of Massive Talent, 2021) egyik szereplője már a közösségi oldalain is ajánlott. A márka közel 3 hónapja indult, így érthető, hogy miért olyan nagy dolog ez. A Donna Terra különleges ékszerei mögött rengeteg üzenet rejtőzik, amiről Júlia beszélt nekünk.
Ezeket láttad már?
Azt hiszem a bemutatás helyett a legjobb, ha te mutatkozol be, hiszen nálad jobban senki nem tudja elmondani, hogy milyen izgalmasa dolgokkal foglalkozol.
Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget! Egy kis curriculum vitae: Líbor Júliának hívnak, a férjemmel visszük ketten az Anker közben lévő Retrock ruhaüzletünket. Az immáron 21 éves bolthoz én 9 éve csatlakoztam. Majd 20 év tánc van mögöttem és színpadi tánc, magyar népi gyógyász képzéseken vettem részt, továbbá keleti gyógyászatból írtam főiskolán a diplomámat. Nemrégen a Takkra Zenekarral kezdtem el énekelni, még képzetlen vagyok, de imádom és igyekszem fejlődni. Apukám, Fekete Zoltán nemzetközileg elismert fotóművész révén jött a fotózás szeretete. Nagypapám, Szondy Sándor a magyar Népművészet mestere révén pedig a népművészet szeretete. Ebbe születtem. Milyennek látom magamat? Könnyed, tudatos, bohókás, határozott, szenvedélyes, lelkes, ébredő. Ezeket a vonásokat a márka arculatába is igyekszem beépíteni.
Hogyan indult el a Donna Terra ötlete és megalkotása?
2021-ben a Csendben nő közösség felkért a Női alkotók vásárára árusként, a Retrock képviseletében. Ekkor pattant ki a fejemből az ötlet. Ősiség rajongásomat úgy éreztem formába kell öntenem, így jöttek a talizmánok. Nagyon gyorsan történt minden, úgy éreztem csatornázva vagyok. Ott debütált a Donna a vásáron és nagyon tetszett az embereknek.
A márkád nevét nagyon érdekesnek találom. Mesélnél erről?
Donna Terra, azaz Föld Anya. Aki olyan sok mindent átfényesített bennem most tavasszal. Esőben, sárban dolgoztunk a családommal a vidéki erdőkertünkben hónapokon keresztül és kimosott belőlem egy nagy adag feszültséget. A növénybabákkal együtt közösen gyökeret vethettünk. Továbbá a karakterem miatt is fontos a földeltség. Szerettem volna a terembe tenni ezt a név által is. Első megérzés volt a név. Hallgattam rá. A szlogen pedig “Timeless talismans” - időtlen talizmánok.
Mi inspirált a Donna Terra elindításában?
Mindig is vonzott a forrás, melyet próbáltam magamban és csodás világunkban keresni, hogy közelebb ülhessek a tűzhöz. Évekig kutattam, nagy csendben, hogy honnan jövünk, melyek a mi és más régi kultúrák ősképei, eredetmondái, nyelvei, viseletei, írásai, ízei, arcai, tájai. Szívügyem a magyar nép eredete a zene, népművészet és a nyelv. Még oly sokat kell tanulnom. Megemlíteném, hogy férjemmel Líbor Róberttel számos ázsiai (18) üzleti út, egy afrikai és egy dél-amerikai utunk során szívtam magamba az érzéseket és kerestem a textilek nyelvét. Kerestük az érintetlenebb világokat. Biztos vagyok benne, hogy lélek küldetésemet végzem, mióta dobbantott a kis márkám, mert nagyon boldog vagyok. Pár hónapja teret adok a népéneklésnek is, melyet hosszú évekig csak a zuhanyzónk hallott. Ami a legfőbb, próbálom átadni az embereknek, hogyan lehet politikamentesen szeretni a gyökereinket, könnyedén, elfogadóan.
Milyen ékszereket terveztél eddig?
12 talizmánnal indultam, 12. hó. 12-én. Érzetre azt a hangulatot akartam elkapni, mintha ásatáson találtuk volna őket. A formák érthetőek, a felületük viszont felvállaltan rusztikus, mintha folyna. Ez fontos volt számomra, ezzel azt üzenem az embereknek, hogy szeressük a "hibáinkat". Én is ezt teszem magammal. Gránát követ használtam több helyen, ami a belső tűz köve, védelmi szerepe is volt a régiségben. Az ékszerek neveit régi magyar Aranyasszonyokról kapták, kiknek neveit törölték a történelemből, így azt éreztem figyelmet kell nekik adnom. Ők voltak az élet dúlái, legnagyobb javasasszonyaink. Míg férfijaink a csatában harcoltak, ők átörökítették a nemzetet. Szerintem a mai világban az az igazi lázadás, amikor az igazságot és a tisztaságot választjuk a nagy zaj helyett. Az első medálon egy régi hímzés részlet egy gránátalma látható, melynek magjai szent rendbe rendeződnek. Számomra a legvonzóbb gyümölcs és termékenységi jelkép. Készül a többi talizmán is más más témára rávilágítva.
Fenntarthatóság szempontok miatt és kíváncsiságból is meg akartam kérdezni, hogy milyen alapanyagokat használsz?
Alapjuk sárgaréz és 2 réteg 14 karátos aranyba vagy ezüstbe vannak mártva. A ruhák pedig három fajta 100% hernyóselyemből készülnek, virágokkal vannak festve. Ahogy esnek a virágok, úgy festik meg az anyagot, szintén az esetlegesség, amire felhívnám a figyelmet. Érzetre üde, nyers, lágy, vonzó, egy álom hordani, simogat. Minden termékem előrendelhető a http://www.retrock.com/donna-terra oldalon. A termékek elkészítése maximálisan két hetet vesz igénybe, a ruhák is időtlenek, minden csodás női alakon jól állnak.
Hogyan készülnek az ékszerek? Kézzel készíted őket? Esetleg ötvös vagy más szakember segít?
Az ékszerek, a ruha és a történek esetében is én vagyok az álmodó. Az ékszereket Bellovicz Martina, csodálatos ékszerész készíti. A ruhák pedig Simonyi Judit - Ditta Felt ethical márka - keze munkáját dícsérik.
Mi inspirált ahhoz, hogy ilyen különleges stílusban készüljenek az ékszerek? Vannak kedvenc formáid, festményeid vagy bármi, ami befolyásolja az elképzeléseid az ékszerekről?
Ősbölcsőnk szeretete, Aranyasszonyaink, a nők láthatatlan napi munkája, a család mint egység, a magyar elemrendszer, hímzések, írásképek, dalok, táncok, faragások, vándorlások, néphagyományok, paraszti szakralitás az élet minden területén. Legnagyobb tiszteletem az övék. Ötletekben nincs nálam hiány, számos téma fog még teret kérni magának a Donnában.
Mit gondolsz a magyar divatban az ékszermárkákról? A tiéd mitől különleges és kiemelkedő a piacon?
Teljesen őszinte leszek. Sosem érdekelt mi éppen az aktuális trend. A Retrockban is azt áruljuk, amit mi divatnak gondolunk és szerintünk értéket képvisel. Abszolút nem néztem utána a debütáláskor milyen márkák és stílusok vannak. Ne értsétek félre, tisztelem alkotó társaimat, nagyon örülök hogy egyre többen helyezzük előtérbe a fenntarthatóságot. De ha valaminek ki kell belőlem jönnie, az úgyis ki fog. Amit megfigyeltem a Donnánal kapcsolatban és izgalmas szerintem, hogy nagyon sokan jelezték, hogy a témák feldolgozása közben felbuggyant bennük valami olyan ismeretlen vágy a saját kultúránk megismerésére, ami eddig el volt nyomva, nem kaphatott tiszta kereteket. Vagy az ellenérzései oldódtak a magyarsággal kapcsolatban. Hozzáteszem az ellenérzés a legjobb irányadó, mert biztosan tudhatjuk, hogy dolgoznunk kell azzal az adott dologgal. Fel sem fogom mennyire tetszik a hölgyeknek és akik már hordják azt mondják, hogy csak alváshoz veszik le, mert erőt ad nekik. Szerintem teljesen más úgy hordani egy ékszert, hogy egy eszmét érzel általa magadénak. Ez volt a titkos vágyam, gondolatokat indítsak el másokban, kis magokat.
Szerző: Pongrácz Dóra