Marc Jacobs: tényleg vége? Ez lesz az utolsó show a Louis Vuitton számára?
Nehéz elhinni, de egyre valószínűbbnek tűnik, hogy az 50 évesen ikonikusnak számító sztárdizájner távozik a világ egyik legismertebb divatmárkájának éléről.
Ezeket láttad már?
Már a nyár elején beszámoltunk a felröppent hírekről, miszerint Marc Jacobs hamarosan távozhat a Louis Vuitton kreatív igazgatói székéből. Az amerikai dizájner 1997 óta töretlen sikerrel vezeti a világ egyik legpatinásabb divatházát. A siker egyfelől szakmai, másfelől üzleti. Az egész show-szezon egyik legjobban várt pillanata, hogy a párizsi divathét utolsó napjának délelőttjén bemutassák a Louis Vuitton aktuális kollekcióját. Ez a fokozott érdeklődés nem csupán a márka patinás nevének köszönhető. Sőt, megkockáztatjuk, sokkal inkább Marc Jacobs tehetségének. Vitathatatlan, hogy ő valóban olyan tervező, aki képes előrelátni, és nem csupán jó kollekciókat készít, hanem olyanokat, amelyek valóban diktálják a trendet. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy az idei tavasz-nyári divatmagazinok címlapjainak éppen a Louis Vuitton elsőre még igen rizikósnak tűnő kockás ruhái voltak a sztárjai. Nem készítettünk kimutatást, de nagy a gyanúnk, hogy abszolút egyeduralkodó volt a borítóra választott márkák tekintetében az előző szezonban az LV.
Jacobs úgy tudta megőrizni a márka imázsát, hogy közben a fiatalok közötti is trendivé tudta tenni az olyan kollaborációkkal, mint amilyen például a legutóbbi Kusama-kollekció. Ráadásul a személyisége is alkalmassá tette arra, hogy a médiában állandóan szerepeltesse a márkát. Az újabban pizsamás szettjeivel feltűnést okozó dizájner teljesítményére tehát látszólag nem lehet panasz.
Ugyan egyes híresztelések szerint még egy év lenne a szerződéséből, úgy tűnik, az október 2-án esedékes 2014-es tavasz-nyári Louis Vuitton show lesz Marc Jacobs hattyúdala. A rajongók természetesen értetlenül állnak a pletykák előtt, de mint már a korábbi cikkünkben is említettük a válásra utaló jelek elszaporodtak mostanában. A Louis Vuitton távol-keleten sokáig piacvezető luxusmárka volt, köszönhetően annak, hogy Jacobs és stábja jó érzékkel, szinte elsőként nyitott az egyre fontosabbá váló régió felé. Mára azonban ott is élesedik a verseny, és úgy tűnik, a nyereség apadni kezdett, pedig ez volt a fő forrása a márka sikerének. Európában és Amerikában közel sem teljesített olyan jól a Louis Vuitton, és ezt biztosan aggodalommal figyelte a márkát tulajdonló LVMH cégcsoport tulajdonosa, az Arnault-család. Mégpedig azért, mert a több luxusmárkát birtokló LVMH pénzügyi sikerét nagyban meghatározza a Louis Vuitton teljesítménye.
Nyílt titokként kezelik, hogy már megvan Jacobs utódja a Balenciagától viharos körülmények között távozó Nicolas Ghesquiére személyében. Valószínűleg nem lehet sokat nyerni ezzel a fülessel a fogadóirodáknál, hiszen köztudott, hogy tulajdonosi részről a márkát első sorban felügyelő Delphine Arnault jó viszonyt ápol a tervezővel. Mindemellett tény, hogy Ghesquiére csodát tett a Balenciágával, így nem feltétlenül rizikós választás Jacobs helyett. Érdekes egybeesés, hogy a francia divattervező éppen akkor vette át a Balenciaga igazgatását, amikor Jacobs a Louis Vuittonét.
Ezen a héten aztán újabb erős jelnek vélték a bennfentesek, hogy bejelentették, Darren Spaziani, a Proenza Schouler kiegészítőinek tervezője csatlakozik a Louis Vuitton csapatához. Ez sokak szerint már a Marc Jacobs utáni idők előkészítése. Az LVMH ugyanis úgy látja, hogy a nyereségesség fenntartásához vissza kell térni a gyökerekhez, és első sorban a bőráruk, táskák frontján kell erősödnie a márkának, márpedig Spaziani ebben igazán erős, és jól kiegészítheti Ghesquiére-t, aki nem feltétlenül ezen a terülten alkotott eddig maradandót.
Hivatalosan ugyan még mindent cáfolnak és még a bennfentesek is látnak némi esélyt arra, hogy végül Arnault nem kockáztatja meg körülrajongott tervezőjének leváltását. Most már azonban szinte minimálisnak tűnik ennek a valószínűsége, látva például, hogy Marc Jacobs újabban mennyire fókuszál a saját márkájára. Idén ősszel debütált a sminkkollekciójával, egyelőre csak Amerikában. A Coach márkánál pedig kijelentették, hogy új kreatív igazgatót keresnek a táskáiról híres vállalathoz és nem igazán tartanának castingot, ők Jacobsot akarják. A dolog pikantériája annyi, hogy a sztárdizájner saját brandjei az Arnault-család cégcsoportjának birtokában vannak. Mindemellett finoman szólva furcsa lenne, ha Marc Jacobs éppen az egyik legnagyobb amerikai vetélytársnál találna új otthonra.
Egy biztos, ha addig nem derül ki semmi konkrét, október 2-án akkor is érdemes lesz figyelemmel követni a Louis Vuitton párizsi bemutatóját, könnyen lehet, hogy divattörténeti pillanat lesz!