Ezért kéne mindenkinek ismernie a saját meztelen testét – Lendvai Lillával, a RUHA alapítójával beszélgettünk
„A csodáknak nem csak Budapesten kell megtörténnie” – mondja Lilla, miközben egy visszatérő vendég pár ruhát hagy a pulton, melyeket aztán rögtön vállfára tesznek és beillesztik a szebbnél-szebb darabok közé a fogasra.
Ezeket láttad már?
Szerda délelőtt érkeztem meg Szentendrére, a város csendes volt és úszott a tavaszi napfényben. Hihetetlennek tűnt, hogy alig 40 percre vagyok Budapesttől, ahol soha nem találni ehhez fogható békét és lelassulást. A RUHA nemrégen költözött át ide Nagykovácsiból, Lilla fontosnak tartotta, hogy semmiképpen se a fővárosban legyen az üzlete; szerinte ez a bolt egyik erénye, hogy igenis rá kell szánni az időt, ki kell jönni a városból, ki kell szakadni a mindennapi rohanásból. Lendvai Lillával beszélgettünk a körforgásos divatról, az impulzus vásárlásról, és hogy miért kéne mindenkinek ismernie a saját meztelen testét.
A second-hand csapdája
Lilla sose szerette a tradicionális, kilós second-hand boltokat. Egyrészt általában külföldről importált ruhákat árulnak, így a szállítás eleve megsokszorozza akárcsak egy darab póló ökológiai lábnyomát, másrészt pedig a hihetetlenül olcsó, pár száz forintos árcédulák pedig elveszik a ruhák értékét. A túlfogyasztásra, és a „shopaholic” mentalitásra nem az alacsony árakat tartja megoldásnak, hanem az igényes és jó minőségű használt ruhák bolti ár alatti eladását: így még mindig jobban járunk, mintha újat vennénk meg, viszont a kiadott ezer forintok biztosítják, hogy számunkra értékes lesz a darab, vigyázni fogunk rá. Így fogalmazódott meg Lillában sok évvel ezelőtt a RUHA koncepciója: ahol a külön összeválogatott darabok nem csak stílust teremtenek, hanem megreformálják a használtruha boltokról kialakult elképzelést is.
Személyi styling
A RUHA azért is nyújt teljesen más élményt, mert Lilla igyekszik minden vásárlójának személyre szabott styling tippeket adni, odafigyel a vendégek igényeire, amit máshol (fast fashion vagy bármilyen second-hand boltban) egyszerűen nem kapunk meg. Stylistként úgy gondolja, a ruhák arra valók, hogy becsomagolják az embert, nem pedig elfedjék, mint ahogyan azt a legtöbben hiszik. Az öltözködés egy kommunikáció a világ felé, hogy kik vagyunk. Lilla szerint a probléma ott kezdődik, hogy sokan nem tudják, hogy a szezonális divat és társadalmi elvárás nélkül, hogyan prezentálják magukat: hogy kik ők valójában.
A testünkről
Viszont az önmegismerés nem áll meg a testünknél – sőt, valójában ott kezdődik. Tapasztalatai alapján 10-ből 10 nő elborzad, ha ruha nélkül kell a testükre gondolniuk, és Lilla szerint ez felháborító. Nyílván a közösségi média sincs a legpozitívabb hatással a nők testképére, viszont amióta jelen van a tömegmédia, azóta sugározzák a „helyes” és „helytelen” testek ideálját; így megfogalmazódik a kérdés: hogyan lehetünk csak önmagunk, mindennek ellenére, szerethetjük meg a testünket? Lilla tervezi, hogy tart majd „Tudatos Öltözködés” tréningeket, melyeken szó lesz majd a különböző anyagokról és azoknak ökológiai lábnyomáról, illetve a testpozitivitásról is. Lilla egyedi világszemléletének hála a RUHA így már nem csak az egyik legtrendibb használtruha bolt Budapest vonzáskörzetében, hanem megtestesít egy nagyon humán-központú és környezettudatos missziót is.
Hova tovább?
Sokat jár Svédországba, ahol cirkuláris divat már állami szinten működik, non-profitként: minden eladott darab ára a városfejlesztést támogatja. Szerinte ebben lesz a jövő, egy kompromisszumban, mellyel jól járnak az emberek és a bolygó is. Lilla most elégedett a RUHA új helyével és az Európa-szerte szállító online üzlettel, viszont szívesen terjeszkedne majd külföldön is – de ez még egy távolabbi terv.
Tippek a fenntartható gardróbhoz
A legutolsó opció kell, hogy legyen az új ruhadarab vásárlása, főleg fast fashion üzletekből. Az outlet is egy jobb alternatíva, hiszen az ott megmaradt ruhákat a végén kidobnák. Ezen kívül még hasznos, ha otthon körbenézünk, mi az, amiről már megfeledtkeztünk vagy, amit egy kis átalakítással a szezonális trend szerint lehet hordani? De alapvetően legyünk tisztában a saját testükkel, hogy mi áll jó nekünk – és miben érezzük magunkat a legmagabiztosabbnak. Lilla elmeséli, hogy sikerült egy olyan gardróbot kialakítania magának, melyben „nincs szégyenérzet se félelem”, persze ezt a stylist titulusa is lehetővé teszi, viszont nem csinál semmi olyat, ami másnak ne menne: csak tudja ki ő és mit akar. Ennyire egyszerű.
Cikk: Csibra-Kaizler Tamara