Elgondolkodtató, humoros és látványos ékszerek: ismerd meg Lőrincz Réka kortársékszer tervezőt
Lőrincz Réka a MOME-n tanult forma- és fémműves tervezőnek, munkái még a kortársékszer változatos, nehezen körül írható világában is szembetűnőek. A színes, változatos – akár meghökkentő – anyagokból készülő darabjai első ránézésre gyakran viccesek, ám kicsit tovább szemlélve mélyebb, szellemesen átadott mondanivalót találhatunk bennük. Az alkotót inspirációjáról, munkafolyamatáról és terveiről kérdeztük.
Ezeket láttad már?
Az ékszer és a műtárgy közötti határt feszegető tárgyakat, installációkat és fotósorozatokat is készítesz, hogyan mutatnád be magadat és a munkásságodat?
Munka közben határtalannak élem meg magam, ezért ezt nem szoktam feszegetésnek érzékelni. Inkább egyszerűen az aktuális folyamat, és az azt mozgató hatások, amik dominálnak bennem. Általában a témára koncentrálok, az, hogy épp milyen fizikális formát ölt, az számomra majdhogynem teljesen mindegy. A fotósorozat egy évek óta tartó együttműködés eredménye, amelyen Szombat Évával közösen dolgozunk.
Honnan merítesz inspirációt?
Számomra inspiráció ugyan annyira lehet egy vizuális jelenség, mint egy villamoson elkapott szóváltás, vagy egy nyalókán feltüntetett alapanyag felsorolás. Ha most a külvilágból vett inspirációról beszélünk, de ezek mellett foglalkozom a tudatalattiból felhozható, vagy a kollektív tudatból lehozható információkkal is, mint inspiratív alapanyag.
Nekiállsz alkotni és menet közben kialakulnak a tárgyaid a mondanivalójukkal együtt, vagy inkább hosszas gondolkodás előzi meg a gyakorlati munkát?
Engem pont az érdekel, hogy mennyi féle út létezik, ami elvezethet egy munka létrejöttéig. Az egyetemen persze azt az utat tanulja az ember, hogy hogyan formálódjon háromdimenzióssá a hosszas gondolatfolyam. Ez is érdekes, viszont mivel érdekelt az ismeretlen, ezért is kezdtem el foglalkozni a többi úttal. Akár azzal, hogy a különböző tudatállapotok miként használhatóak, vagy hogy különböző érzelmi energiák miben tudják segíteni az embert. Itt most nem tudatmódosító szerekre gondolok, hanem légzéstechnikákra, meditációkra, vagy akár sámán technikákra, amik az embert jobban le tudják csendesíteni, hogy a belső hangját jobban hallja, melyik irányba menjen.
A női léthez köthető témák gyakran megjelennek a projektjeid koncepcióiban, illetve a vizuális megjelenésük is számos, sztereotipikusan a nőkhöz kapcsolható motívumot tartalmaz. Feminista alkotónak tartod magad? Általánosságban hogy viszonyulsz a femizmushoz?
Általánosságban elmondható, hogy az egyenjogúság híve vagyok. Harcos feministának semmiképp nem nevezném magam. Egyszerűen nem értek olyan tapasztalatok életemben, amik ezt hozták volna ki belőlem. Jobban hiszek az együttműködésben, mint az alá-felé rendelt szereposztásban, de ez nemtől független.
Számos olyan anyaggal dolgozol, amiknek a legtöbb ember szerint semmi köze az ékszerekhez. Mi vezérel anyagválasztás során? Van olyan dolog, amihez biztos, hogy nem nyúlnál?
Az, hogy mivel dolgozom éppen, az aktuális koncepció vagy projekt határozza meg. Nem tudok hirtelen olyat mondani, amihez nem nyúlnék, mert nem tudom, hogy milyen ötletem támad majd.
Mit tapasztalsz, milyen céllal vásárolnak tőled? Viselik az ékszereidet, vagy inkább bekerülnek a vitrinbe, befektetést jelentenek?
Az ékszereim 90-95 százalékát viselik. Van, aki befektetésnek veszi , de végül is ez nem zárja ki a tárgyak alkalmi viseletét.
Van olyan személy, akin szívesen viszont látnád egy, vagy akár több munkád?
Hirtelen Tina Turner ugrik be.
Ha jól tudom, korábban dolgoztál lebomló anyagokkal, illetve számos tárgyadhoz felhasználsz régi ékszereket. Hogyan viszonyulsz a tömegtermeléshez és az alkotással járó folyamatos nyersanyag-igényhez?
Igyekszem nem arra koncentrálni, ami már nem menthető, hanem arra, hogy ami átalakulóban van, az milyen irányt vesz. Értem ez alatt a gondolkodásmódot, és a hozzáállást.
Min dolgozol épp? Mik a terveid 2021-re?
Most volt egy kiállításom Stockholmban, és küldtem anyagot Szöulba. Lesz pár kiállításom még elvileg, de ha 2021 hasonló lesz, mint 2020 volt, akkor jobb, ha fix dolgokról nem beszélek. A tárgyalkotás mellett gyógyítással is foglalkozom, ez a két terület alakítja egymást, hogy mikor melyik területre marad több időm.