Időtálló, környezettudatos alapdarabok férfiaknak – ez az Asket
A nemrég indult márka a fenntarthatóság jól csengő hangoztatása helyett úttörőként mutatja meg, hogy egy divatmárka mi mindent tehet meg a környezettudatosabb, etikusabb működésért.
Ezeket láttad már?
A svéd márka célja alapdarabokkal ellátni a férfiakat, elmozdulva a divatipar több évtizedes, szezonok uralta modelljétől. Ugyanakkor szerethető darabokat terveznek és gyártanak. Mindennek jegyében permanens kollekcióval dolgoznak, ami időtálló, magas minőségű, gondosan készített ruhákból áll.
Észrevettük, hogy a márkák szezonról-szezonra megváltoztatják a fazonjaikat, így nehéz volt mindig ugyanolyan pólót vagy jól bevált cipőt találni.
– mondta egy interjúban a márka két alapítója, Jakob Dworsky és August Bard-Brigéus. Emellett az is zavarta őket, hogy mindig találtak szükségtelen részleteket, ízléstelen árnyalatokat, és, hogy a minőségért – vagy legalábbis annak a látszatáért – rengeteget kellett fizetniük, vagy épp ellenkezőleg, olcsó, kétes eredetű darabokba botlottak.
Az olyan alapdarabok, mint a gombos ingek, a chino nadrágok és a pulóverek sarokkövei a férfi gardróbnak, megtalálva a tökéleteseket pedig sokan ragaszkodnának hozzájuk, a keresés folytonos újrakezdése helyett, ha egy-egy új darabot kell beszerezni. Az Asket az erre vágyóknak kínál precízen méretezett ruhadarabokat, amiket változatlan formában megvásárolhatnak újra szezonok elteltével is.
A méretezés gyakran az a részlet, amin a vásárlók kompromisszumot kényszerülnek kötni, hogy ne távozzanak üres kézzel az üzletből. Ennek megoldására az Asket saját méretezési rendszert dolgozott ki. A hagyományos, XS-től XL-ig tartó rendszer mellett a vásárlók választhatnak rövid, normál és hosszú verziók közül, nem csak nadrágok, hanem minden ruhadarab esetében. Így a férfiak nem csak a körméreteik szerint találhatják meg a nekik való termékeket, hanem a magasságukhoz illeszkedőre is rálelhetnek.
Az Asket egyelőre kicsi cég, mindössze három éve indultak, emiatt sem a méretek, sem a termékek széleskörűségében nem érték még el a céljaik szerinti teljességet. Ugyanakkor a világ minden pontjára szállítanak – így Magyarországra is -, fő piacuk jelenleg Skandinávia és Németország, valamint egyre több az amerikai megrendelésük is. Az alapítók szerint a márka értékei bárhol érdekesek lehetnek, ezért a kezdetektől fontosnak tartották a globális jelenlétet.
A márka fő üzenete, célkitűzése a transzparens gyártás. Az Asket esetében a fogalom hirdetése nem csak divatos marketingfogás, hanem a honlapjukon csakugyan minden terméknél találunk egy ismertetőt, ami százalékosan tartalmazza, hogy mennyire nyomon követhető az adott darab megszületése. Ez magába foglalja, hogy az alapanyagokat hol termesztették és, hogy mely gyárakban készültek a ruhák. A brand 2019-re tűzte ki, hogy teljesen nyomon követhetővé tegyék minden termékük születését.
Amikor elindítottuk a céget, azt tapasztaltuk, hogy rengeteg a tennivaló a divatiparban. Sok márka kezdte használni a fenntartható és az etikus kifejezéseket, mivel a vásárlók erre vágynak, de mi nem szerettük volna ezt tenni. Valós változásokat szeretnénk elérni az iparágban példamutatással, meg szeretnénk mutatni, hogy létezik másfajta út is.
Mostanra ezt az Asket több ponton is megtette: megmutatták, hogy egy divatcég lehet teljesen transzparens, valamint minimalista darabjaik időtállóságával bebizonyították, hogy lehetséges kevesebb terméket vásárolni. Mindezt úgy, hogy az áraik nem elrugaszkodottak és az oldalukon azt is megmutatják, hogy máshol mennyibe kerül egy olyan jellegű darab. Például kiírják egy 35 eurós póló mellé, hogy más cégek árai alapján egy olyan darab átlagos ára 80 euró.
Rossz hír sokaknak, hogy a brand jelenleg csak férfi ruhákat készít, de mivel egytől-egyik basic darabok, bárki viselheti őket. Az alapítók el is ismerik, hogy tudomásuk szerint nők is vásárolnak tőlük, de a direkt nekik szánt ruhák teljesen más méret- és szabásbeli kritériumoknak kellene, hogy megfeleljenek. Emiatt tervezik, hogy női vonalat is indítanak majd a jövőben.