5 dizájner a Koppenhágai Divathétről, akikre érdemes odafigyelni a jövőben
A dán divatélet az utóbbi években igen gyorsan a divatvilág egyik legfelkapottabb résztvevőjévé vált. A Koppenhágai Divathét mára a divatszakma minden bennfentese listáján a legkedveltebb program a divathetek közül. Idén mi is ott voltunk a 2025-ös tavaszi-nyári trendeket bemutató divatnapokon augusztus elején. Ismerd meg velünk azt az 5 dán dizájnert, akikre érdemes lesz ezentúl is odafigyelni!
Ezeket láttad már?
Idén a 2025-ös tavaszi-nyári trendeket augusztus első hetében mutatták be a Koppenhágai Divathéten. Az ötödik globális divathétként számon tartott Koppenhágai Divathét mára a divatvilág egyik legnépszerűbb eseménye, amin idén mi is újra részt vehettünk, inspirálódhattunk és tanulhattunk a dán divatélettől. A skandináv divathéten 4 napon keresztül vonultak fel a dizájnerek, akik közül most bemutatunk 5 kiemelkedő nevet, akikről neked is érdemes tudnod.
A Koppenhágai Divathét központi témája a fenntarthatóság. 2020-ban az alapítók bemutattak egy Fenntarthatósági Cselekvési Tervet, mely egy olyan innovatív követelményrendszert mutat be a márkák számára, hogy a hivatalos ütemtervben szerepelhessenek. Az akciótervet háromévente felülvizsgálják, így a dán divathét a vezető divathét a fenntarthatóság területén.
A már ismertebb skandináv nevek mellett, mint például a Ganni, a feltörekvő észak-európai dizájnerek is mind eleget tesznek a fenntarthatósági követelményeknek, ami már az egész divatvilágban követendő példa kell hogy legyen.
Perwoll a fenntartható divatért
A Perwoll a Koppenhágai Divathét hivatalos partnereként tartott fergeteges divatbemutatót, a #RethinkNew esemény keretein belül. A Perwoll kampányával célul tűzte ki, hogy felhívja a figyelmet a használtruha divat szépségére és értékeire. A divatbemutatót az újrahasznosítás jegyében álmodta meg Victoria Lee skót fenntartható stylist, aki 10 különböző ország, 15 influenszerét öltöztette fel tetőtöl-talpig használt ruhadarabokba a kifutóra. Miközben a skandináv divathét arra törekszik, hogy jelentős fenntartható változásokat hozzon létre a divatiparban, a Perwoll innovatív technológiákkal járul hozzá a ruhák hosszabb ideig tartó életútjához. Közös küldetésüket a fenntartható divatért fejezték ki az emlékezetes bemutatóval.
Van miért figyelemmel kísérni a skandináv dizájnereket, hiszen nem csak elképesztő stílusuk páratlan, de fenntartható megoldásaikkal is előremutatóak az egész divatvilág számára.
Deadwood
A Deadwood Studios-t 2012-ben alapította Carl Ollson és Felix von Bahder, két barát, akik egy stockholmi farmerboltban találkoztak. Ami elindult egy vintage boltban, abból hamarosan a fenntartható és etikus divatnak szentelt saját dizájn stúdió lett.
Kollekcióikban a felhasznált anyagaik 80%-át újrahasznosítják, a fennmaradó 20%-ot egyértelműen etikus alapon választják meg, ilyenek például a növényi bőr alternatívák. A Deadwood Studios által készített minden ruha egyedi történetet mesél el, tükrözve a fenntarthatóság és egyedi dizájn iránti elkötelezettségüket.
Egy vak modell történelmet írt Sinéad O’Dwyer bemutatóján
Az ír származású Sinéad O’Dwyer a Londoni Divathetet cserélte le a Zalando Visionary Award 2024 nyerteseként Koppenhágára. Az ír tervező általában is a tervezés és a bemutatók szereplőválasztásának vadul befogadó megközelítéséről ismert, a Koppenhágai Divathéten pedig még történelmet is írt az első vak modellel aki szerepelt az Everything Opens To Touch című bemutatóján, ami egyértelműen a nők sokszínűségét ünnepelte.
A Zalando által is az egyik legtehetségesebb tervezőnek kikiáltott O’Dwyer védjegyévé vált különleges rácsos megoldások 2025-ös tavaszi-nyári kollekciójának is fő ismertetőjegyei voltak.
Baum und Pferdgarten
A koppenhágai székhelyű Baum und Pferdgarten márkát 1999-ben alapította Rikke Baumgarten és Helle Hestehave. Alakulásuk első pillanatától fogva alapfontosságúnak tartják a fenntartható megoldásokat az alkotásuk minden területén. A skandináv minimalizmus, sportos elegancia és egy csepp csillogás mindig tökéletes egyensúlyban jelenik meg kollekcióikban. A 2025-ös tavaszi-nyári kollekció az Office Olympics nevet kapta, melyet egy fergeteges show keretében mutattak be Koppenhága legnagyobb sportpályáján.
A Munthe mérföldkő
Az elmúlt 30 év során a Munthe egy elbűvölő dán márkából nemzetközi szereplővé nőtte ki magát. Átvészelte a gazdasági hullámvölgyeket, fejlődött és alkalmazkodott az időkhöz anélkül, hogy a szellemiségét valaha is veszélyeztette volna. A Munthe 2025-ös tavaszi-nyári kollekciója a szó szoros értelmében egyetlen magból csírázott.
Amikor eljött az ideje az új kollekció megalkotásának, Naja Munthe elment egy növényboltba, és vett néhány biomagot. A magokból kis üvegházban virágokat nevelt, melyeket aztán préselt, papírra tett, hogy elkészíthesse a kollekció sajátos mintáját. A 30. évfordulóját ünneplő Munthe megmutatta ezzel a kollekcióval, hogy egy apró és törékeny dologból, valami nagy és gyönyörű lehet.
Gestuz
1971 nyarán a The Rolling Stones beköltözött a Villa Nelcote-ba a francia riviérán, hogy hat hónapon keresztül találkozhasson a rock and roll és a luxus, amíg az akkor készülő albumukon dolgoztak. A Gestuz 2025-ös tavaszi-nyári kollekcióját egy ilyen rock-tól fűtött glamúros nyár ihlette, és bemutatójával megnyitotta a Villa Gestuz kapuját, ahol a luxus, a vintage és a rock and roll tökéletes harmóniát alkotva jelentek meg.
A Gestuz kreatív igazgatója Sanne Sehested a hetvenes évek vibráló hangulatát álmodta meg erre a kollekcióra, aminek Bianca Jagger és Jane Birkin voltak az ihletet adó múzsái.