Kívül a skatulyákon - interjú a The Black Sheep tervezőjével
Tervezői iskolát végzett, több divatcégnél dolgozott shopmenedzserként, öt éve pedig már a The Black Sheep márka tervezője. Vanek Juditban már régen tudatosult a bőr és a kiegészítők iránti szeretet, innen jött az ihlet, hogy különleges bőrtáskákat készítsen. A hangsúly a minőségen és az egyediségen van, ez hozzáállás a márka kampányaiban is visszaköszön. A The Black Sheep legújabb kollekciója, a Life Is Your Restautrant is tökéletesen kifejezi azt a kivételességet, amit a márka képvisel.
Ezeket láttad már?
Miért kezdtél éppen táskákkal foglalkozni?
Mindig is tudtam, hogy divattal szeretnék foglalkozni, de az, hogy táskákat akarok tervezni, csak félig-meddig volt tudatos. Érettségi után jelentkeztem tervezői suliba, majd több divatcégnél is dolgoztam shopmenedzserként; ekkor alakult ki bennem, hogy a kiegészítőtervezés lesz az én pályám. Talán a bőr szeretete, ami hatással volt rám, illetve az én saját kiegészítő-központúságom, ami abban nyilvánul meg, hogy leginkább egyszerűbb ruhadarabokat hordok, amiket különleges kiegészítőkkel dobok fel.
Mikor jött létre a The Black Sheep?
Ez már öt éves szerelem.
Miért ezt a márkanevet választottad?
Azt akartam, hogy a márkanév alapján, ne valami olyan dologra asszociáljanak az emberek, mint amit már megszokhattak. Itt mindenképp a különleges, az egyedi, a más lennének a kulcsszavak. Egyébként, amikor azon gondolkoztam, hogy mi is legyen a név, egyik kedvenc énekesnőm, Gin Wigmore karcos hangja beleduruzsolta a megfejtést a fülembe, ugyanis az egyik számának pont Black Sheep a címe.
Kik lennének a márka célközönsége?
Eleinte én is megpróbáltam célcsoport alapján bekategorizálni a márkát, de az évek során rájöttem, hogy nincs erre szükség. A The Black Sheep termékpalettája elég megosztó, viszont a vásárlóim hihetetlen kreativitással tudják a lookjukat kiegészíteni ezekkel a táskákkal. Nekem például rendszeresen leesik az állam attól, amiket látok tőlük. Egyszerűen imádom, hogy ennyire sokszínű a vásárlóközönségem! Egy dolog azonban mégiscsak közös ezekben az emberekben; hogy mindannyiuk számára fontos, hogy a termék, amit vásárolnak, minőségi anyagokból készüljön. Ennek pedig eleget is teszek; minden egyes táska prémium bőrből készül a kezeim által a műhelyemben.
Hogyan jellemeznéd a márkádat?
Van pár mottóm, amik szerint dolgozom és élek; "Az érték, nem egyenlő az árral", illetve "A minőség nem egyenlő a mennyiséggel". A márkának vannak különböző ismertetőjegyei, például a monokróm színvilága, amiben főleg a fekete dominál, vagy a puha-kemény, matt-fényes felületek váltakozása. Ez abból fakad, hogy a kollekciók mindig egymásra épülnek, illetve már kilenc éve van egy múzsám, aki inspirál a tervezés során. A már említett jegyek beleivódtak a márkába. Valójában ehhez az alapsztorihoz alakítom a különböző formákat, méreteket, záródás megoldásokat.
Miért döntöttél úgy, hogy a márka nem profi modellekkel fog dolgozni?
Úgy gondolom, hogy egyrészt ez így sokkal izgalmasabb nekem, másrészt a márka kommunikációjának szempontjából is. Mert általában mi történik egy fotózáson? Installáció, öltöztetés, sminkelés, haj; mindez úgy összegyúrva, hogy a megrendelőnek valamely kreatív elképzeléséhez passzoljon. Nálam nem ez a lényeg! Nem mindig akarom az én ötleteimet látni egy képen. Engem mindig lenyűgöz az, hogy a viselője mit hoz ki az adott táskámból. És ez nemcsak a fotózásokra vonatkozik, hanem arra is, hogy a mindennapokban mikkel kombinálja, vagy egyáltalán hogy alakítja az adott táskát a saját stílusához. Pont ezért modellnek is mindig olyan embert kérek fel, akinek nagyon erős, karakteres stílusa van, és azt nem fél viselni.
Mire utal az új minikollekció neve, Life Is Your Restautrant?
Nálam a fő inspiráció mindig egy érzésből fakad, és nem úgy, ahogy érzésből adok a levesbe sót, sokkal inkább szó szerint értem ezt. A Life Is Your Restaurant esetében a bőséget, azon belül is a választás szabadságát választottam kiinduló pontként. Ezzel azt szeretném üzenni, hogy a szuper kis életedet ne fecséreld el arra, hogy mondjuk kockaként próbálod beletuszkolni magad a gömb helyére! Nem kell feltétel nélkül elfogadnod a tanácsokat másoktól, hogy ki, mi legyél az életben. Csipegesd össze te, hogy mit szeretsz, és az alapján dönts, hogy merre mész. Úgy gondolom, túl sokat foglalkozunk másokkal és azzal, hogy mit gondolnak rólunk. Ovis korunk óta skatulyából skatulyába ugráluk, vagy pont másoktól várjuk el, hogy ezt tegyék. Magatartás jegyeket kapunk, megvetést, ha például nem értünk egyet valakivel. Ezt nehezen, de le lehet vetkőzni, és úgy gondolom, hogy le is kell, hogy őszintén tudjunk mosolyogni, örülni az életnek. Én azt mondom, legyél szabad! Igen is, ha tetszik az utca zenész muzsija, kezdj el mozogni, mutasd ki, hogy élvezed, ezzel neki is örömöt okozol, mert látja, hogy tetszik neked, amit csinál. Ne takargasd, ha valami bejön! Vagy ha eszeveszetten akarod azt a fánkot, ne agyalj állandóan a kalóriákon, néha nyomd be! Ha tetszik az a kabát, sál, maszk, korona, bármi, bármilyen őrültségnek is tűnik, vedd fel és ne találgasd, hogy vajon hányan fognak beszólni, vagy hogy mit fognak gondolni rólad! Ne foglalkozz olyan emberekkel, akik arra pocsékolják az idejüket, energiájukat , hogy azzal foglalkoznak, ami nem tetszik nekik. Szabad vagy, hát élj is ezzel! Építs kályhát, fess falat, táncolj, süss és egyél sütit, fuss, amíg csak bírsz, amíg élvezed! Life is your restaurant.
Nézd meg a The Black Sheep további táskáit, és akár vásárolj is a márka honlapján!
Nyul Debóra