A következő nagy technikai lépés a divatban: a kiterjesztett valóság
A divat- és szépségipar mindig is élen járt a legmodernebb technológiákkal való kísérletezés terén. Mivel folyamatosan változó területekről van szó, az, ami még pár évvel ezelőtt elképzelhetetlen, jövőbeli dolognak tűnt, az egyhamar a jelen valósága lesz. Ez történt az AR, vagyis a kiterjesztett valóság divatban való megjelenése esetében is; a technológia jött, látott és győzött. Noha azt nem lehet mondani, hogy ma már nincs olyan üzlet, webshop vagy rendezvény, amely ne használna AR-t, de számos kisebb-nagyobb trendteremtő divat- és szépségmárka alkalmazza már sikeresen. Mutatjuk a szerintünk legizgalmasabb AR divatkampányokat a közelmúltból.
Ezeket láttad már?
Oké, de mi az az AR?
A kiterjesztett valóság (augmented reality) lényege, hogy a tárgyi világ környezetébe digitális tárgyak valós időben épülnek be, amelyet egy okoskészülék segítségével érzékelhetünk. Talán a Pokémon Go tette igazán ismertté a technológiát, mely egy félig a valóságban, félig a virtuális térben zajló szerepjátékként vált népszerűvé. A kiterjesztett valóság sokoldalúan alkalmazható a divatkereskedelemben is, hiszen a márkák, üzletek előtt a kommunikáció és az értékesítés, azaz a vásárlókkal való kapcsolattartás új dimenziója nyílhat meg általa.
A márkáknak, üzleteknek kreatív, újszerű digitális megoldásokban kellett gondolkozniuk a pandémia idején, hiszen ez volt a túlélésük záloga a lezárások, korlátozások idején. Így jöttek létre olyan látványos és izgalmas divatprojektek, amelyeket a technológiai innováció, az interaktivitás, a személyre szabhatóság és az extrém UX élmény jellemez leginkább.
H&M x Simone Rocha: a művészet és a divat találkozása 4D-ben
A H&M számos designer együttműködést tudhat már maga mögött, amiket általában mindig nagy érdeklődés övez. Ezúttal még feljebb tették a lécet és egy igencsak formabontó módját választották annak, hogy népszerűsítsék a Simone Rocha ír divattervezővel való kooperációjukat. Egy digitális pop-up könyvet kreáltak lookbookjuknak, amelyet Faye Wei Wei festő alkotásai díszítenek és amelynek lapjai az integrált AR megoldás révén megelevenednek. A katalógus modelljei olyan művészek, mint Helena Bonham Carter, Barry Keoghan, Francesca Hayward, Djenaba Davis-Eyo, Kaia Gerber vagy Rowan Blanchard, akik egytől-egyik H&M x Simone Rocha ruhákban adják elő performanszukat. Az élmény egy QR kód segítségével bontakozik ki előttünk, így lehetünk szemtanúi a divat, a művészet és a csúcstechnológia kivételes összefonódásának.
A projekt többek között a 8th Wall webAR, a Microsoft Mixed Reality Capture, a Gainsbury & Whiting és az Unit9 munkáját fémjelzi.
Történetmesélés 21. századi módra á la Machine-A
A londoni bázisú designer concept store, a Machine-A, szintén a kiterjesztett valóság révén igyekezte kárpótolni, egyszersmind új impulzusokkal lenyűgözni vásárlóit a világjárvány alatt. Így született meg az Institute of Digital Fashion közreműködésével az izgalmas AR projektjük a London Fashion Weekre. A fejlesztés segítségével feltörekvő brit divattervezők munkáját és inspirációit mutatták be.
A felhasználók az AR-nak köszönhetően virtuálisan beléphettek az üzletbe és megismerkedhettek a fiatal designerek 2021-es őszi-téli kollekciójával. A kiterjesztett valóság különböző háttérinformációk kreatív és innovatív közlésére is remek eszköz lehet; a Machine-A arra is gondolt, hogy a még befejezetlen kreációkat és a tervezők személyes üzeneteit is megossza a felhasználókkal. A projekthez készített QR-kód posztereken és hirdetőtáblákon is megjelent London-szerte, így az utca embere is megismerhette a brit divattervezők új generációját.
Utazás a rózsamezőkre a Lancôme-mal
A Lancôme a Wilkins Avenue AR vállalattal együttműködve egy különleges shopping élményre invitálta vásárlóit Párizsban.
Akit az ikonikus Champs-Élysées-n található zászlóshajó üzletbe vitt az útja, annak a különböző luxusparfümök, kozmetikumok és bőrápoló termékek között járva-kelve egészen biztosan feltűnt az üzlet közepén álló virágszállító autó. Ez a kis vintage jármű azonban nemcsak dekorelem volt, hanem a vásárlók ebbe beülve és a Magic Leap AR headsetet viselve indulhattak el virtuálisan a Grasse régió mesébe illő rózsamezeire, melyeket a Lancôme nemrégiben vásárolt meg.
A Centifolia rózsának és a sok más aromás virágnak otthont adó csaknem 10 hektáros birtokot a Lancôme Domaine de la Rose névre keresztelte. A rózsafarm lélegzetelállító hátteret nyújt ehhez a különleges animált utazáshoz, amelynek tájai az üzlet falain is megjelentek a Wilkins Avenue broadcast technológiájának köszönhetően.
Központban a biodiverzitás és az állatvédelem: Anna Daubner
Nem lepődnénk meg, ha elsőre azt gondolná valaki, hogy a kiterjesztett valóság csak a nagy márkák, üzletek kiváltsága lehet. Az ARe nevű, magyar fejlesztésű kiterjesztett valóság applikáció életre hívói szerint azonban ez nem így van. Tapasztalataik alapján ma már remek ár-érték arányban kivitelezhetők a hasonló projektek és akár a magyar tervezők számára is elérhetőek. Etentuk Orsi és Udeme Etentuk startupja korábban Vetlényi Alma zero waste ruhadarabjait is „életre keltette”, legújabb együttműködésükben pedig az Anna Daubner márka kapszulakollekciója „elevenedik meg” digitálisan előttünk.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Daubner Anna a Samsung Galaxy S21 Ultra 5G készülékkel tervezte meg nyári minikollekcióját, amelynek darabjai Magyarországon élő védett állatokat ábrázoló printeket kaptak. A tervező a diverzitás fontosságára, a közös értékek megőrzésére és a védett állatfajokra hívja fel a figyelmet. Kreációinak valósághű másai az ARe app révén 3D-ben is körbejárhatóak bárhol és bármikor, csupán egy okostelefon segítségével. Mintha csak a kifutóról lépnének le eléd, akár az otthonodban.
Az AR és a social media találkozása: Dior x Snapchat
Az 1946-ban alapított francia luxusmárka, a Dior nem mással, mint a Snapchattel működött együtt, hogy egy exkluzív kiterjesztett valóság élménnyel kedveskedjen a platform felhasználóinak és a divatház vásárlóinak. A fejlesztés lehetővé tette az érdeklődők számára, hogy virtuálisan felpróbálják a kiszemelt sneakereket, mielőtt megvásárolják őket.
A Snapchat milleniál és Z generációs felhasználói hat pár cipőt tesztelhettek az AR eszközzel, köztük a Dior B27 tornacipőjét is. A vásárlók termékekkel való kapcsolatba lépése a digitalizáció miatt nagyon gyorsan megváltozott, és a Dior ehhez az elsők között tudott alkalmazkodni. Úgy tűnik, a klasszikus divatmárkák is egyre inkább nyitnak az innovatív, 21. századi megoldások felé.
Zahorján Ivett