Digitális tárgyalkotás és klasszikus kézi fém kidolgozás – Kiss Balázst ékszereiről kérdeztük
A designer egyszerre szokatlan és mégis ismerős formavilága mögött hasonlóan kettős tervező- és alkotófolyamat áll. Az első lépéseket algoritmusok alkalmazásával végzi, digitálisan születnek meg a technológia-alkotta, de mindannyiunk által ismert tárgyakon alapuló kiegészítők kiindulópontjai. Utolsó simításként pedig tradicionális ötvös módszerekkel nyerik el az ékszerek végső alakjukat.
Ezeket láttad már?
Balázst nem mindennapi munkamódszeréről, céljairól és a nemrég a milánói divathéten is bemutatott kollaborációjáról kérdeztük.
Kérlek mutatkozz be röviden, mik a legfontosabb tudnivalók rólad?
Budapesti alkotó vagyok, többnyire hordható tárgyakat és ékszereket készítek digitális folyamatokkal és eszközökkel. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen kezdtem el a BA képzést, de jelenleg passziváltattam a tanulmányaimat és a saját projektjeimen dolgozom. Az alkotófolyamatom és az érdeklődésem nagyon sokat formálódik, ezért nehezen sorolom magam szakmákhoz és irányzatokhoz.
Hogy jött az ötlet, hogy ékszereket készíts?
Az ékszerekkel való foglalkozás a családom révén gyerekkoromtól része az életemnek. Hat éve 3D modellezek egyedi ékszereket megrendelésre munkaként, és a Moholy- Nagy Művészeti Egyetemen elkezdtem a tárgyalkotás képzésen tanulni. A saját alkotó folyamatom ennek ellenére eltér a klasszikus értelemben vett ékszertervezéstől és tárgyalkotástól.
Mi inspirál?
Az eddigi munkáimban a technológiai fejlődés volt az inspiráció, a digitalizmus, és annak hatása az emberekre egyéni és társadalmi szinten. A jövőről való gondolkozás is foglalkoztat, teoretikus szinten és a popkultúrában épp úgy. Azt gondolom, a digitalizmus és az információs rendszerek széles körű elterjedésével gyökeresen megváltozott az életünk, és ez az új helyzet újfajta vizsgálatot kíván. Az ipari fejlődés teljesen megváltoztatja a klasszikus szakmákat, a 3D nyomtatás, a számítógépes modellezés és a komplex algoritmusok egy teljesen új időszakot hoznak a gyártás és a tervezés terén is. Én ezeket a változásokat vizsgálom az új kor médiumait használva az alkotásaim eszközéül.
Bemutatnád röviden az alkotófolyamatodat?
A folyamat, amelyben létrejönnek a tárgyaim a kísérletezésen alapul. A komplexitáson keresztül a környezetünk és az emberi test viszonyát vizsgálom a digitális és a fizikai világ metszetében. Algoritmusokat és parametrikus 3D modellező szoftvereket használok egy kontrollált generatív folyamaton keresztül. A tárgyak 3D nyomtatás után klasszikus kézi fém kidolgozással készülnek.
Nemrég a milánói divathéten mutattad be néhány munkádat, amik Szegedi Katával együttműködve készültek. Mesélnél kicsit ezekről a darabokról, a projektről és a lehetőségről?
Katáék tavaly év végén kerestek meg, konzultáció és megismerkedés után jött az ötlet a kollaborációra. A Milánóban bemutatott ruhákkal együtt jelentek meg az általam tervezett ékszerek. A tárgyak digitálisan generált hullámfelületek projekciói, egy generatív folyamat végeredményeképp lézeres 3D nyomtatással készültek.
Van olyan személy, akin viszont látni egy ékszeredet óriási örömet jelentene?
Bárkin szívesen látom viszont az ékszereimet. Leginkább annak örülök, ha valakit az esztétika mellet a koncepció is foglalkoztat.
Hogyan lehet tőled vásárolni?
Egyelőre személyesen az instagram oldalamon keresztül. Készül a honlapom is, ahol más jellegű munkák mellett az ékszerek is elérhetőek lesznek.
Min dolgozol épp? Mi várható tőled a közeljövőben?
Jelenleg a honlapom fejlesztésével foglalkozom, emellett van pár kollaboráció, amiben részt veszek és olyan is, ami még csak tervben van. Jövőre szeretnék csinálni egy kiállítást, ami nem az ékszereket helyezné hangsúlyba, hanem egyéb alkotásaimat, ennek a részleteit még nem osztanám meg.
Interjú: Dózsa Kamilla