Kis-Juhász Fábián: A magyar divat rejtett kincse, akiért rajong a világ

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Festival d'Hyères kreatívipari verseny 2024-es döntője különleges mérföldkőként vonult be a magyar divat történetébe: Kis-Juhász Fábián, a fiatal és innovatív magyar divattervező, hét lenyűgöző öltözékből álló kollekcióját mutatta be a rangos eseményen. A verseny, amely a Villa Noailles-ban zajlott, nemcsak Fábián tervezői látásmódjának mélységét és esztétikai finomságát hozta reflektorfénybe, hanem megmutatta, hogyan válik a fehérnemű az emberi test emancipációjának és önkifejezésének eszközévé.

Kis-Juhász Fábián kollekciója a backstageben
Kis-Juhász Fábián kollekciója a backstageben
Fotó: GLAMOUR

Kis-Juhász Fábián neve mára egyet jelent a magyar divat nemzetközi térnyerésével. A fiatal tervező 2024 októberében a franciaországi Festival d'Hyères döntőjében mutatta be hét lookból álló, provokatív és művészi részletekben gazdag kollekcióját, amely a nőiesség és a privát szféra újragondolásáról szól. A verseny, amelyre februárban került be a tíz döntős közé, nemcsak tervezői pályafutásának adott lendületet, hanem olyan platformot teremtett számára, ahol a fehérnemű szimbolikájának új dimenzióit tárhatta fel. Fábián alkotásai, melyek egyaránt megjelentek a Dazed, az I_D és a Vogue oldalain, nemcsak az esztétikai élményt emelik új szintre, de a társadalmi nemek vizuális kódjaival is merészen kísérleteznek. Keszeg Anna, divatteoretikus mutatja be a divattervező új kollekcióját.

A fehérnemű felszabadítása

Kis-Juhász Fábián tervezői vízióját a nőiséghez asszociált szexualizált formák felszabadítása jellemzi. Nagyon felismerhető stílusának lényege, hogy a csipkés, szalagos, légies, finoman kivitelezett, fehérnemű-struktúrák minden emberi testnek kijárnak, sőt, mindenkinek jól állnak.

A fehérnemű Fábiánnál nem alsónemű és általában inkább vörös, fekete, rózsaszín, csak néha fehér is. Egy olyan korszakban, amikor a közösségi média arra tanít, hogy vigyázzunk nagyon a privát és nyilvános közötti énünk határaira, ne engedjük a privát szféránkat mások tekintete elé, Fábián megfordítja a kérdést. Szerinte akkor is profik lehetünk ebben a mindent a szemnek korban, ha a privátot tesszük a nyilvános elé, ha a priváttal álcázzuk magunkat.

Kis-Juhász Fábián tervezte öltözék
Kis Juhász Fábián tervezte öltözék

Kollekcióiban a fehérnemű minden egyéb ruhadarab fölé kerül, önértéke van. A társadalmi nemek vizuális kódjaival való játék nagyon foglalkoztatja a tervezőt, de inkább esztétikai formanyelvként, mint társadalmi programként. Ez a stílus illeszkedett Bella Baxter nagyon sajátos jellemfejlődésébe Yorgos Lanthimos Szegény párákjában.

Fábián kreációi szerepeltek a Dazed, az I_D, a Vogue fotósorozataiban. Munkáira önazonos építkezés, a ruházati sztereotípiák jelentésére való rákérdezés, a maximalista részletgazdagság jellemző. Mindezzel együtt - elmondása szerint - az Hyères-i verseny szintlépést jelentett tervezői szemléletmódjában.

Magyar siker a 2024-es Oscar-gálán! Díjat nyert Mihalek Zsuzsa látványtervező

A lányban a nőt, balletcipőben a körömcipőt

A kollekció címe Navel gazing... (Köldöknézegetés). Az az átmenet érdekli, melyben a lány felnő, nővé válik, vagy pontosabban, amikor egy-egy ruhadarabban felismeri magában a nőt. Ez a pillanat sokszor annyira intim, hogy időbe telik az is, amíg önmagadban észreveszed a jelentőségét. Nevezhetjük coming-of-age-nek, fiatal felnőttkornak, késő serdülőkornak, az biztos, hogy ma nagyon is megmozgatja a fantáziánkat.

Fábián bevallása szerint ennél a kollekciónál nem akart kész ötlettervvel belemenni a munkába, inkább az foglalkoztatta, hogy az eddig kipróbált előállítástechnikák és az újonnan adódó textilipari, technológiai lehetőségek hogyan fogják majd alakítani a koncepciót. A hét öltözék lélegzetállító mind az anyagok megmunkáltsága, mind a részletek kidolgozottsága tekintetében.

A teljes lookok rétegzett stylingja viszont továbbra is nagyon kisjuhaszfabianos. A kollekció végigvisz a női felnövésfikció stádiumain és ruhadarabokat rendel ehhez. A nyolcvanas évek szélesváll-fétisére rezonáló nagyi-pulóverek a Fábián-féle palettán új, szoborszerűbb sziluettet kreálnak. Csodálatosan kivitelezett darab az a szürke-rózsaszín hoodie, ami a mai utcai ruházat állandó darabját haute couture minőségben vitelezi ki rétegzett szalag-effektusainak köszönhetően.

glamour plusz ikon Ártatlan optikai csalás vagy mérgező divathóbort lenne a shapewear?

Ártatlan optikai csalás vagy mérgező divathóbort lenne a shapewear?

A nyitó-öltözék rózsás pulóverét egy Ecseri piacon évekkel ezelőtt talált képeslap grafikája ihlette. A rózsák éppen nyílnak - egy kispolgári vázában, mint a köldöknézegető lány egy egyelőre lefojtott családi térben, amelyből lassan ki kell törnie. A preloved és antik darabok iránti elismerés tükröződik vissza a menyasszonyi öltözék áttetsző anyagrétegeiben is. Az egyik statement piece-t azok a lábalatti bodysuit-leggingsek adják, melyek mintha arról szólnának, hogy a lányból kiválni akaró nőt még picit egyben lehet tartani, de körvonalai jól kivehetőek már.

Kis-Juhász Fábián tervezte öltözék

A kollekciónak két olyan, a virális divat kódjaival játszó darabja is van, melyek gyakran tértek vissza a versenyről szóló fotóanyagokban. Az egyik a fúziós hatásokkal operáló pump-balettcipő kombináció, illetve az erényöv-táska, melyből készült piacosítható, rózsaszín és exkluzív, fémhajlított verzió is. Fábián határozottan állítja: nem akarta, hogy ezek a darabok elvigyék a fókuszt az öltözékekről, hiszen a verseny célja is az öltözéktervezésben megmutatkozó kreativitás bizonyítása.

Kis-Juhász Fábián erényöv táskája
Kis-Juhász Fábián balerinacipő adaptációja

Ez az óvatosság, mellyel a két, legnagyobb médiafigyelmet kapott darabot finoman háttérbe tolja, a teljes kollekcióra jellemző. Kis-Juhász Fábián ezzel a ruhaszériával nőtt fel: megtanult sokféle elvárásnak úgy megfelelni, hogy önazonos hangját nem veszítette el. És mi a divattervezés lényege, ha nem éppen ennek az egyensúlynak az elsajátítása?

A kollekciónak artbookja is van, melyen Fábián sokadjára dolgozott együtt Kis-Kéry Annával. A kiadvány reprodukálja az intim-nyilvános finom dinamikáját, mely a kollekciónak is központi eleme.

glamour plusz ikon Kis-Juhász Fábián, a leheletfinom anyagok varázslója

Kis-Juhász Fábián, a leheletfinom anyagok varázslója

Nem-kompetitív versenyszellem és együttműködés

A divattervezői munka gyakran alapszik a tervező nagyon közeli környezetében megtalált kreatív támogatáson. A kollekcióban Fábián asszisztense Poprádi Flóra volt, akivel régi barátok és aki tervezőként (Cukovy) egyfajta minőségi kontrollt is tudott biztosítani. Fábián hasonló megerősíti, kreatív inspirációt adó szerepet tulajdonít baráti körének és családjának is.

A verseny azt is jól illusztrálja, hogy a divattervezői szakmában a kreatív ötletgenerálási képesség, innovativitás mellett a kollaborációs készség kulcsfontosságú. A megmérettetés lényege, hogy a kiválasztott tíz döntős tervezőt a főtámogató divatszakmai eseményszervező, a Première Vision segíti a kollekció megvalósításában.

A Première Vision a szakmai know-how minden területén nagyon kiterjedt kontaktlistával rendelkezik. A döntősök ezt a networkot kapják meg és rajtuk áll, hogyan tudnak élni a kapcsolatháló nyújtotta lehetőségekkel a kiválasztás és a fesztivál közötti időszakban elkészítendő pályaművek megvalósításakor. A támogatók között a nemzetközi és francia divatszakma olyan nagyágyúi vannak, mint a Chanel, a Louis Vuitton, az haute couture kézműves tradícióiban verhetetlen École Lesage.

Fábián szerint a megmérettetés legnehezebb része az, hogy egy februári eredményhirdetés után októberig gyakorlatilag magadra hagyva dolgozol és ekkor kell begyűjtened a legmegfelelőbb partnereket. A kollekció létrejöttét támogató textilipari szereplők mellett (Tessitura Attilio Imperiali selyem, Weturn kötöttanyag, Solstiss csipke, hímzés Studio 19M, Chanel) Fábián kiemeli a munkáját segítő magyar szakembereket (Illés Katalin cipőművészt, Zepkó Ferenc kötöttanyag-textilművészt, Juhász Nóra kötöttanyag készítőt, Szakács Nikolett anyagfestőt, az Ezerkéz varrodát). Fontos megállapítása, hogy Magyarországon is számos olyan designer dolgozik, akik haute couture minőségben kiviteleznek termékeket.

Fábiánt a versenytapasztalatról is kérdeztem. Míg a szervezéssel kapcsolatban azon a véleményen volt, hogy a bemutatók és látványeffektusok megszervezésében csúcsminőséget kaptak, a tervezőkkel szemben a szervezők nem voltak előzékenyek. Ugyanakkor a divattervezői kategóriában kiválasztott tíz tervező közötti viszonyt nagyon harmonikusnak, barátinak írta le.

A verseny egyik legnagyobb hozadékának éppen ezeket a kapcsolatokat látja. Egy olyan iparágban, ahol az ember eszközszérűsítése mindennapos, biztató arról hallani, hogy a tervezők nem kompetitívan állnak hozzá pályatársaikhoz. Ha ők nem játsszák ki egymás ellen a kártyáikat, talán reménykedni lehet abban, hogy az iparág is meg fogja tanulni a munkaerő etikus foglalkoztatásának minimumkövetelményeit.

A Festival d'Hyères 40. kiadásának versenyfelhívása már megjelent meg, a nevezéseket idén is divat, fotográfia és kiegészítő kategóriában várják. A Villa Noailles művészeti központ alapítói Charles és Marie-Laure Noailles, a versenyt 1986 óta szervezik meg divattervezői, 1997 óta fotó és 2016 óta kiegészítő kategóriában.


Galéria

2024.11.19.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Gábor Zsazsa sokkal több volt, mint egy hollywoodi botrányoktól híres férjfaló

glamour plusz ikon Gábor Zsazsa sokkal több volt, mint egy hollywoodi botrányoktól híres férjfaló

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)