Készen áll rá a divatipar? Digitalizáció a divatban
Berlin annak ellenére sem tudta a négy nagy divatfőváros mellé feltornásznia magát az elmúlt évtizedekben, hogy a 80 milliós ország a divatvilág egyik legnagyobb fogyasztója közé tartozik valamint itt jegyzik a legtöbb divatcéget is az Európai Unióban. A fővárosban továbbá 10 divatiskola található és a Mercedes-Benz Berlin Fashion Week mellett több olyan meghatározó vásárt és egyéb divateseményt rendeznek, mint például a Prémium vagy a SEEK.
Ezeket láttad már?
Szerzőnk megnézte, hogy mit tud a régió egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó fóruma, a designra, digitalizációra és divat technológia legújabb fejleményeire fókuszáló Fashion Tech, amit kilencedik alkalommal rendeztek meg Berlinben.
Tehát megoszlanak a vélemények arról, hogy Németországnak miért nincsen jelentős befolyása a nemzetközi divat alakulására. Egyesek szerint a németek inkább autókra költenek, mint couture ruhákra, míg mások szerint a praktikus, hordható ruhákat részesítik előnyben. És vannak olyan hangok, akik szerint a német történelem alakulása is befolyással volt arra, hogy az országot elkerülték a divathullámok.
Mutatjuk, mi lesz a divat a magyar tervezők szerint
Mutatjuk, mi lesz a divat a magyar tervezők szerint
A Fashion Techen hallottak és látottak alapján mégis elmondható, hogy ez a társadalmilag tudatos, nyitott város bevonzza a kreatív közösségeket és kiemelt társadalmi ügynek tartja a környezettudatosságot, a fenntarthatóságot illetve a digitalizáció innovációit. A jövőre nézve fontos üzeneteket pedig olyan ütős nevekkel adták el a szervezők, mint például Sebastian Klauke az Otto Group e-kereskedelemért és technológiáért felelős vezetője, Ulrich Weinberg, a School of Design Thinking professzora, aki szerint az esemény mérföldkőnek számít a divat technológia történetében. De előadott a Deutsche Telekom digitális és innovációs területének a vezetője, Reza Moussavian vagy az Icon Magazine alapítója és főszerkesztője, Inga Griese is.
"A digitalizáció és a technológia forradalmasítja a divatipart. Megváltoztatja a ruhák használatának, viselésének, megvásárlásának és eladásának módját." – mondta Claudia Nemat, a Deutsche Telekom AG Technológia és Innovációs Igazgatóságának tagja.
Az esemény hitelességét az inspiráló beszédek mellett a hordható technológiára fókuszáló nemzetközi márkák kiállításai, workshopok és kurzusok erősítették meg. A Gombold újra!-díjas Lévai Zsófi "Wear the future" címen tartott interaktív mesterkurzust. A feltörekvő tervező tudatosan használja a technológiát illetve az elektronikát (pl. LED-ek, szenzorok) az olyan hagyományos anyagokkal mint például kasmír vagy a gyapjú, aminek hatására új, okos anyagot hoz létre. A feminista app-ként emlegetett Bumble marketing és kommunikációs vezetője, Louise Troenn pedig a technológia és az érzelmek szimbiózisáról tartott előadást a konferencián.
Egyre nyilvánvalóbb, hogy a hétköznapi lineáris gondolkodásról minél előbb át kell állni a technikai alapú hálózati gondolkodásra. Ana Andjelic, a Rebecca Minkoff vezető munkatársa elmondta, hogy az internet hazug oldalát és a "botok támadását" a vállalati kultúra társadalmi felelősségvállalásával, valódi tartalmak gyártásával, aktív közösségi élettel és kollaborációkkal lehet kivédeni. A szakember szerint a webes forgalom hatvan százalékát botok generálják.
A FashionTech Berlin tökéletes hely arra, hogy naprakészek legyünk a divat- és technológiai világ izgalmas innovációival kapcsolatban. Több előadó figyelmeztetett arra, hogy a cégeknek jobban fel kell készülniük a jövő online és offline kihívásaira. Az elkövetkezendő években valószínűleg még több nagyváros helyezi majd a hangsúlyt a divat és a technológia kapcsolatára. Kérdés, hogyan befolyásolja a digitalizáció a kreativitást és fordítva. Az talán egyre valószínűbb, hogy a jövőben fenntarthatóbb és személyre szabottabb lesz a divatipar. Húsz év múlva talán eljutunk odaáig, hogy addig nem gyártanak le egy online vásárolt pulóvert, amig azt ténylegesen meg nem rendelték. Vajon készen áll erre az iparág?
Adamek Alma