Amikor a népmese valósággá válik: divatba jött a kelet-európai esztétika
A mesés helyek, történetek körülvesznek bennünket, csak meg kell látnunk őket! Szarka Nóra Zsófia a divatanyag koncepciójának kitalálója és stylistja mesélt nekünk.
Ezeket láttad már?
Martin Wanda készítette ezt a varázslatos fotósorozatot, mely tulajdonképpen egy vizsgamunka, de olyan jól sikerült, hogy örömmel mutatjuk meg, ezzel is lehetőséget adva a divatszakma új generációjának.
Mesélj a különleges divatanyagról, amit készítettetek!
A munkánk kiindulópontját a Werk Akadémián stylist szakán kapott utolsó vizsgafeladat adta, amelynek témája a „legendák és mesék” kategória volt. A korábban elkészített divattervezői portfóliómban testhezállónak éreztem a népmese témát, így ebben kezdtem el gondolkodni a projekten belül, valamint a stáb összeállításában is. Nagy összhangban folyt a munka, óriási élmény volt a csapattal együtt dolgozni. Csodás helyszínünk a szentendrei Skanzen kisalföldi és erdélyi része volt.
Hogyan állt össze a csapat?
A vizsgamunka fotósa Martin Wanda volt, aki fantasztikus képeket készített, és az elképzeléseimet is tökéletesen megvalósította a témával kapcsolatban. A nagyszerű sminkeket és frizurákat Balogh Blanka Bianka kreálta, a modelleket pedig a Face Model Management Hungary ügynökségtől kértem fel: Virágot, Lehelt és Ákost.
Mi volt a fő célod a fotóanyaggal, mit szerettél volna kifejezni?
A fotóanyaggal kapcsolatban a fő célom a magyar hagyományőrzés volt, különös tekintettel a népmese világára. Legfőképp népmesei jelenetekkel kötöttem össze a helyszíneket és a ruhákat is. Igyekeztem olyan ruhadarabokat kiválasztani, amelyek illeszkednek a témához, ugyanakkor modernitást is kölcsönöznek. A helyszín hátterével pedig a magyarság fő motívumait és képeit szerettem volna megfogalmazni. Ezzel a fotósorozattal elsősorban a hagyományőrzésre és a hazai tervezők fontosságára szerettem volna felhívni a figyelmet.
Mit gondolsz a kelet-európai esztétikáról?
A kelet-európai esztétika véleményem szerint egyedülálló stílust képvisel Európában. (Külön kiállítás is foglalkozik ezzel a témával jelenleg egy divatfotó kiállítás keretében a Robert Capa Fotográfiai Központban, melynek Mucsi Emese volt a kurátora és Keszeg Anna divat- és designkutató a szakmai tanácsadója - a szerk.)
Az itteni divatkultúrában van valami, ami a globális divatvilágban is felhívja az emberek figyelmét, és amit mostanában a nagyobb divatházak is észlelnek és inspirálónak tartanak. Ezt az egyedi stílusvilágot leginkább a sok részlet teszi különlegessé, és a végén ez teszi felismerhetővé és egésszé. Ilyenek például a kézzel készített anyagok és hímzések, amelyek az adott térség szimbólumaival és színeivel gazdagítják a megjelenést.
Beszélj kicsit a fotóanyagban szereplő ruhákról, modellekről!
A projektben szereplő ruhadarabok legnagyobb része magyar tervezőktől származik. Az első jelenetben megjelenő fekete-fehér és kötött ruhadarabok Bárány Judit munkái, amelyekkel leginkább a mesékben megjelenő cselekmény elindulását szerettem volna kifejezni. A végén pedig a színes kötött szettek mellett a világos női egyberuha Ferencz Borbála (Borbala) alkotása, amikkel leginkább a történetek végén a szereplők boldogságát akartam megjeleníteni.
Ezek mellett szerepelnek az anyagban általam elkészített ruhadarabok is (Nora Szarka @sophiaron_fashion), a piros kalap Virág Anna munkája, a horgolt szoknya pedig Bráz Noémitől került bele a projektbe. A modellek kiválasztásánál leginkább olyan karaktereket kerestem, akikhez közel áll a népmesei téma. Végül mindannyian jól beleillettek a szerepekbe, és a ruhakölteményekben is jól érezték magukat.
Fotós: Wanda Martin Smink: Balogh Blanka Bianka Modellek: Ákos, Lehel, Virág (Face Model Management Hungary) Design és styling: Szarka Nóra Zsófia