Kisfaludy Sándor romantikája ihlette a Katti Zoób Balatonfüreden bemutatott ruháit
Nem tudod, hogy milyen egy tökéletesen megkomponált divatbemutató, amíg el nem látogatsz egy balatonfüredi Katti Zoób divatbemutatóra, ahol a színek, a formák, a minták mind különleges jelentéssel és inspirációval bírnak. Ahol minden összefügg mindennel és ahol a ruhák legapróbb részlete magában hordozza azt a bizonyos megtéveszthetetlen Katti Zoób stílust.
Ezeket láttad már?
A 2022-es balatonfüredi Katti Zoób divatbemutatót Kisfaludy Sándor 250. születési évfordulója és a neoromantikus stílus ihlette. Mielőtt pedig azt gondolnánk, hogy itt néhány versről és egy kis romantikáról van szó, akkor előre szólok: Zoób Kati magyar divattervezőt sokkal több minden fűzi a magyar romantika megalapítójának költőjéhez, mint egy egyszerű évforduló.
„Sok okból kötődöm Kisfaludy Sándorhoz. Sümegről származom, ahol Kisfaludy is született, a Kisfaludy Sándor Gimnáziumba jártam, és gyerekkorom során nagyon sokszor meglátogattuk Kisfaludy Sándor sírját, ugyanis távoli közös felmenőink vannak, az én családomban is volt Kisfaludy lány. Az utolsó sümegi leszármazott egy mesebeli hölgy volt, akitől gyerekként csodás régi tárgyakat kaptam: családi gombosdobozokat, brossokat, divatlapokat, könyveket. Halála után a családtagjai nekem ajándékozták néhány bútorát, így került hozzám például egy karosszék, sőt egy pár míves cipő, ami a fáma szerint Kisfaludy Sándoré volt, és a mai napig őrzöm őket.” – meséli a tervező.
Lírai kollekció a romantikára hangolva
Kisfaludy Sándornak – a magyar romantikus költészet megteremtőjének – 1801-ben jelent meg Himfy szerelmei című verseskötetének első része, A kesergő szerelem, amelyet álnéven írt katonai szolgálata és napóleoni fogsága során. Ezzel a kötettel beírta magát a magyar irodalomtörténetbe, lírái megalapozták a romantika korát. A boldog szerelem című második részt házassága után írta, ekkor már saját nevével. A Himfy Szerelmei két részből és több, mint 200 dalból álló verseskötet, amelyből egy kimondottan díszes verzió jutott Zoób Kati magyar tervező családjába: „Olyan nagy hatással volt rám a családban lévő könyvsorozat, hogy a kollekció színei és hangulata nagyon erősen tükrözik a könyvborítót. Az első Kisfaludy kiadások finoman puritán kötésűek voltak, ám a nagyszüleim könyvsorozata igazi századfordulós remekmű, kék-arany bőrborítással, ibolyakék liliomok és arany feliratokkal, amelyek stilizált arany képkeretben fogják közre a költő aranyozott portréját. Ez a könyvsorozat életem egyik esztétikai és érzelmi bázisa, ez az oka annak, hogy antik könyveket adtam a modellek kezébe.”
Színátmenetek, puffos ujjak és rózsa minden mennyiségben
A bemutatón a színek és a színátmenetek domináltak, kékből és türkizből bézsbe, vörösből rózsaszínbe változott a bemutatott ruhák színe, miközben mind a romantika stílusjegyeivel készültek Zoób Katti stílusába átültetve. Az 1820-as éveket idézték meg a puffos ujjak, az empírruhák, valamint a mell alá és a nyakra kötött hatalmas masnik is. A minták között megjelent a márkától már jól ismert akantuszlevél egy romantikus feldolgozásban, és előkerült a rózsa is, amely nemcsak a romantika egyik szimbóluma, de a következő szezon előrejelzett mintázata is.
A bemutató három kollekciót foglalt magában: a már korábban bemutatott 2022-es őszi-téli kollekciót újragondt stylinggal, a következő tavaszi-nyári szezont, illetve a kettőt összekötötte a Kisfaludy hatása alatt írt neoromantikus couture öltözék sor. „Jelentős szerepet kapott a jövő tavaszi pret-a-porter kollekciónk, az egy tónusban tartott színpompás ruhák, nadrágkosztümök. Variációk egy színre és különböző textúrákra. Megdöbbentő, mennyire más hatása van ugyanannak a színek, például egy rózsaszínnek, ha az egy zsorzset vagy egy selyemszatén. Ezt a frissen modern színjátékot remekül összekötik az őszi-téli kollekcióval a Kisfaludy inspirálta neoromantikus vagy empír ruhák és a masnis kabátok.” – magarázza Kati.
A könnyed, lágy esésű, egyszerű vonalvezetésű darabokat, a feltűnő színek, a megválogatott anyagok és a különleges minták tették igazán romantikussá. A hangsúly a romantika korabeli divatban már nem a fűzők adta tökéletes alkaton van, hanem a természetes női formákon, amelyek jól láthatóan inspirálták a kollekció darabjait is.
A show finaléja nemcsak a száz modell felvonulásától és a kollekció teljességének látványától volt emlékezetes, hanem a háttérben szóló Anna and the Barbies Márti dala című zenétől is. A Márti dala váratlan, mégis hangulatos volt, és Kati okkal választotta: „A megjelenése óta nagy kedvencem ez a dal, és nem először hangzik el divatbemutatómon. Néhány éve ezzel nyitottuk a showt, most pedig ezzel zártuk, mert a 250 évvel ezelőtt született költőre emlékeztünk, és az ő életigenlése és életszeretete az, amiről ez a dal szól. Kisfaludy még a hadifogságban is élvezte az életét, még ez alatt az idő alatt is Petrarcát olvasott a szomszéd lánnyal, aminek köszönhetően elindult a magyar romantikus költészet. Az Anna and the Barbies dala arról szól, hogy rajtunk múlik, hogy az életünket élvezzük és szeretjük-e.”
És pont ez az életszeretet és pozitív szemlélet köszön vissza a tervező hozzáállásában is, amikor arról beszélgettünk, hogyan szólt közbe az időjárás. „Ez a show egy rituálé volt, amit kicsit átírt az időjárás. Ugyan elmaradtak finom elemek az eredeti koreográfiából, és nem tudtuk megvárni a teljes közönséget sem, viszont hálával gondolok a munkatársakra, hogy ilyen rugalmasan alkalmazkodtak a váratlan helyzethez. Egy maroknyi csapat hatalmas munkával adta át az élményt a közönségnek, aki az idő ellenére velünk volt. Ebben annyi csoda és annyi élmény volt, hogy felsorolni is nehéz.” – zárja az interjút Zoób Kati.