A fenntarthatóság és a jótékonykodás szüleménye a Háti x Carson Coma kollaborációja
A Háti magyar márkával kollaborált a Carson Coma zenekar, mely együttműködésből izgalmas újrahasznosított táskák születtek. A zenekar tagjai és a márka tulajdonosai az eladásokból befolyt összeggel a Bagázs Egyesületet támogatják.
Ezeket láttad már?
A Háti márkát 2018-ban álmodta meg Lotti és Dani, egy divattervező-grafikus házaspár, akik hisznek abban, hogy alkotás nélkül nincs értelme az életnek. Így a divattervezés mellett fotóznak, zenélnek, és kreatív szenvedélyeiknek élnek, amelyeket szerencsére a munkájukban is kiválóan hasznosíthatnak. A Háti x Carson Coma kollaboráció az ő, illetve a Carson Coma zenekar együttműködéséből született, és amellett, hogy elképesztően sikkes darabokból áll, fontos társadalmi ügyeket is támogat.
A környezettudatosság jegyében alkotnak
Lotti és Dani márkájukra csak úgy hivatkoznak, hogy „egy erdő széli táskamárka”. A hátizsákok, tornazsákok és további termékek izgalmas palettáját környezettudatos szemléletmóddal készítik: nem használnak műanyag vagy fém alkatrészeket és olyan innovatív matériákkal dolgoznak mint a varrható parafa vagy éppen a kaktuszbőr. A Hátik jellegzetessége az egyedi tervezésű és kivitelezésű fa biléták és csatok, illetve a minden táskán egységesen visszaköszönő nyers, lebomló pamut kötelek.
Kiállnak a jó ügyek mellett
A Carson Coma zenekar szintén 2018-ban született meg Bóna Zsombor, Fekete Giorgio, Gaál Péter, Héra Barnabás, Jónás Attila és Kun Bálint alapításával. Az ifjú rock-huligánok olyan tempóban váltak sokak kedvencévé szókimondó, humoros és életszagú dalaikkal, hogy beírták magukat a hazai könnyűzenei történelembe, méghozzá kiemelt helyre. Az igényesen megkomponált dalaikon túl társadalmi szerepvállalásuk is figyelemre méltó, kiállnak a jó ügyek mellett: több jótékonysági és környezetvédelemmel kapcsolatos megmozdulásban vettek már részt. Ikonikusak és egyediek, rajongóikkal már-már szubkultúrát hoztak létre öltözködésüknek, életstílusuknak és gondolkodásmódjuknak köszönhetően.
Mertek nagyot álmodni
A kollaborációt egy 9x14 méteres molinó indította el. A Carson Coma 5 éves fennállását ünneplő MVM Dome-os koncert plakátja hetekig a budapesti Deák Ferenc tér egyik épületének falán volt megcsodálható, ám a koncert utáni héten a zenekar irodájába került. Azonnal beindult a fiúk kreativitása, és megkeresték a Hátit azzal a céllal, hogy újra tudnák-e hasznosítani az anyagot. A kérdésre persze igen volt a válasz, a még nagyobb kérdés pedig az volt, kivitelezhető-e, hogy a molinóból egyedi tervezésű táskák készüljenek.
„Kisérletezők vagyunk, amióta csak létrehoztuk a Hátit. Készítettünk már táskát kaktuszbőrből, parafából, vízhatlan kraft papírból, úgyhogy azonnal elkezdtünk tesztelni: hajtottuk, gyűrtük, karcoltuk és rá egy hétre, hogy megkerestek a fiúk, már láttuk is, hogy nemcsak, hogy alkalmas, de izgalmasabb végeredményt fogunk kapni, mint gondoltuk - meséli Lotti, a Háti alapító tervezője.
„A plakát egy erős, PVC molinó, ami bírja a strapát, sajátossága, hogy a nyomaton idővel karcok jelennek meg, ami esetünkben pont kapóra jött, hiszen egy karcos rockzenéhez mi passzolhatna jobban? El is kezdődhetett a tervezés, amiben nagy örömünkre ők is részt vettek, így az eredmény éppúgy Hátis, mint Carson Coma-s. És hát nem pont ez a lényege egy kollaborációnak?” - teszi hozzá Lotti.
A jótékonykodás is főszerepet kap
A Háti x Carson Coma táskák két féle verzióban jelennek meg: egy nagyobb, ültetett tornazsák formában, ami a Háti Gymplus táskájának az újragondolása, a másik pedig a táskamárka frissen megjelent kistáskájának, a Mininek mintájára készült, ami direkt egy fesztiválozós-koncertezős, nyáresti sétákra megalkotott crossbody táska. Mindkét forma kapott egy bélést zsebekkel, illetve nyers pamut pántokat fa bilétákkal, hogy igazán Hátis legyen, a zenekar neve pedig egy abszolút rockzene-kompatibilis formában, felvarrókkal jelenik meg a táskákon.
„Szerettünk volna bevonni a projektbe egy egyesületet is, hogy a kollaborációnkkal tudjunk támogatni egy kezdeményezést, ami egy kicsit jobb hellyé teszi ezt a világot. A választásunk a Bagázsra esett. Minden eladott Háti x Carson Coma táska után 1000 forintot adományozunk nekik.” - mondja Bálint, a Carson Coma egyik alapító tagja.
A divat és a zene szoros kapcsolata nem újkeletű jelenség. Gondoljunk csak a Beatlesre vagy éppen a Sex Pistolsra. Ha nincs a zenéjük, a divat talán teljesen más irányt vesz, generációk nőttek volna fel másként. Ahhoz, hogy divat legyen Lennon kerek szemüvege, vagy éppen az égnek álló punk séró, az összművészet csodája kellett. Apró momentumok, amik tömegeket fogtak meg és ennek eredménye az a különleges jelenség, hogy ha látunk egy régi fotót a nagyiról, a ruhájáról, akkor megtudjuk mondani, mikor készült és milyen zenére bulizott!
Manapság is nagy szerepe van a zenének a divatban, sok énekes és zenekar koncertjén, klipjeiben, közösségimédia-felületein jelennek meg olyan ruhadarabok és kiegészítők, amik azonnal berobbanak. Sőt, egyre gyakrabban olvashatunk kollaborációkról, amikor egy-egy zenész közös kollekciót hoz létre egy divatmárkával. A hazai zenei- és divatszegmensben ritkán olvashatunk kollaborációkról; ennek oka talán csak annyi, hogy nehezebb egy teljesen egyedi terméket megalkotni, mint megnyomni egy merch pólót, így különösen egyedülálló a Háti és a Carson Coma most debütáló közös táska kollekciója.
Mivel a molinóból 1 db készült, és a kollekció ennek az újrahasznosítása miatt jött létre, így a táskák egytől-egyig egyediek és limitált számban elérhetők. Aki siet, annak még lesz ideje beszerezni a Háti x Carson Coma egyik darabját, hogy biztosan egyedülálló és különleges legyen a szett a fesztiválszezonban! A táskák a Háti weboldalán érhetőek el.