A világ 10 leghíresebb táskája, ami sosem megy ki a divatból
A divatházak évről évre új táskatrendeket dobnak a piacra annak érdekében, hogy a kollekcióban szerepet betöltő táskák közül akár egy is lenyomatot hagyjon a divatvilágban. A siker kulcsa talán az adott márka nagy múltjában, akár a hírességek elismerő szavaiban vagy a mágikus francia "je ne sais quoi"-ban rejlik, egy biztos, valamit rendkívül jól csinálnak.
Ezeket láttad már?
De mitől is válik egy egyszerű kézitáska ikonikus darabbá?
Ebben a cikkben a világszerte ismert és bálványozott táskamárkák ikonikus darabjainak háttértörténetét tárjuk fel.
Hermés Birkin
Az ikonikus táska története 1984-be nyúlik vissza. A Hermés akkori vezérigazgatója, Louis Dumas és a mindenki által ismert színésznő, Jane Birkin egymás mellett foglaltak helyet egy Londonba tartó repülőjáraton.
A színésznő éppen arról panaszkodott mennyire nehéz olyan kézitáskát találnia, ami méretéből kifolyólag tökéletes az utazásra és helyettesíti a guruló kézipoggyászt. Néhány évvel később ezen felbuzdulva Louis Dumas megalkotta a Jane Birkin inspirálta Birkin táskát. Ez a táska egyszerre volt stílusos és elegáns, de mégis praktikus. Különleges bőrből készült, elegendő rakodótérrel ellátva. Tökéletes kombinációjává vált a praktikusságnak és a kifogástalan megjelenésnek.
Az elmúlt 35 évben is akkora népszerűségnek örvendő Birkin táska a nemesfémeknél is nagyobb befektetésnek bizonyul.
2017-ben a Crocodile Himalayan Birkin táska megdöntötte a világ aukciós rekordját a Christie's-nél Hong Kong-ban, pontosan 208,175 fontért vásárolta meg egy ismeretlen vásárló.
Hermés Kelly
Az elsöprő sikert aratott Kelly táska népszerűsége 1956-ra nyúlik vissza. Gyártása 1935-ben kezdődött, de akkor még nem ezt a nevet viselte. Ikonikussá válása Grace Kelly monacói hercegnő nevéhez fűződik, aki egyik alkalommal várandósságát szerette volna eltitkolni a sajtó elől, így maga elé tartotta a táskát. Erről az ominózus esetről készült kép bejárta a világsajtót, azontúl a táskát Kelly-vel azonosították. Az eredeti darab illetve a színésznő aznap viselt kesztyűje, ami a képen is látható, a Victoria and Albert múzeumban van kiállítva.
Az Hermés Kelly, amelyet a Birkin táska nővérének is neveznek, gyártási folyamata nagyon hosszú, minden egyes eleme kézzel készül. Maga a hozzájutása is nehézkes feladatnak minősül még a befolyásos emberek körében is. A listára való felkerülés is hatalmas szó, nem beszélve a sorra kerülésről a megvásárlásra.
Az egyik legikonikusabb darabja 125 000 dollárért kelt el egy aukció alkalmával.
Lady Dior
1994-ben az akkori francia First Lady, Bernadette Chirac ajéndékozta ez az ikonikus táskát Diana hercegnőnek Párizsban tett látogatása alkalmával. Az akkor még nem Lady Dior nevet viselő táskába azonnal beleszeretett a hercegnő és a létező összes verzióban megvásárolta. Birmingham-ben egy gyermekotthonban való látogatása alkalmával kapták lencsevégre őt a fotósok a táskát viselve, majd pár héttel később Argentínában tett látogatása alatt is az a táska szerepelt a fotókon. Nem sok idő telt el és máris mindenki Diana hercegnő kedvenc táskájáról beszélt, a Dior divatház pedig átkeresztelte a táskát Lady Dior névre. Minden táskaverzióból 140 darab készült, a táskán található négybetűs charm pedig kézzel készült, mely szintén az egyik legikonikusabb darabbá teszi a Lady Dior-t.
Gucci Jackie
A Gucci hobo "zsák" az 50-es évek legikonikusabb darabja. A maga kényelmes és úttörő kialakításával Jackie Kennedy az amerikai First Lady azonnali kedvencévé is vált. Rendszeresen feltűnt a sajtó által készült fotókon, ahogy Jackie büszkén viseli és kombinálja a ruhatárában szerepet betöltő darabokkal. Ezen felbuzdulva a divatház a First Lady után átnevezte a táskát 1961-ben, így lett a táska neve Jackie. Ezentúl a táska státuszszimbólummá vált.
2014-ben az új Jackie táska kampányfotózásához Kate Moss-t választotta a márka, a kép koncepciója egy repülőtéri paparazzi fotó elkészítése volt, ahogy Kate Moss a táskát maga elé emelve takarja ki az arcát a fotósok elől. Sokan úgy vélik ez egyfajta tiszteletadás volt a Gucci divatház részéről Jackie Kennedy-nek és az ő karakterisztikus stílusának, amelyhez nem volt fogható.
Balenciaga Motorcycle
A kétezres évek mindent elsöprő, legtöbbet fényképezett darabjának számító táska sokban különbözött a többi ikonikus darabtól. Ez a táska azt a vásárlóközönséget fogta meg, akik a feltűnő luxus helyett valami lágyabbat, egyszerűbbet, de mégis különleges darabot keresnek.
Nincs szembetűnő logóval ellátva, a durva cipzáras megoldások pedig nem feltétlenül a luxust szimbolizálják.
Első nekifutásként a prototípusát elutasították, viszont a márka 25 darabot szétosztott a szakma legkiemelkedőbb modelljei között, így nem meglepő, hogy Kate Moss is büszkélkedhetett egy ilyen csodatáskával. Ennek az ikonikus darabnak a nagy különbözőségében rejlett a sikeressége, abban, hogy más volt mint a többi.
Louis Vuitton Speedy
A Speedy volt a Louis Vuitton által gyártott első kézitáska, amelyet a márka rendkívül népszerű Keepall táskájának kisebb értelmezésében készítettek.
1930-tól kezdődően ugyanolyan formájú volt, mint eredetileg. Világszerte a 30 cm-es méretű táska volt elérhető, mégis Audrey Hepburn különleges kérésének eleget téve, aki az ikonikus dizájn hatalmas rajongója volt, készítettek 20 cm-es méretű táskát is.
A színésznő sokszor a két különböző méretű darabot egyidejűleg viselt, ezzel dupla ismertséget biztosítva a táskának.
A táska ma már 35 cm-es és 40 cm-es méretben is megtalálható, több színben és verzióban került átdolgozásra. Egy dolog biztos, hatalmas sikernek örvendenek mind az eredeti darabok, mind pedig az átdolgozott verziók.
Mulberry Bayswater
A közel 45 éves Mulberry táska viszonylag újítónak számít a Hermès vagy a Louis Vuitton márkatörténete mellett, viszont ez mégsem állította meg a márkát abban, hogy a világ egyik legismertebb kézitáskáját készítse el a vásárlóközönség számára. A márka családi vállalkozásként indult, a táskák pedig a Somerset-ben található műhelyben készültek.
A családi vállalkozás 2002-ben dobta piacra a kézzel készült klasszikus Bayswater kézitáskát, amit a híres postáskapocs tett ikonikussá. A közepes árkategória, a kitűnő kivitelezés és a brit esztétika mind megnövelte a táska globális népszerűségét.
Számos színárnyalatban és egzotikus bőrben kapható, a klasszikus tölgyfa bőr Bayswater semleges, finom árnyalataiban továbbra is ikonikus stílusú.
Launer Traviata
A Launer divatház otthont adhat az elmúlt 60 év leggyakrabban fényképezett, ikonikus táskáinak. II. Erzsébet királynőt, aki úgy nyilatkozott, hogy több mint 200 Launer táskát birtokol, beleértve az édesanyjától örökölt vintage darabokat is, ritkán látják nyilvánosan egy megbízható Traviata táska nélkül.
A Traviata klasszikus felső fogantyúja az 1950-es években vált népszerűvé, szemet gyönyörködtető kortárs színekben, beleértve a finom rózsaszín és lila kombinációkat, valamint kicsit élénkebb színekben is megtalálható. A különböző finomságú és egzotikus bőrtípusok esetén a táska egyedi kivitelezésre is alkalmas.
Traviata rajongók közé tartozik még Judi Dench, a Natalia Vodianova és a Paloma Faith -, amely bizonyítja, hogy az ikonikus dizájn még mindig nagyon népszerű.
Longchamp Le Pliage
A híres, könnyű, tehénbőrből és nejlonból készült táska 1993-ban indult útjára és azóta többen is újragondolták, mint például Tracey Emin, Mary Katrantzou és Shayne Oliver.
A márka 1970-ben dobta piacra az első női táskákat, ezzel pedig Japánt is meghódította.
1993-at írtunk, amikor piacra dobta híres összehajtható táska modelljét, a Le Pliage-t, amely azt követően meghatározta Longchamp márkát.
A táska maga nejlon vászonból, a füle és a szélei pedig tehénbőrből készülnek. Ez az ikonikus darab akár bevásárló táskaként is funkcionál, amely lapos formára összehajtható.
A mai napig ez a társka a Longchamp márka legmeghatározóbb darabja, és ami a legjobb, hogy az ára bár az inflációval együtt emelkedik, és méretétől függően változó, de még mindig egy teljesen pénztárcabarát darab.
A márka sosem tétlenkedik, folyamatos megújulásában is rejlik a sikere. Többször kollaborált már ismert emberekkel, az egyik kampányukban Kate Moss szerepelt, a reklám sikerességéből adódóan pedig a modell meg is alkotta az első Longchamp kollekcióját.
Chanel Classic Flap
1929-ben került először a piacra a 2.55-ös Chanel táska, bár ekkor még nem ez volt a megnevezése. Az említett elnevezést 1955-ben kapta meg, amikor Chanel újratervezte a meglévő darabot. A 2-es szám az újratervezést, az 55-ös szám pedig az elkészítés dátumát szimbolizálta.
A táska külseje halszálkás steppelésű, a bélése burgundi vörös színű, a vállra akasztható dupla lánc pedig bőr átfonásokkal gazdagított.
Eredetileg a táskát egy Mademoiselle Lock megnevezéssel ellátott zár nyitott, ezzel utalva Chanel hajadonságára, 1980-ban pedig Classic Flap-re keresztelték át. Különböző méretben, színben és varriációban megtalálható, rengeteg ismert ember gardróbjának ékes darabja.