Így divatmárka még sosem állt a földbe - a sikermárka senkit nem érdekel
Talán nem volt még akkora szenzáció a divattörténetben, mint a Vetements márka. A márka az utóbbi két évben felforgatta a divatvilágot, és a francia, de alapvetően posztszovjet bevándorlók által vezetett brand sikere egészen a Balenciaga vezető tervezői székébe repítette a kollektíva legismertebb dizájnerét Demna Gvasaliát.
Ezeket láttad már?
A Vetements története 2009-ben kezdődött, de a jelentős márkáknál gyakornokoskodó tervezői csapata csak hat évvel később, 2015-ben robbantott igazán nagyot. A márka nem csinált mást, mint bevezette a luxus világába a ´80-as évek végének, ´90-es évek elejének keleti blokkbéli trendjeit. Már ha lehet trendnek nevezni azt, hogy a lassacskán kinyíló világra rácsodálkozó fiatalok igyekeztek márkás holmikra szert tenni, és valamiképpen leutánozni a MTV klipjeiben látott sztárok öltözködését. Persze, mivel az akkor menőnek számító márkákat kapni nem nagyon lehetett ezekben az országokban, jobbára hamisítványokkal, jobb esetben használt, turkálós cuccokkal kellett beérniük, és abból is olyan méretekkel, ami éppen volt. A Vetements ezt a korszakot értékelte fel, hogy aztán hihetetlen összegekért sózza rá a vevőkre a rosszul szabott, hatalmas otromba logókkal díszített ruháit olyanokra, akik annyira gazdagok, hogy úgy érezték az a különcség, ha nyugatról álmodozó lakótelepi suhancoknak öltöznek.
Olvastad már? 4 dolog, amit tudnod kell a Vetements márkáról
Innen nézve (keleti blokk, lengyel piac, jugó farmer) persze már a kezdetektől egy jókora blöffnek tűnt a márka, de a Vetements cuccokon fityegő árcédulákon szereplő hihetetlen összegek nagyon is valóságosak voltak. A kollektíva 2015-től minden kollekcióját hiány nélkül eladta, bármennyibe is került ez a sosemvolt posztszovjet romantika után vágyakozóknak. A Vetements bármibe is fogott, bármilyen kollaborációval állt elő, a vevők nem győztek mélyen a pénztárcájukban kotorászni, hogy lecsapjanak egy-egy túlméretezett, és ne kerülgessük, zömmel nagyon ronda dologra tőlük. De úgy látszik, mára megtört a varázs.
Egy királycsináló: Kanye West 2015-ben rajongott a Vetements cuccaiért:
A kétéves sikersztori jelenleg nem csupán a példátlan felemelkedésével, hanem a példátlan összeomlásával is helyet követel magának a jelenkori divattörténetben. A viszonteladók óriási, 60-70%-os leárazásokkal sem bírnak megszabadulni a Vetements legutóbbi kollekciójának darabjaitól. A rendelések ezzel egy időben 70%-kal estek vissza, ami gyakorlatilag csődközeli helyzetbe hozta a márkát, akiknek meg kell válniuk a bedolgozók többségétől. A bennfentesek szerint óriási problémát jelent, hogy Gvasalia a legjobb ötleteket egyszerűen átviszi a Balenciaga kollekciójába, így a Vetements az utóbbi időben csak a maradékot kapta. A luxusáruházak menedzserei szerint a nevetségesen magas árakkal dolgozó Vetements körül kezdeti hírverés vakká tette egy ideig a vásárlókat, de ma már inkább gúnyosan nevetnek azon, hogy egy Snoop Dogg póló 240 ezer forintba kerül. A csomagküldő DHL logójával díszített cuccok pedig egyenesen senkit se érdekeltek. Az eladások drasztikus zuhanását látva a viszonteladók már kimondták a végítéletet a Vetementsre, a kérdés már csak az, hogy hirtelen masszív veszteséget termelő cégre marad-e energiája még Gvasaliának, vagy inkább végleg a Balenciaga mellett teszi le a voksát, és a Vetements pár sikeres kollekció után lehúzza a rolót.