Hogyan választ napszemüveget a magyar?

2015. május 11.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Mindig azt gondoltam, hogy a napszemüvegben, mint kiegészítőben elképesztően nagy lehetőségek rejlenek mind üzletileg, mind a dizájn felől közelítve. Az arcod mindig a középpontban van, a kommunikáció abszolút fókusza, így ha lenne divatiparba befektetendő pénzem, ez az első szegmens lenne, ahová tenném.

Mi magyarok hogyan választunk napszemüveget, szemüveget?


A napszemüveg és a szemüveg kérdése véleményem szerint nagyon élesen elválasztható. A napszemüveg tekintetében van egy nagyon jelentős fejlődés, előrelépés, ami köszönhető a sokkal intenzívebb kommunikációnak például az UV-sugárzással kapcsolatban, annak káros hatásairól. Látható, hogy sokkal jobban odafigyelnek itthon a napszemüvegükre az emberek. Ez nem a márkákra koncentrálva jelenik meg elsősorban, tehát ez alatt azt értem, hogy mindenki a pénztárcájának megfelelően választ márkát, de azt elvárják a választáskor, hogy a szemüket megfelelően védje a napszemüveg és csak ezen felül jön a kérdés, hogy mennyire divatos az adott modell.

A retrós cica fazon erősen visszatért (Andy Wolf)

Ez a tudatosság minek köszönhető?


Szerveztünk annak idején egy országos UV-tesztet, aminek nagyon intenzív kommunikációja volt és minden fórumról az az üzenet jött az emberek felé Magyarországon, hogy a nem megfelelő UV-szűrővel rendelkező szemüvegek igazából nagyobb kárt okoznak a szemnek, mintha egyáltalán nem viselnénk napszemüveget napsütésben. Ez az utolsó 7-8 évben megtörtént, közismert tény lett, mindenki tisztában van vele és ez egy nagy eredmény.

Még most is oda kell figyelni arra, hogyha a szemünket korrektül védő napszemüveget szeretnénk, akkor fillérekért ne vegyünk napszemüveget?

Nem. Az itthon fillérekért vásárolható napszemüvegek is UV-szűrővel ellátottak, az biztos. A szabályozottság miatt a gyártók sem engedhetik meg maguknak az ellenkezőjét, mert nagyon komoly büntetésekbe és kártérítési perekbe futhatnak bele, ha kiderül, hogy nem jó az UV-védelem a termékeiken. Ezért is hagytuk abba a Magyar Látszerész Szövetséggel a kampányt, mert ma már biztonságos napszemüveget venni, bármennyiért, persze ezt Európán belül állíthatom csak. Az Európai Unióban van ennek direktívája természetesen, de a múltban a fekete és a szürke import nagyon erősen veszélyeztette a napszemüveget viselők egészségét. Ez mára kiszorult szerencsére.

A napszemüveg mint bizsu? Miért is ne! (J.F.Rey)

Miért vegyek egy drága napszemüveget, ha a lényeg, a lencse ma már ugyanazt tudja a filléres és a méregdrága daraboknál is?

A sugárzás az csak egy dolog. Egy szemüvegnek sokkal több összetevője van. Vegyük például a felhasznált alapanyagokat: jó, ha nem okoz allergiát, nincs nikkeltartalma. A lencse minőségében nagyon is van eltérés. Ha egy ezer, párezer forintos napszemüveg lencséjét és egy nagy márka lencséjét párhuzamosan megvizsgáljuk optikailag, akkor látni fogjuk, hogy a lencse "optikai tisztasága" nagyon különböző lesz.

Ez mit jelent?


A magas minőségű szemüvegek lencséjének torzítása minimális, míg az olcsóbbaké észrevehető, mérhető. Az alacsonyabb minőségű műanyagokban, keménygyantákban lehetnek zárványok, hullámok és torzíthatnak is. Az optikai tisztasága még a sztenderden belül van, de messze nem olyan, mint egy jó minőségű lencse esetében. Ennél még fontosabbak a rétegek amik a lencse felületén találhatók, úgynevezett reflekciócsökkentő, karcvédő rétegek, melyeknek az a funkciójuk, hogy tartósabbá tegyék a napszemüveget. A szezonális napszemüvegek alacsony minőségűek, olcsón kaphatók, a márkás szemüvegek viszont tartósak. Summázva: az olcsó napszemüvegek UV-védelme ma már rendben van, a lencse optikailag viszont alacsonyabb minőségű. Egy területen találkozunk csak optikusként UV-szűrő nélküli napszemüveggel (gyakran mérjük a napszemüvegek lencséjét a vásárlóink kérésére), a Kínából online rendelt napszemüvegeknél. Ezek a dizájner napszemüvegek hamisítványai, nagyon vonzó áron kínálják ugyanazt a formát, ami éppen menő, de a minőség persze csapnivaló. A neten rendelik a Rayben-eket, behozzák hozzánk és máris látjuk, mi a helyzet.

Vannak azok a bizonyos örök klasszikusok (Leisure Society)

Van még valami, amire figyelni kellene?


Muszáj megemlítenem a képugrás problémáját, mert nagyon fontos. Olyan, mint amikor egy szemüveglencse nem nulla dioptriás. Van benne egy nagyon pici dioptria, átmegy még a hibahatáron, mondjuk 0.37 dioptria, de amikor felteszed a szemüveget, minden arrébb ugrik. Ez fejfájást is okozhat egyébként és rontja a látást. A tökéletes lencse ilyet nem csinál. El merem mondani, hogy ilyen előfordul nagyon márkás napszemüvegeknél is. Úgy tűnik, van az a pénz, amiért érdemes bevállalni ezt az igénytelenséget. Ilyen bekövetkezhet persze úgy is, hogy az összeszerelésnél megnyomják a lencsét és egy milliméteres hiba keletkezik, úgy meghajlik a lencse, hogy létrejön egy torzító zóna, feszültség keletkezik a lencsében.

Mi számít újdonságnak, mik most a technikai innovációk a napszemüvegek területén?


Dizájnban azt látom, hogy az egyre nagyobb keretek a népszerűbbek, nő a műanyag aránya a fémmel szemben és nő az újszerű alapanyagok aránya is. Kezdenek egy kicsit színesebbé válni mind a keretek, mind a lencsék és a kettő szépen harmonizál egymással. Régen sztenderd három színben gondolkodtunk a napszemüvegek kapcsán: barna, szürke, zöld (a fekete a szürke sötét változata, a vásárló feketének látja, de az szakmai körökben szürkét jelent), ma pedig van kék, narancssárga, piros is. A technológia fejlődik, és könnyedén gyártunk piros lencsét is, ez természetesen befolyásolja a divatot is. Még egy trend erőteljes: a rugalmasabb alapanyagok használata a jellemző és ettől strapabíróbbak a napszemüvegek. Jó példa erre a Polar márka például.

A keret mellett a lencse is színes (Nicole Miller)

Mi a véleményed a foncsorozott darabokról?


Nagyon menő. Régen csak egy szín volt, a króm színű, ma az új technológiáknak köszönhetően vannak narancssárgák, pirosak, kékek, zöldek, a foncsor maga színes, nemcsak a keretek és ez persze nagy robbanást okozott.

Mi a legnagyobb hiba, amit elkövetünk napszemüveg vásárlás közben?

Az, hogy nem szaküzletben vásárolunk, ahol minden segítséget megkapunk a jó választáshoz és garantálják is a minőséget. Nem egy piacon, egy drogériában vagy egy fesztiválon kell megvenni a napszemüveget, hanem kizárólag szaküzletben. Ha bármilyen problémánk van, egy szakember be tudja állítani a szemüveget, hogy ne csússzon, ne nyomjon. A legtöbben nem jól választanak az orruk méretéhez viszonyítva és nincs egy szakember a környéken, aki megmutatja nekik a kereteket, amik méretben tökéletesen passzolnak.

A Mido kiállítás miért fontos a napszemüveg márkák, kínálat tekintetében?

Ez az egyik legnagyobb kiállítás és az olasz ipar dicséretéről szól. Az olaszok nagyon erősek ebben a kiegészítőben. A kollekciók bemutatása nagyon fontos, mert itt rendelik meg a buyerek az új modelleket a következő szezonra, itt látjuk először, hogy mit viselünk majd a következő szezonban.

Az innovatív anyagok menők! Itt a rozsda a dizájnelem (Tom Rebl)
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Ennél a multinál bátran szólhatunk a HR-nek vagy a főnöknek, ha a menopauza megnehezíti a munkavégzésünket

glamour plusz ikon Ennél a multinál bátran szólhatunk a HR-nek vagy a főnöknek, ha a menopauza megnehezíti a munkavégzésünket

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)