Hogyan választ napszemüveget a magyar?
Mindig azt gondoltam, hogy a napszemüvegben, mint kiegészítőben elképesztően nagy lehetőségek rejlenek mind üzletileg, mind a dizájn felől közelítve. Az arcod mindig a középpontban van, a kommunikáció abszolút fókusza, így ha lenne divatiparba befektetendő pénzem, ez az első szegmens lenne, ahová tenném.
Ezeket láttad már?
Mi magyarok hogyan választunk napszemüveget, szemüveget?
A napszemüveg és a szemüveg kérdése véleményem szerint nagyon élesen elválasztható. A napszemüveg tekintetében van egy nagyon jelentős fejlődés, előrelépés, ami köszönhető a sokkal intenzívebb kommunikációnak például az UV-sugárzással kapcsolatban, annak káros hatásairól. Látható, hogy sokkal jobban odafigyelnek itthon a napszemüvegükre az emberek. Ez nem a márkákra koncentrálva jelenik meg elsősorban, tehát ez alatt azt értem, hogy mindenki a pénztárcájának megfelelően választ márkát, de azt elvárják a választáskor, hogy a szemüket megfelelően védje a napszemüveg és csak ezen felül jön a kérdés, hogy mennyire divatos az adott modell.
Ez a tudatosság minek köszönhető?
Szerveztünk annak idején egy országos UV-tesztet, aminek nagyon intenzív kommunikációja volt és minden fórumról az az üzenet jött az emberek felé Magyarországon, hogy a nem megfelelő UV-szűrővel rendelkező szemüvegek igazából nagyobb kárt okoznak a szemnek, mintha egyáltalán nem viselnénk napszemüveget napsütésben. Ez az utolsó 7-8 évben megtörtént, közismert tény lett, mindenki tisztában van vele és ez egy nagy eredmény.
Még most is oda kell figyelni arra, hogyha a szemünket korrektül védő napszemüveget szeretnénk, akkor fillérekért ne vegyünk napszemüveget?
Nem. Az itthon fillérekért vásárolható napszemüvegek is UV-szűrővel ellátottak, az biztos. A szabályozottság miatt a gyártók sem engedhetik meg maguknak az ellenkezőjét, mert nagyon komoly büntetésekbe és kártérítési perekbe futhatnak bele, ha kiderül, hogy nem jó az UV-védelem a termékeiken. Ezért is hagytuk abba a Magyar Látszerész Szövetséggel a kampányt, mert ma már biztonságos napszemüveget venni, bármennyiért, persze ezt Európán belül állíthatom csak. Az Európai Unióban van ennek direktívája természetesen, de a múltban a fekete és a szürke import nagyon erősen veszélyeztette a napszemüveget viselők egészségét. Ez mára kiszorult szerencsére.
Miért vegyek egy drága napszemüveget, ha a lényeg, a lencse ma már ugyanazt tudja a filléres és a méregdrága daraboknál is?
A sugárzás az csak egy dolog. Egy szemüvegnek sokkal több összetevője van. Vegyük például a felhasznált alapanyagokat: jó, ha nem okoz allergiát, nincs nikkeltartalma. A lencse minőségében nagyon is van eltérés. Ha egy ezer, párezer forintos napszemüveg lencséjét és egy nagy márka lencséjét párhuzamosan megvizsgáljuk optikailag, akkor látni fogjuk, hogy a lencse "optikai tisztasága" nagyon különböző lesz.
Ez mit jelent?
A magas minőségű szemüvegek lencséjének torzítása minimális, míg az olcsóbbaké észrevehető, mérhető. Az alacsonyabb minőségű műanyagokban, keménygyantákban lehetnek zárványok, hullámok és torzíthatnak is. Az optikai tisztasága még a sztenderden belül van, de messze nem olyan, mint egy jó minőségű lencse esetében. Ennél még fontosabbak a rétegek amik a lencse felületén találhatók, úgynevezett reflekciócsökkentő, karcvédő rétegek, melyeknek az a funkciójuk, hogy tartósabbá tegyék a napszemüveget. A szezonális napszemüvegek alacsony minőségűek, olcsón kaphatók, a márkás szemüvegek viszont tartósak. Summázva: az olcsó napszemüvegek UV-védelme ma már rendben van, a lencse optikailag viszont alacsonyabb minőségű. Egy területen találkozunk csak optikusként UV-szűrő nélküli napszemüveggel (gyakran mérjük a napszemüvegek lencséjét a vásárlóink kérésére), a Kínából online rendelt napszemüvegeknél. Ezek a dizájner napszemüvegek hamisítványai, nagyon vonzó áron kínálják ugyanazt a formát, ami éppen menő, de a minőség persze csapnivaló. A neten rendelik a Rayben-eket, behozzák hozzánk és máris látjuk, mi a helyzet.
Van még valami, amire figyelni kellene?
Muszáj megemlítenem a képugrás problémáját, mert nagyon fontos. Olyan, mint amikor egy szemüveglencse nem nulla dioptriás. Van benne egy nagyon pici dioptria, átmegy még a hibahatáron, mondjuk 0.37 dioptria, de amikor felteszed a szemüveget, minden arrébb ugrik. Ez fejfájást is okozhat egyébként és rontja a látást. A tökéletes lencse ilyet nem csinál. El merem mondani, hogy ilyen előfordul nagyon márkás napszemüvegeknél is. Úgy tűnik, van az a pénz, amiért érdemes bevállalni ezt az igénytelenséget. Ilyen bekövetkezhet persze úgy is, hogy az összeszerelésnél megnyomják a lencsét és egy milliméteres hiba keletkezik, úgy meghajlik a lencse, hogy létrejön egy torzító zóna, feszültség keletkezik a lencsében.
Mi számít újdonságnak, mik most a technikai innovációk a napszemüvegek területén?
Dizájnban azt látom, hogy az egyre nagyobb keretek a népszerűbbek, nő a műanyag aránya a fémmel szemben és nő az újszerű alapanyagok aránya is. Kezdenek egy kicsit színesebbé válni mind a keretek, mind a lencsék és a kettő szépen harmonizál egymással. Régen sztenderd három színben gondolkodtunk a napszemüvegek kapcsán: barna, szürke, zöld (a fekete a szürke sötét változata, a vásárló feketének látja, de az szakmai körökben szürkét jelent), ma pedig van kék, narancssárga, piros is. A technológia fejlődik, és könnyedén gyártunk piros lencsét is, ez természetesen befolyásolja a divatot is. Még egy trend erőteljes: a rugalmasabb alapanyagok használata a jellemző és ettől strapabíróbbak a napszemüvegek. Jó példa erre a Polar márka például.
Mi a véleményed a foncsorozott darabokról?
Nagyon menő. Régen csak egy szín volt, a króm színű, ma az új technológiáknak köszönhetően vannak narancssárgák, pirosak, kékek, zöldek, a foncsor maga színes, nemcsak a keretek és ez persze nagy robbanást okozott.
Mi a legnagyobb hiba, amit elkövetünk napszemüveg vásárlás közben?
Az, hogy nem szaküzletben vásárolunk, ahol minden segítséget megkapunk a jó választáshoz és garantálják is a minőséget. Nem egy piacon, egy drogériában vagy egy fesztiválon kell megvenni a napszemüveget, hanem kizárólag szaküzletben. Ha bármilyen problémánk van, egy szakember be tudja állítani a szemüveget, hogy ne csússzon, ne nyomjon. A legtöbben nem jól választanak az orruk méretéhez viszonyítva és nincs egy szakember a környéken, aki megmutatja nekik a kereteket, amik méretben tökéletesen passzolnak.
A Mido kiállítás miért fontos a napszemüveg márkák, kínálat tekintetében?
Ez az egyik legnagyobb kiállítás és az olasz ipar dicséretéről szól. Az olaszok nagyon erősek ebben a kiegészítőben. A kollekciók bemutatása nagyon fontos, mert itt rendelik meg a buyerek az új modelleket a következő szezonra, itt látjuk először, hogy mit viselünk majd a következő szezonban.