Hogyan fogunk vásárolni a járvány után?
Az újfajta koronavírus-járvány az egész világon ember milliárdjainak az életét forgatta fel. Hosszú hetekre, hónapokra állt le az élet, minden, amit korábban természetesnek vettünk hirtelen elérhetetlenné vált. A bezártság idején átértékelődött nagyon sok minden, és szinte biztos, hogy a járvány okozta felfordulás sok változást fog hozni az életünkbe, még akkor is, ha a veszélyhelyzet után elméletileg minden visszatérhetne a régi kerékvágásba. Azonban éppen a régi kerékvágásról derült ki az elmúlt időszakban, hogy a kényelme ellenére, lehet, hogy itt az ideje letérni róla. Cikksorozatunkban arra keressük a választ egy-egy téma szakértőjével, hogy milyen változásokra készülhetünk fel a járvány után.
Ezeket láttad már?
Szentesi Réka, társadalomtörténész és divatkutató, a Mod'Art International Hungary divatiskola divatmenedzsment szakvezető tanárának segítségével arra keressük a választ, hogy a jövőben mit tehetünk annak érdekében, hogy ruhavásárlási szokásainkkal ne tegyük tönkre a bolygót és ezáltal megvédjük magunkat egy-egy újabb hasonló járvány kirobbanásától.
Hogyan változnak meg a női szerepek a világjárvány után?
Hogyan változnak meg a női szerepek a világjárvány után?
Néhány hete már újra nyitva vannak az ruházati üzletek, de korántsem tértünk vissza a régi kerékvágásba. A megszokott tömegek sehol, néhány tanácstalanul lézengő, maszkkal fedett arcú embert látni, ahogy óvatosan nézelődik, vásárol. Inkább ijesztő, mintsem felszabadító tapasztalat és jól mutatja, hogy a több mint 70 napos karantént, a világjárvány és a járvány diskurzusának tapasztalatát nem lehet meg nem történtté lenni, nincs "undo COVID" gomb.
Hogyan vásároltunk a járvány előtt?
A felgyorsult divatipar, a sokat emlegetett fast fashion üzleti modellje az elmúlt 20 évben rendesen átalakította a ruhavásárlási szokásokat. A sokak által ismert True Cost című dokumentumfilm értelmében 80 milliárd ruhadarabot fogyasztunk évente globálisan, ami 400%-al több mint amit két évtizeddel ezelőtt vásároltunk. Minek? Kinek? Ez a szám azt jelenti, hogy a Föld minden egyes lakójának évente 10 új ruhadarabja van. Ám azt ne felejtsük el, hogy a Föld 7.8 milliárd lakójának nagy része nem vásárol új ruhát a fast fashion üzletekben, az említett évi 80 milliárd ruhadarabot a fejlett országok vásárlói szerzik be.
Tehát hogyan is vásároltunk a járvány előtt? Mintha muszáj lett volna. Programszerűen, megfontolatlanul, sokat és feleslegesen. Rutinszerűen néztük át a webshop kínálatait a reggeli kávé közben, szintén rutinszerűen ugrottunk be egyik-másik üzletbe munka után.
Ez nem újdonság, a fenntartható divatról szóló cikkek, műsorok, tananyagok már régen megállapították mindezt. Fogyasztói társadalomban élünk, ami azt jelenti, hogy az egyre növekvő számú termékek és szolgáltatások fogyasztása a társadalmi élet egyik célja. Kiábrándítóan hangzik? Pedig igaz. Számomra a fogyasztási szokásokkal kapcsolatos kérdések közül jelenleg az a legizgalmasabb, hogy vajon ha az egyén rá is ébred arra, hogy boldogsága nem a fogyasztás mértékén múlik, ha el is kezd sokkal tudatosabban, odafigyelve vásárolni és tényleg csak azt megvenni, amire szüksége van, a rendszert ez mennyire befolyásolja? Ki tudunk-e lépni a fogyasztói társadalom által meghatározott keretek közül?
Hogyan fogunk repülni? A járvány után ezeket mindenképp be kell tartanod
Hogyan fogunk repülni? A járvány után ezeket mindenképp be kell tartanod
Hogyan vásárolunk a járvány után?
A fenntarthatóság fogalmát már 1987-ben megalkotta az ENSZ. Lényege, hogy úgy kell megőriznünk a gazdasági növekedést, hogy közben méltányos társadalmat teremtsünk és megóvjuk a környezetet. A definíció megalkotása óta a helyzet csak rosszabb lett. Azonban a járványhelyzet több olyan trendet is felerősített, amelyet a fenntarthatóság hírnökei már régóta képviseltek. A három legfontosabb trend ezek közül:
1. Lokális vállalkozások támogatása
Néhány külföldi felmérés alapján elmondhatjuk, hogy a fejlett országok fogyasztóiban megerősödött az elhatározás a lokális üzletek, márkák támogatására. Ez mind környezeti, mind társadalmi, mind az adott ország gazdasági szempontjai szerint jó hír.
2. Meglévő termékek javítása, átalakítása
A fenntartható divat lényege valóban abban rejlik, hogy meg kell tanulnunk újra beleszeretni meglévő darabjainkba. A fogyasztás lelassításának egyik legjobb módja, ha a meglévő termékeket igyekszünk minél tovább a körforgásban tartani
3. Etikus márkák támogatása
A Z generáció már a járvány előtt is rendkívül nagy nyitottságot mutatott a fenntarthatóság témája iránt, előszeretettel támogatta az etikus márkákat. Ez a tendencia a járvány hatására erősödni látszik
Szentesi Réka nemrég a GLAMOUR Live vendége is volt Instagramon, beszélgetésünket vele itt tudod visszanézni: