Hogyan fogunk vásárolni a járvány után?

2020. június 22.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az újfajta koronavírus-járvány az egész világon ember milliárdjainak az életét forgatta fel. Hosszú hetekre, hónapokra állt le az élet, minden, amit korábban természetesnek vettünk hirtelen elérhetetlenné vált. A bezártság idején átértékelődött nagyon sok minden, és szinte biztos, hogy a járvány okozta felfordulás sok változást fog hozni az életünkbe, még akkor is, ha a veszélyhelyzet után elméletileg minden visszatérhetne a régi kerékvágásba. Azonban éppen a régi kerékvágásról derült ki az elmúlt időszakban, hogy a kényelme ellenére, lehet, hogy itt az ideje letérni róla. Cikksorozatunkban arra keressük a választ egy-egy téma szakértőjével, hogy milyen változásokra készülhetünk fel a járvány után.

Szentesi Réka, társadalomtörténész és divatkutató, a Mod'Art International Hungary divatiskola divatmenedzsment szakvezető tanárának segítségével arra keressük a választ, hogy a jövőben mit tehetünk annak érdekében, hogy ruhavásárlási szokásainkkal ne tegyük tönkre a bolygót és ezáltal megvédjük magunkat egy-egy újabb hasonló járvány kirobbanásától.

Hogyan változnak meg a női szerepek a világjárvány után?

Hogyan változnak meg a női szerepek a világjárvány után?

Néhány hete már újra nyitva vannak az ruházati üzletek, de korántsem tértünk vissza a régi kerékvágásba. A megszokott tömegek sehol, néhány tanácstalanul lézengő, maszkkal fedett arcú embert látni, ahogy óvatosan nézelődik, vásárol. Inkább ijesztő, mintsem felszabadító tapasztalat és jól mutatja, hogy a több mint 70 napos karantént, a világjárvány és a járvány diskurzusának tapasztalatát nem lehet meg nem történtté lenni, nincs "undo COVID" gomb.

Hogyan vásároltunk a járvány előtt?

A felgyorsult divatipar, a sokat emlegetett fast fashion üzleti modellje az elmúlt 20 évben rendesen átalakította a ruhavásárlási szokásokat. A sokak által ismert True Cost című dokumentumfilm értelmében 80 milliárd ruhadarabot fogyasztunk évente globálisan, ami 400%-al több mint amit két évtizeddel ezelőtt vásároltunk. Minek? Kinek? Ez a szám azt jelenti, hogy a Föld minden egyes lakójának évente 10 új ruhadarabja van. Ám azt ne felejtsük el, hogy a Föld 7.8 milliárd lakójának nagy része nem vásárol új ruhát a fast fashion üzletekben, az említett évi 80 milliárd ruhadarabot a fejlett országok vásárlói szerzik be.

Tehát hogyan is vásároltunk a járvány előtt? Mintha muszáj lett volna. Programszerűen, megfontolatlanul, sokat és feleslegesen. Rutinszerűen néztük át a webshop kínálatait a reggeli kávé közben, szintén rutinszerűen ugrottunk be egyik-másik üzletbe munka után.

Ez nem újdonság, a fenntartható divatról szóló cikkek, műsorok, tananyagok már régen megállapították mindezt. Fogyasztói társadalomban élünk, ami azt jelenti, hogy az egyre növekvő számú termékek és szolgáltatások fogyasztása a társadalmi élet egyik célja. Kiábrándítóan hangzik? Pedig igaz. Számomra a fogyasztási szokásokkal kapcsolatos kérdések közül jelenleg az a legizgalmasabb, hogy vajon ha az egyén rá is ébred arra, hogy boldogsága nem a fogyasztás mértékén múlik, ha el is kezd sokkal tudatosabban, odafigyelve vásárolni és tényleg csak azt megvenni, amire szüksége van, a rendszert ez mennyire befolyásolja? Ki tudunk-e lépni a fogyasztói társadalom által meghatározott keretek közül?

Hogyan fogunk repülni? A járvány után ezeket mindenképp be kell tartanod

Hogyan fogunk repülni? A járvány után ezeket mindenképp be kell tartanod

Hogyan vásárolunk a járvány után?

A fenntarthatóság fogalmát már 1987-ben megalkotta az ENSZ. Lényege, hogy úgy kell megőriznünk a gazdasági növekedést, hogy közben méltányos társadalmat teremtsünk és megóvjuk a környezetet. A definíció megalkotása óta a helyzet csak rosszabb lett. Azonban a járványhelyzet több olyan trendet is felerősített, amelyet a fenntarthatóság hírnökei már régóta képviseltek. A három legfontosabb trend ezek közül:

1. Lokális vállalkozások támogatása

Néhány külföldi felmérés alapján elmondhatjuk, hogy a fejlett országok fogyasztóiban megerősödött az elhatározás a lokális üzletek, márkák támogatására. Ez mind környezeti, mind társadalmi, mind az adott ország gazdasági szempontjai szerint jó hír.

2. Meglévő termékek javítása, átalakítása

A fenntartható divat lényege valóban abban rejlik, hogy meg kell tanulnunk újra beleszeretni meglévő darabjainkba. A fogyasztás lelassításának egyik legjobb módja, ha a meglévő termékeket igyekszünk minél tovább a körforgásban tartani

3. Etikus márkák támogatása

A Z generáció már a járvány előtt is rendkívül nagy nyitottságot mutatott a fenntarthatóság témája iránt, előszeretettel támogatta az etikus márkákat. Ez a tendencia a járvány hatására erősödni látszik

Szentesi Réka nemrég a GLAMOUR Live vendége is volt Instagramon, beszélgetésünket vele itt tudod visszanézni:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

glamour plusz ikon Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Must have téli kiegészítők, amiket imádni fogsz, mert szuperül kombinálhatók (x)

Must have téli kiegészítők, amiket imádni fogsz, mert szuperül kombinálhatók (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)

Kíváncsi vagy, melyik smink look illik hozzád a legjobban? Mutatjuk (x)

Kíváncsi vagy, melyik smink look illik hozzád a legjobban? Mutatjuk (x)