Hangulatjavító színek: tényleg számít, milyet viselsz?
Bizonyos színeknek már évszázadok óta szimbolikus jelentése van. Ilyen például az, hogy a fekete, a gyász színe. Ettől persze még hordhatsz egy szupersikkes fekete szettet úgy, hogy semmilyen tragédia nem ért, és az sem biztos, hogy minden tökéletes, ha egy fantasztikus rózsaszín ruhában töltöd a napodat. Vagy mégis? Egy tudományos kutatás most alaposan utánajárt annak, hogy vajon képesek vagyunk-e úgy felöltözni, hogy szimplán a kiválasztott színek hatására boldognak érezzük magunkat.
Ezeket láttad már?
A vizsgálat során hat kontinens 30 országának 4598, összességében 22 különböző nyelven beszélő résztvevőjét kérték arra, hogy 20 érzelmet (például az örömöt, a megkönnyebbülést, a sajnálatot, a szomorúságot és a haragot) párosítsák 12 színnel. A tudósok ezek után kiszámították az egyes szín-érzelmi társulások átlagos valószínűségét, és a 240 lehetséges párosítás közöl a legnépszerűbb az öröm lett, igen, a rózsaszínnel, szorosan a szintén élénk sárgával és naranccsal.
Egy 2015-ös tanulmányban pedig, amit a Quarterly Journal of Experimental Psychology című folyóiratban publikáltak, svájci kutatók felkérték az École Polytechnique Fédérale de Lausanne diákjait, hogy nézzenek meg egy videoklipet pánikfélelmet és örömet ábrázoló színeket, és válasszanak olyan színű ruhákat, amelyek szerintük a legmegfelelőbbek az adott érzelmek kifejezéséhez.
Az eredmények alapján a résztvevők a világosabb, telítettebb és melegebb színeket inkább az öröm kifejezéséhez választották, a vöröstől egészen a sárgáig, míg a ciánkék-kékes árnyalatokat a félelemmel párosították. Ebből pedig azt a következtetést vonták le, hogy a ruházatunk színe alkalmas arra, hogy közvetítsük a világ számára, hogyan érezzük magunkat.
Ezt az elvet a divatvilágban is számos stylist és divattervező is követi: a Loewe stylistja, Benjamin Bruno például tavaly télen, amikor az európai Covid-19-esetek száma megugrott, vidám, színes pólókat viselt munka közben, hogy ezáltal javítsa a saját hangulatát. Ez pedig arra inspirálta a kiadó kreatív igazgatóját, Jonathan Andersont, hogy elkezdjen olyan darabok tervezésén gondolkodni, amelyek hasonló érzelmi felemelést kínálhatnak az embereknek, a végeredmény pedig egy fantasztikus színes ruhadarabokból és kiegészítőkből álló kollekció lett.
Hasonlóan cselekedett Stella McCartney is, aki nemrég tudatosan dobott a piacra olyan darabokat, amelyek mint mondta, „tudatos darabok, amelyek az öröm, a gazdagság és a csillogás kollektív vágyát tükrözik”. De nem gondolkodott másként a színekről a Potts tervezője, Aaron Potts sem, aki élénksárga esőkabátokkal hozott több fényt a hétköznapokba.
Ha tehát lehangoltnak érzed magad, érdemes inspirálódnod, és olyan élénk, színes ruhákat felvenned, amik valóban tetszenek, és a tükörből visszanézve lehet, hogy máris jobb kedvre derítenek majd. Na és mi a helyzet a klasszikus fekete és sötétkék darabokkal? Nem kell száműznöd őket,, hiszen minden ruhának megvan a maga helye és ideje, de ha egyébként is rosszkedvűen indul a napod, jobb, ha inkább egy rózsaszín vagy sárga ruhadarabbal dobod fel a szettedet ahelyett, hogy teljesen sötét ruházatban lennél egész nap.