Az olcsó ruháidat jól megadóztatják majd, így kicsit javulhat a Föld helyzete

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Tudtad, hogy a divatipar megreformálásának és fenntarthatóvá tételének szükségességéről már 15 éve komoly párbeszédet folytatnak az iparág vezetői egy nemzetközi fórumon? És az eszedbe jutna, hogy ezt a kezdeményezést nem a világ legnagyobb divatvárosai, Párizs, New York, London vagy Milánó indítványozták?

A tizenötödik Global Fashion Summit a sürgős cselekvésre, a természet védelmére, regenerálására szólította fel a konferencián részt vevő vezetőket
A tizenötödik Global Fashion Summit a sürgős cselekvésre, a természet védelmére, regenerálására szólította fel a konferencián részt vevő vezetőket
Fotó: Getty Images

A Global Fashion Summit konferencia idén már 15 éves. A Koppenhágában megrendezésre kerülő eseményen évről évre megjelennek a világ legnagyobb divatcégeinek vezetői, designerek, innovátorok, aktivisták, politikusok és újságírók. A cél egyszerű: ódivatúvá tenni a fenntarthatatlan gyártást, túltermelést és túlfogyasztást.

Nemzetközi mozgalom a fenntarthatóságért

A nemzetközi platformot jelentő eseményt egy nonprofit szervezet, a Global Fashion Agenda szervezi. A szervezet célja, hogy segítse és felgyorsítsa a divatipar karbonsemleges gyártásra való átállását. „Ha meg tudjuk változtatni a divatot, akkor mindent meg tudunk változtatni.” – írják az oldalukon. Ha a divat megváltozik, akkor megváltozik az élelmiszeripar, az energiaipar és mi magunk is, teszem hozzá én.

2009-ben indították útjára a világ minden bizonnyal legfontosabb divateseményét, a Global Fashion Summit-ot, akkor még Copenhagen Fashion Summit néven, az ekkor a skandináv városban tartott COP15 (A United Nation klímakonferenciája) kísérőeseményeként. Másfél évtized alatt a fenntarthatósági párbeszéd legfőbb platformjává váltak, ezzel katalizálva olyan fontos folyamatokat, melyek megmenthetnek bennünket a klímakatasztrófától. Muszáj optimistán, de nagyon gyorsan cselekedni!

Federica Marchionni a Global Fashion Agenda nonprofit szervezet vezetője, mely szervezet 2009 óta rendezi meg a Glamour Fashion Summit konferenciát a divatipar és a kapcsolódó iparágak vezetőinek
Fotó: Getty Images

Federica Marchionni, az eseményt szervező Global Fashion Agenda ügyvezető igazgatója a tizenötödik évforduló alkalmából úgy emlékezett vissza, hogy „egy mozgalmat akartam elindítani.” 2009-ben a divat még nem szerepelt a fenntarthatósági párbeszédekben, pedig egy nagyon környezetszennyező, rengeteg embernek munkát adó, rendkívül kreatív iparágat jelent, melynek nagyon nagy befolyása van arra, mi tetszik az embereknek és hogyan szeretnének élni.

A fenntartható skandináv divat menti meg a világot

A 2024-es konferencia címe „Unlocking the Next Level” (A következő színt megnyitása), mely arra hivatott felszólítani a résztvevő vezetőket, hogy minél gyorsabban lépjenek, fejlesszék a cégeiket, emeljék egy következő szintre a klímakatasztrófa megelőzését segítő intézkedéseiket, váltsanak szemléletet.

Még mindig csak a profit számít, vagy már változtunk, változtattunk?

Persze egy olyan világban, ahol az Instagramon azt bámuljuk, hogy mindenki másnak jobb, hogy a „véleményvezérek” legnagyobb gondja az, hogy ma egy Gucci-t vagy egy YSL-t vegyenek fel, és hol a Maldív-szigeteken, hol a lassan hó nélküli aspeni síparadicsomban látjuk őket felbukkanni, igen nehéz a moderált élet, a fenntarthatóság és az ökotudatosság mellett érvelni.

A konferenciának mégis sikerült elindítania egy olyan párbeszédet, ami egy másik irányba tolja el a világot. Ez nagyon jó hír, mert a szakemberek szerint jelenleg gőzerővel száguldunk a klímakatasztrófa felé. Hogy is csinálták? Hogyan lett a fenntarthatóság a menő divatcégek fő irányadója?

Mária dán kiálynő a Global Fashion Summit konferencia támogatója, és ezúttal is tartott egy megnyitó beszédet Koppenhágában
Fotó: Getty Images

A Global Fashion Agenda nonprofit szervezet 2024-es kiadása öt pontban határozta meg a cselekvési tervet és arra invitálta a divatvilág és a társterületek több mint ezer nagyra becsült szakemberét - akik közt volt kereskedő, civil szervezet képviselője, szakpolitikus, gyártó, innovátor, újságíró -, hogy lépjenek a fenntarthatóság következő szintjére.

Az 5 pont a következő:

  1. A fenntarthatóság operacionalizálása (nem elég csak beszélni róla, már implementálni kell a meglévő praxisokat, lehetőségeket)
  2. A növekedés újradefiniálása (ez leginkább nem növekedést jelent)
  3. A fogyasztók aktivizálása (az edukáció és az átláthatóság a vásárlók felé nagyon fontos)
  4. Az emberek előtérbe helyezése (és az élővilágé, az állatoké)
  5. Mobilizálás az anyagiság alapján (az alapanyagok jelentik a változás kulcsát, használatukat újra kell gondolni, újra kell tervezni)

A cél a nettó pozitív divatipar, és arról, hogy ez mit is jelent pontosan, Paul Polman, a Net Positive című sikerkönyv szerzője személyesen adott elő a konferencián. Polman szimpatikusan, de határozottan állt ki amellett, hogy véleménye szerint a „kevésbé rossz már nem elég”.

Antoine Arnault a LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton vezérigazgatója is ott volt a Global Fashion Summit eseményen
Fotó: Getty Images

Véleménye szerint mindenkinek el kell köteleződni a nettó pozitív szemlélet mellett, amelynek az a lényege, hogy igenis lehet olyan vállalatokat építeni, melyek többet adnak a világnak, mint amit elvesznek. Ahol te dolgozol, vajon ilyen? Ha nem, akkor tedd szóvá, hívd fel a figyelmüket arra, hogy egy évtized múlva valószínűleg már nem lesznek ilyen sikeresek, ha nem változtatnak a gondolkodásmódjukon.

A divatmárka, ami lassan a Guccinál is menőbb, megfizethető, és a szabadságra épül - Ismerd meg a GIANNI-t!

A fenntarthatóság a perifériáról a figyelem középpontjába került, és meghatározó napirendi ponttá vált a tárgyalótermekben „A fenntarthatósági fejlődés üteme azonban nem gyorsult fel eléggé ahhoz, hogy reagálni tudjon változó világunkra. Az idei csúcstalálkozó a következő szint feloldása és a további végrehajtás felgyorsítása előtt álló akadályok azonosítására összpontosított. Elérkeztünk egy olyan polarizációs ponthoz, ahol a minket körülvevő geopolitikai környezet azzal fenyeget, hogy meggátolja a fejlődésünket, és hangsúlyoznom kell, hogy össze kell fognunk a 2030-as és 2050-es menetrend teljesítése érdekében.

Függetlenül attól, hogy földrajzilag, kultúránkban vagy politikai gondolkodásmódunkban különbözünk, a fenntarthatóságnak egyesítő köteléknek kell lennie mindannyiunk között. – fogalmazta meg Federica Marchionni, a Global Fashion Agenda vezérigazgatója.

Kvíz: Most kiderül, a divat áldozata vagy-e, vagy igazi trendszetter!

Kvíz: Most kiderül, a divat áldozata vagy-e, vagy igazi trendszetter!

A szabályozáshullám meglovagolása

Egy workshop és több kerekasztal beszélgetés formájában is szó esett a közelgő választásokról az Egyesült Államokban és Európában. Az új Green Deal-ről, a textilipar körkörössé alakításának tervéről az EU-ban, és a francia előterjesztésről, mely meg akarja adóztatni, illetve az általuk megfogalmazott terminussal ökohozzájárulást szed majd be a fast fashion cégektől, ha 2024 őszén a parlament elfogadja a javaslatot.

Persze sok cég a mai napig megvádolható azzal, hogy greenwashingol, de a kocka érezhetően el van vetve, nincs visszaút a kizsákmányoló, a természetet, az emberek életét károsító divatipar felé. Véleményem szerint egy szabályozás előtti világban úgy tenni, mintha sokat tennél a bolygóért azt jelenti, hogy tényleg kezd kínossá válni, ha valamelyik vállalat nem figyel oda a környezetünkre, a bolygónkra, az emberekre.

A szkepszisnek szerencsére a Global Fashion Summit-on semmi helye nem volt, senki nem kezdte el azokat a szólamokat, hogy „be kell tiltani a fast fashion-t” (egyszerűen azért, mert mindenki tisztában van vele, hány milliárd nő dolgozik ebben a szegmensben, és azzal is, hogy nem tudni, velük vajon mi lenne ilyen esetben), vagy hogy a divatra semmi szükség nincsen, mert egyszerűen csak a pazarlás szinonimája, csak az újdonságot tudja szajkózni, így semmi szükség nincs már rá.

Indiában ruhát gyártatni úgy is lehet, hogy segítesz az ott élőknek

Azt a fajta kizáró attitűdöt sem lehetett érezni, amit mondjuk a Párizsi Divathéten érez az ember. Ezen a konferencián az együttműködést, a világ és a divatipar megváltoztatásának módjait keresték a résztvevők, és lelkesen mutatták be eredményeiket, találmányaikat, munkamódszereiket.

Mária dán királyné a kiállító cégeknél is körülnézett. Itt éppen a Mycoworks micéliumból készült bőralternatíváit veszi szemügyre
Fotó: Getty Images

Sok szó esett ebben a támogató, tenni akaró közösségben a körkörös gazdálkodás előnyeiről, lehetőségeiről és sajnálatos akadályairól a világ egyes részein. Szó volt az alapanyagok minőségének növeléséről, a bioalapanyagokról, a földművelésről (egyre több divatcég fektet be saját biogazdálkodásokba az ellátólánc bizonytalansága, kiszámíthatatlansága miatt). Minden résztvevő egyetértett abban, hogy a textilek, alapanyagok olyan értékek, melyeket tartósabbá kell tenni, meg kell becsülni, meg kell mutatni az embereknek a különbséget.

Olcsó a Temu, de lehetséges, hogy szemetet kapsz a pénzedért cserébe?

Olcsó a Temu, de lehetséges, hogy szemetet kapsz a pénzedért cserébe?

Maria Luisa Martinez Diez, a Global Fashion Agenda kapcsolati igazgatója összefoglalta a konferencia előtt tartott workshopon, hogy a globális választási szuperhullám a populáció 54%-át érinti a világon, és egyben nagy bizonytalanságot is jelent. Kérdés, hogy vajon a választások után megtorpan-e a fenntarthatósági terv, vagy elérkeztünk végre a megvalósítás fázisához?

A divatipar szabályozását mindenesetre egyöntetűen egy erős trendnek minősítette, ami a tevékenységük megváltoztatására, újragondolására kényszeríti majd a cégeket. Többen is megfogalmazták a jelenlévő előadók közül, hogy nincs olyan, hogy szokásos ügymenet, mindent újra kell gondolni.

Szabályozások mindenképpen lesznek, melyek nehézzé teszik majd a jelenleg rossz minőségű, hiperolcsó termékekkel bennünket is elárasztó Temu és Shein tevékenységét. Az Európai Unióban jön a termékútlevél, a túltermelés visszaszorítása, és 2050-re pedig a netpozitív iparág elérése a cél. A „make, take, waste” modell már nem működik, ellenben ahogy Polman fogalmazott, mégis „ez az évszázad üzleti lehetősége”. Hogyan is érti ezt a holland üzletember? Másképpen kell tekinteni a már legyártott, el nem adott ruhahegyekre, a pazarlás helyett körkörös modellekben kell gondolkodni, a fast fashion helyett pedig slow fashion-ben.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Nem hiszünk a szemünknek: Jessica Alba és lányai akár hármas ikrek is lehetnének

Nem hiszünk a szemünknek: Jessica Alba és lányai akár hármas ikrek is lehetnének

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)