A divatmárka, ami lassan a Guccinál is menőbb, megfizethető, és a szabadságra épül - Ismerd meg a GANNI-t!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Hogy milyen a skandi-sikk, vagyis a skandináv stílus? A GANNI márka mindent tud erről a világon egyre népszerűbb megjelenésről. Világos színek, izgalmas, retró minták, nem megjátszott, hanem valóságos lazaság, egyfajta esetlegesség jellemzi, és a nőies és sportos darabok koncepciózus keverése. Alapvetés, hogy az ember biciklire tudjon pattanni ezekben az öltözékben, és hogy soha, egy pillanatra se feszengjen. Jól hangzik, ugye? Tanulj te is a dánoktól és a többi északi néptől!

A Ganni játékos, lezser stílusa egyre több rajongót szerez magának szerte a világban, 2022 őszi-téli kollekció
A Ganni játékos, lezser stílusa egyre több rajongót szerez magának szerte a világban, 2022 őszi-téli kollekció
Fotó: Copenhagen Fashion Week

A 20-as évek eleje óta már kétséget kizáróan a legmenőbb márkának számít a dán GANNI. A Koppenhágai divathéten láthattuk legutóbb a divatbemutatójukat, ami teljesen meggyőzött bennünket arról, hogy a divat új korszaka kezdődött el, és most a skandinávok inspirálnak majd mindenkit, a franciák pedig visszafogottságot tanulhatnak majd.

A GANNI-sztori

A GANNI-t 2000-ben alapította Frans Truelsen, egy elvarázsolt koppenhágai galériás, aki még csak kasmírpulcsikkal foglalkozott. Kilenc évvel később egy házaspár, Ditte és Nicolaj Reffstrup vásárolta meg a céget, akik az influenszereket és az újságírókat célzó hatékony marketingstratégiának köszönhetően új életre keltették a divatmárkát. Ditte, aki korábban kiskereskedő volt, a cégnél kreatív igazgató lett, ő teremtette meg azt a speciális esztétikát, amivel a GANNi sikeres lett. Nem a zseniális újdonságokon, a még sosem látott szabásvonalakon, mintákon alapszik a márka sikere, hanem azon, hogy a jól ismert dolgokat merészen keverik.

Ditte a The Cut-nak adott interjúban felidézi, hogy gyerekkorában állandó konfliktusban állt az édesanyjával az öltözködés miatt. „Mindig összekevered a dolgokat! Miért nem tudod felvenni azt, amit kikészítek az ágyadra? Miért változtatsz meg mindent?” - panaszkodott Ditte anyukája, de valószínűleg ma már mindent ért, és örül Ditte speciális tehetségének. Ez a váratlan hatásokon, kényelmen és a dán életstíluson alapuló styling egyre népszerűbb lett szerte a világon, olyannyira, hogy 2017 decemberében az L Catterton befektetési alap (az LVMH leányvállalata) többségi részesedést vásárolt a márkában. Ma már a világ számtalan országában bemehetsz egy GANNI üzletbe és a legmenőbb ebutikokban is megtalálod őket. A márka alapfilozófiájához még érdekes adalék, ahogy Ditte arról gondolkozik, hogy miért is érdemes öltözködni: „Inkább egy nőnek öltözöm fel, mint egy férfi kedvéért" - mondja. „Magadnak öltözz, ez a legfontosabb! Aztán talán a barátnőidnek. De soha ne öltözz ki a férfiaknak! Ki tudja, mit szeretnek egyébként is! ” Egyszerű szabálynak tűnik: érezd jól magad a saját ruháidban, keverd, passzintsd őkez kedved szerint, és ne akarj senkinek megfelelni! A márka észrevétlenül is megerősítő, feminista üzeneteket hordoz, felszabadítja a nőket, és emiatt túlmutat a ruhák, kiegészítők világán. Életstílust, gondolkodásmódot is jelent GANNI-ban járni.

Izgalmas minták, retró, örök darabok, lezserzség: GANNI, 2023 tavasz-nyár, Copenhagen Fashion Week
Fotó: Copenhagen Fashion Week

A ruháik hordoznak egy olyan minőséget, amit nehéz leírni, mégis új szellemiséget jelent. Akik úgy érzik, hogy bizonyos divattrópusok, például a "francia lány" és a "New York-i modell szabadidőben" esztétika kifárasztja őket, ezt élvezni fogják, és ezáltal újra felhőtlenül kapcsolódhatnak a divathoz, önmagukhoz és az öltözködéshez. Talán a skandináv stílus új értelmezését bevezető Ditte és Nicolaj időzítése a múlt század végén jól illeszkedett ahhoz, hogy már kollektíven belefáradtunk ezekbe a mitikus stílusikonokba. Ahogy Nicolaj elmagyarázza: A koppenhágai lányoknak általában saját stílusuk van. Jól öltözködnek, és magabiztosak. Nem arról van szó, hogy különösen jól öltözködnek, inkább a hozzáállásuk más. Egy olyan helyen, társadalomban élnek, amely a legkiegyensúlyozottabb a világon, és ez önbizalmat és laza hozzáállást ad nekik, és hatással van arra, ahogyan kinéznek.

A Levi's divatmárkával, mely márka szintén az ökotudatosság úttörőjének számít, egy kollaborációt is létrehoztak a 2023-as tavaszi-nyári kollekcióval, Copenhagen Fashion Week
Fotó: Copenhagen Fashion Week

Ditte még konkrétabban megfogalmazta a GLAMOUR-nak, mitől is olyan speciális a GANNI-stílus: „Ha olyan helyen nősz fel, ahol megengedik, hogy önmagad légy, akkor eredeti lesz a személyiséged, és a ruhák mögött az embert látod, nem pedig a ruhákat, amelyek viselik az embert.” A Ganni a skandináv stílus felszabadult víziója, amely nem annyira letisztult, minimalista és feszes, mint azt elsőre várnánk, hanem eléggé szabad és laissez-faire, ami nagyon illik a koppenhágai hangulathoz.

Demokratikus, dán design

A többi designer márkával szemben az áraik is kedvezőbbek, a kiegészítők árai 20 dollártól indulnak, az alapdarabok 200 dollár körül mozognak, szemben az 500-600 dolláros árakkal, amik a többi, hasonló szegmensben lévő márkákat jellemzik. Nikolaj így magyarázta marketing- és árstratégiájukat a GLAMOUR-nak: „A termék és az ár szempontjából ragaszkodtunk ahhoz, hogy nagyon-nagyon menő márkák mellett kapjunk helyet, nagyon-nagyon menő üzletekben.” Pontosan tudták, milyen kontextusban, milyen helyekre képzelik el a darabjaikat, de szándékosan alacsonyabb árakat szerettek volna. A The Cut kérdésére válaszolva Ditte és Nikolaj megfogalmazzák, szerintük mi a legfontosabb a dán márkákban, és ezáltal kicsit rá is világítanak arra, hogyan vált a skandináv terület ilyen meghatározóvá a design és a divat területén. „Dánként arra neveltek minket, hogy értékeljük a jó dizájnt, ami körülvesz minket. Nagyon sok értékes örökségünk van a demokratikus dizájn területéről, és különösen sok tehetséges asztalosunk van. A jó minőség és a demokratikus megközelítés kulcsfontosságú. Ez nem elitdesign, inkább szerény és földhözragadt, és olyan kiváló minőségű termékeket hoz létre, amelyek relevánsak és tisztességes áron kaphatók. ”

Ganni 2022 őszi-téli kollekció
Fotó: Copenhagen Fashion Week

Az életstílusod nem pusztíthatja a környezetünket!

A dán divatmárka csakúgy, ahogy a Koppenhágai divathét, alapvetésnek tartja az ökotudatos viselkedést. A vállalat méri és átláthatóan kommunikálja szénlábnyomát. Célja, hogy 2023-ig 30%-kal csökkentse az egy kilogramm ruhára jutó szén-dioxid-kibocsátást, és 2025-ig fel akar hagyni minden olyan Tier 1-es és 2-es szintű beszállítóval való együttműködéssel, amelyek széntüzelésű energiát használnak. Emellett a márka jelenleg egy harmadik féllel együttműködve kompenzálja a gyártási folyamatok során keletkező szén-dioxid-kibocsátást.

Aktívan csökkenti a műanyagok használatát és fenntarthatóbbá teszi a csomagolását. Ezen felül a Ganni részt vesz a ruhadarabok, kiegészítők és a használaton kívüli ruhák (deadstock) újrahasznosításában, hogy minimalizálja a hulladék mennyiségét. Visszavételi programot és bérleti platformot indított, hogy meghosszabbítsa ruhadarabjainak élettartamát. Fenntarthatósági jelentésükben az alapító, Nikolaj Reffsrup meg is fogalmazta a divatcég filozófiáját a klímaválsággal kapcsolatban:A COP26 konferenciát is a pálya széléről figyeltük, ami a GANNI szempontjából rendkívül kiábrándító volt, mivel bebizonyította számunkra, hogy nem bízhatunk a politikusokra vagy a kormányokra, hogy megmentsenek minket. Cselekednünk kell, és a GANNI-t a változás eszközeként használva úgy gondoljuk, hogy be tudjuk mutatni, hogy egy divatmárka milyen hatást képes gyakorolni: A szénlábnyomunk csökkentésével, a körkörös üzleti modellek elfogadásával és az ellátási lánc felelősségvállalása iránti határozott állásfoglalással nagyobb léptékű változásokat inspirálhatunk másokat is.” Stratégiájuk kiindulásaként külsős Plan A nevű szervezettel megmérették a karbonlábnyomukat, és a tudatosítás után nagy erőfeszítéseket tettek ennek csökkentésére.

A Ganni már eddig is jelentős előrelépést mutatott a divatipar fenntarthatósági vezető szerepének betöltésében, mivel 2019 és 2020 között 44%-os anyagkibocsátás-csökkentést ért el, de készen állnak a következő lépésre; a következő három évben együttműködik a Plan A-val. A Plan A teljes mértékben automatizálja a Ganni adatbevitelét, kibocsátás-számításait és külső jelentését a Plan A platformon, lehetővé téve a negyedéves jelentésekkel és kommunikációval összhangban lévő kibocsátás-számításokat. Milyen jó lenne, ha a többi befolyásos divatcég is hasonlóképpen járna el!

Az indulásnál a visszafogott színek domináltak, ma már az intenzív színek is a skandináv stílus alapját képezik, GANNI 2022 ősz-tél
Fotó: Copenhagen Fashion Week

A skandináv stílus

Ahogy Christina Exsteen, a dán By Malene Birger kreatív igazgatója a Vogue-nak elmondta, a skandináv megjelenés laza, kifinomult, egyszerű és könnyen hordható. A monokróm színhasználat mellett jellemző az erőteljes textilminták viselése is, gondolj csak a finn Marimekko mintáinak korszakalkotó és kulturálisan is meghatározó szerepére.

A rétegzés is alapvetésnek számít, már csak az időjárás miatt is. Egy póló a ruha alatt, egy blúz a kardigán alatt, egy pulcsi a ballon alatt: anyukád nagyon büszke lesz rád, hogy felnőttként viselkedsz és vigyázol magadra! A szabadban eltöltött idő nagyon fontos a skandináv kultúrában, mert ez pozitívan befolyásolja a mentális jóllétedet, ugyanis az életed sokkal vidámabb, ha a természetben vagy. Ez befolyásolja az öltözködést is: sokkal funkcionálisabbak az öltözékek, könnyű bennük biciklire pattanni, nem a fenntarthatatlan, idejétmúlt életstílust képviselik, amikor egy cipőben például csak egy órát tudsz eltölteni és kocsival kell menned mindenhová. Itt, az északi országokban bárhová bemehetsz egy Birkenstock papucsban, vagy egy Adidas tornacipőben., a lényeg, hogy jól érezd magad!

Egy télies viselet a Koppenhágai divathétről
Fotó: Copenhagen Fashion Week

Emma Fridsell influenszer így fogalmazta meg a Vogue-nak, hogy szerinte hogyan változott a skandináv stílus az idők folyamán: „Nagyon minimalistának indult. A fekete, fehér és bézs volt a megszokott - fekete táska, bézs ballon, fehér ing és így tovább. Bár ez a meghatározás még mindig a skandi divat egy változata, úgy gondolom, hogy mostanra már egy kísérletezőbb stílus felé haladunk. A színek ragyogóak, a nemek közti különbségek elhalványulnak, és valójában egyre nehezebb meghatározni, mi is az a skandináv stílus - amit én jó dolognak tartok. ” Összességében a legnépszerűbb skandináv divattervezők a minőségi anyagokat és a formatervezést tartják szem előtt, amelyek kiállják az idő próbáját. Ez valószínűleg összefügg a fenntartható divat iránti elkötelezettségükkel, valamint kultúrájuk alapvetésével, miszerint nem pazarolnak, és megbecsülik azt, amijük van. Ez hihetetlenül fontos akkor is, amikor keverik és összeállítják a ruháikat. Mindemellett értékelik a funkcionális szempontokat, nem csak a dizájnos megjelenést. Érdemes tehát olyan darabokban gondolkodni, ha a skandináv stílust követnéd, melyek jó minőségűek és az idő, a viselés is jót tesz nekik. Inspirálódj a streetstyle képekből, melyek a Koppenhágai divathéten készültek.

Ha imádsz elmélyülni a divatban, nálunk megteheted:


Galéria

Bezárás
2022.12.09.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Yohji Yamamoto: „Az igazi divat eltűnőben van, de amíg élek, harcolok érte”

glamour plusz ikon Yohji Yamamoto: „Az igazi divat eltűnőben van, de amíg élek, harcolok érte”

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)