A divatmárka, ami lassan a Guccinál is menőbb, megfizethető, és a szabadságra épül - Ismerd meg a GANNI-t!
Hogy milyen a skandi-sikk, vagyis a skandináv stílus? A GANNI márka mindent tud erről a világon egyre népszerűbb megjelenésről. Világos színek, izgalmas, retró minták, nem megjátszott, hanem valóságos lazaság, egyfajta esetlegesség jellemzi, és a nőies és sportos darabok koncepciózus keverése. Alapvetés, hogy az ember biciklire tudjon pattanni ezekben az öltözékben, és hogy soha, egy pillanatra se feszengjen. Jól hangzik, ugye? Tanulj te is a dánoktól és a többi északi néptől!
Ezeket láttad már?
A 20-as évek eleje óta már kétséget kizáróan a legmenőbb márkának számít a dán GANNI. A Koppenhágai divathéten láthattuk legutóbb a divatbemutatójukat, ami teljesen meggyőzött bennünket arról, hogy a divat új korszaka kezdődött el, és most a skandinávok inspirálnak majd mindenkit, a franciák pedig visszafogottságot tanulhatnak majd.
A GANNI-sztori
A GANNI-t 2000-ben alapította Frans Truelsen, egy elvarázsolt koppenhágai galériás, aki még csak kasmírpulcsikkal foglalkozott. Kilenc évvel később egy házaspár, Ditte és Nicolaj Reffstrup vásárolta meg a céget, akik az influenszereket és az újságírókat célzó hatékony marketingstratégiának köszönhetően új életre keltették a divatmárkát. Ditte, aki korábban kiskereskedő volt, a cégnél kreatív igazgató lett, ő teremtette meg azt a speciális esztétikát, amivel a GANNi sikeres lett. Nem a zseniális újdonságokon, a még sosem látott szabásvonalakon, mintákon alapszik a márka sikere, hanem azon, hogy a jól ismert dolgokat merészen keverik.
Ditte a The Cut-nak adott interjúban felidézi, hogy gyerekkorában állandó konfliktusban állt az édesanyjával az öltözködés miatt. „Mindig összekevered a dolgokat! Miért nem tudod felvenni azt, amit kikészítek az ágyadra? Miért változtatsz meg mindent?” - panaszkodott Ditte anyukája, de valószínűleg ma már mindent ért, és örül Ditte speciális tehetségének. Ez a váratlan hatásokon, kényelmen és a dán életstíluson alapuló styling egyre népszerűbb lett szerte a világon, olyannyira, hogy 2017 decemberében az L Catterton befektetési alap (az LVMH leányvállalata) többségi részesedést vásárolt a márkában. Ma már a világ számtalan országában bemehetsz egy GANNI üzletbe és a legmenőbb ebutikokban is megtalálod őket. A márka alapfilozófiájához még érdekes adalék, ahogy Ditte arról gondolkozik, hogy miért is érdemes öltözködni: „Inkább egy nőnek öltözöm fel, mint egy férfi kedvéért" - mondja. „Magadnak öltözz, ez a legfontosabb! Aztán talán a barátnőidnek. De soha ne öltözz ki a férfiaknak! Ki tudja, mit szeretnek egyébként is! ” Egyszerű szabálynak tűnik: érezd jól magad a saját ruháidban, keverd, passzintsd őkez kedved szerint, és ne akarj senkinek megfelelni! A márka észrevétlenül is megerősítő, feminista üzeneteket hordoz, felszabadítja a nőket, és emiatt túlmutat a ruhák, kiegészítők világán. Életstílust, gondolkodásmódot is jelent GANNI-ban járni.
A ruháik hordoznak egy olyan minőséget, amit nehéz leírni, mégis új szellemiséget jelent. Akik úgy érzik, hogy bizonyos divattrópusok, például a "francia lány" és a "New York-i modell szabadidőben" esztétika kifárasztja őket, ezt élvezni fogják, és ezáltal újra felhőtlenül kapcsolódhatnak a divathoz, önmagukhoz és az öltözködéshez. Talán a skandináv stílus új értelmezését bevezető Ditte és Nicolaj időzítése a múlt század végén jól illeszkedett ahhoz, hogy már kollektíven belefáradtunk ezekbe a mitikus stílusikonokba. Ahogy Nicolaj elmagyarázza: „A koppenhágai lányoknak általában saját stílusuk van. Jól öltözködnek, és magabiztosak. Nem arról van szó, hogy különösen jól öltözködnek, inkább a hozzáállásuk más. Egy olyan helyen, társadalomban élnek, amely a legkiegyensúlyozottabb a világon, és ez önbizalmat és laza hozzáállást ad nekik, és hatással van arra, ahogyan kinéznek.”
Ditte még konkrétabban megfogalmazta a GLAMOUR-nak, mitől is olyan speciális a GANNI-stílus: „Ha olyan helyen nősz fel, ahol megengedik, hogy önmagad légy, akkor eredeti lesz a személyiséged, és a ruhák mögött az embert látod, nem pedig a ruhákat, amelyek viselik az embert.” A Ganni a skandináv stílus felszabadult víziója, amely nem annyira letisztult, minimalista és feszes, mint azt elsőre várnánk, hanem eléggé szabad és laissez-faire, ami nagyon illik a koppenhágai hangulathoz.
Demokratikus, dán design
A többi designer márkával szemben az áraik is kedvezőbbek, a kiegészítők árai 20 dollártól indulnak, az alapdarabok 200 dollár körül mozognak, szemben az 500-600 dolláros árakkal, amik a többi, hasonló szegmensben lévő márkákat jellemzik. Nikolaj így magyarázta marketing- és árstratégiájukat a GLAMOUR-nak: „A termék és az ár szempontjából ragaszkodtunk ahhoz, hogy nagyon-nagyon menő márkák mellett kapjunk helyet, nagyon-nagyon menő üzletekben.” Pontosan tudták, milyen kontextusban, milyen helyekre képzelik el a darabjaikat, de szándékosan alacsonyabb árakat szerettek volna. A The Cut kérdésére válaszolva Ditte és Nikolaj megfogalmazzák, szerintük mi a legfontosabb a dán márkákban, és ezáltal kicsit rá is világítanak arra, hogyan vált a skandináv terület ilyen meghatározóvá a design és a divat területén. „Dánként arra neveltek minket, hogy értékeljük a jó dizájnt, ami körülvesz minket. Nagyon sok értékes örökségünk van a demokratikus dizájn területéről, és különösen sok tehetséges asztalosunk van. A jó minőség és a demokratikus megközelítés kulcsfontosságú. Ez nem elitdesign, inkább szerény és földhözragadt, és olyan kiváló minőségű termékeket hoz létre, amelyek relevánsak és tisztességes áron kaphatók. ”
Az életstílusod nem pusztíthatja a környezetünket!
A dán divatmárka csakúgy, ahogy a Koppenhágai divathét, alapvetésnek tartja az ökotudatos viselkedést. A vállalat méri és átláthatóan kommunikálja szénlábnyomát. Célja, hogy 2023-ig 30%-kal csökkentse az egy kilogramm ruhára jutó szén-dioxid-kibocsátást, és 2025-ig fel akar hagyni minden olyan Tier 1-es és 2-es szintű beszállítóval való együttműködéssel, amelyek széntüzelésű energiát használnak. Emellett a márka jelenleg egy harmadik féllel együttműködve kompenzálja a gyártási folyamatok során keletkező szén-dioxid-kibocsátást.
Aktívan csökkenti a műanyagok használatát és fenntarthatóbbá teszi a csomagolását. Ezen felül a Ganni részt vesz a ruhadarabok, kiegészítők és a használaton kívüli ruhák (deadstock) újrahasznosításában, hogy minimalizálja a hulladék mennyiségét. Visszavételi programot és bérleti platformot indított, hogy meghosszabbítsa ruhadarabjainak élettartamát. Fenntarthatósági jelentésükben az alapító, Nikolaj Reffsrup meg is fogalmazta a divatcég filozófiáját a klímaválsággal kapcsolatban: „A COP26 konferenciát is a pálya széléről figyeltük, ami a GANNI szempontjából rendkívül kiábrándító volt, mivel bebizonyította számunkra, hogy nem bízhatunk a politikusokra vagy a kormányokra, hogy megmentsenek minket. Cselekednünk kell, és a GANNI-t a változás eszközeként használva úgy gondoljuk, hogy be tudjuk mutatni, hogy egy divatmárka milyen hatást képes gyakorolni: A szénlábnyomunk csökkentésével, a körkörös üzleti modellek elfogadásával és az ellátási lánc felelősségvállalása iránti határozott állásfoglalással nagyobb léptékű változásokat inspirálhatunk másokat is.” Stratégiájuk kiindulásaként külsős Plan A nevű szervezettel megmérették a karbonlábnyomukat, és a tudatosítás után nagy erőfeszítéseket tettek ennek csökkentésére.
A Ganni már eddig is jelentős előrelépést mutatott a divatipar fenntarthatósági vezető szerepének betöltésében, mivel 2019 és 2020 között 44%-os anyagkibocsátás-csökkentést ért el, de készen állnak a következő lépésre; a következő három évben együttműködik a Plan A-val. A Plan A teljes mértékben automatizálja a Ganni adatbevitelét, kibocsátás-számításait és külső jelentését a Plan A platformon, lehetővé téve a negyedéves jelentésekkel és kommunikációval összhangban lévő kibocsátás-számításokat. Milyen jó lenne, ha a többi befolyásos divatcég is hasonlóképpen járna el!
A skandináv stílus
Ahogy Christina Exsteen, a dán By Malene Birger kreatív igazgatója a Vogue-nak elmondta, a skandináv megjelenés laza, kifinomult, egyszerű és könnyen hordható. A monokróm színhasználat mellett jellemző az erőteljes textilminták viselése is, gondolj csak a finn Marimekko mintáinak korszakalkotó és kulturálisan is meghatározó szerepére.
A rétegzés is alapvetésnek számít, már csak az időjárás miatt is. Egy póló a ruha alatt, egy blúz a kardigán alatt, egy pulcsi a ballon alatt: anyukád nagyon büszke lesz rád, hogy felnőttként viselkedsz és vigyázol magadra! A szabadban eltöltött idő nagyon fontos a skandináv kultúrában, mert ez pozitívan befolyásolja a mentális jóllétedet, ugyanis az életed sokkal vidámabb, ha a természetben vagy. Ez befolyásolja az öltözködést is: sokkal funkcionálisabbak az öltözékek, könnyű bennük biciklire pattanni, nem a fenntarthatatlan, idejétmúlt életstílust képviselik, amikor egy cipőben például csak egy órát tudsz eltölteni és kocsival kell menned mindenhová. Itt, az északi országokban bárhová bemehetsz egy Birkenstock papucsban, vagy egy Adidas tornacipőben., a lényeg, hogy jól érezd magad!
Emma Fridsell influenszer így fogalmazta meg a Vogue-nak, hogy szerinte hogyan változott a skandináv stílus az idők folyamán: „Nagyon minimalistának indult. A fekete, fehér és bézs volt a megszokott - fekete táska, bézs ballon, fehér ing és így tovább. Bár ez a meghatározás még mindig a skandi divat egy változata, úgy gondolom, hogy mostanra már egy kísérletezőbb stílus felé haladunk. A színek ragyogóak, a nemek közti különbségek elhalványulnak, és valójában egyre nehezebb meghatározni, mi is az a skandináv stílus - amit én jó dolognak tartok. ” Összességében a legnépszerűbb skandináv divattervezők a minőségi anyagokat és a formatervezést tartják szem előtt, amelyek kiállják az idő próbáját. Ez valószínűleg összefügg a fenntartható divat iránti elkötelezettségükkel, valamint kultúrájuk alapvetésével, miszerint nem pazarolnak, és megbecsülik azt, amijük van. Ez hihetetlenül fontos akkor is, amikor keverik és összeállítják a ruháikat. Mindemellett értékelik a funkcionális szempontokat, nem csak a dizájnos megjelenést. Érdemes tehát olyan darabokban gondolkodni, ha a skandináv stílust követnéd, melyek jó minőségűek és az idő, a viselés is jót tesz nekik. Inspirálódj a streetstyle képekből, melyek a Koppenhágai divathéten készültek.