A dán divat diadala: a Ganni első párizsi bemutatója
Interjú Ditte Reffstrup kreatív igazgatóval
Párizs a divatvilág csúcsát jelenti, és 2025 tavaszán a Ganni itt lépett egy új szintre. Ditte Reffstrup, a márka kreatív igazgatója, a francia fővárosban mutatta be a dán divatház 2025-ös tavaszi-nyári kollekcióját. A Koppenhágai divathét sztármárkája, melynek a dán design nagyon sokat köszönhet, új kollekciójának bemutatóját a modern nőiesség ünnepének szánta.
Ezeket láttad már?
A Ganni márkanév ma már egyet jelent az örömteli, demokratikus divattal, amely nemcsak trendeket teremt, hanem értékeket is közvetít. Ditte Reffstrup, a Ganni kreatív igazgatója a 2025-ös tavaszi-nyári kollekcióval Párizsba repítette a márkát, újraértelmezve a dán design határait. Az interjúban Ditte a párizsi bemutató döntésének hátteréről, a Ganni alapvető szellemiségéről és a kollekció progresszív üzenetéről beszél.
A Koppenhágai divathét sztármárkája Párizsban mutatott be
A Ganni show az egyik legemlékezetesebb esemény volt a Koppenhágai Divathéten. Miért döntöttetek úgy, hogy idén Párizsban mutatjátok be az új kollekciótokat?
A párizsi bemutatóra való átállás nagyon átgondolt döntés volt. Koppenhága mindig is a Ganni otthona marad, de két szezon kihagyása után, amit a bemutatóink jövőjéről való elmélkedésre szántunk, világossá vált, hogy készen állunk a növekedés és a márkaépítés egy új fejezetére. Párizs a divathetek csúcsa, így számunkra logikus következő lépés volt, hogy itt is meg akarjuk mutatni magunkat.
Véleményed szerint miben különbözik a francia és a dán divatipar?
A dán divatvilág sokkal kisebb és inkább helyi jellegű, ami több teret ad a kísérletezésre és egy lazább hozzáállásra. Őszintén szólva, Párizsba jönni kicsit ijesztő is volt—olyan érzés, mintha hirtelen a „nagy ligában” játszanánk, ahol az elvárások is magasabbak. De ez az energiaváltás nagyon jót tett a csapatnak; mindenkiben erősítette az elszántságot és izgalommal töltötte el őket.
Mik a dán design alapvető elemei, amelyek meghatározzák a Ganni szellemiségét?
Mindig is demokratikusabb megközelítést alkalmaztunk a tervezésben. A Ganni számára a divat örömteli és inkluzív megközelítése a lényeg, amely emellett inspirálhat egy felelősségteljesebb működési módot is – anélkül, hogy engednénk a dizájn vagy az esztétika színvonalából.
Fast fashion kritika, mikroaktivizmus
Mit tartasz a legsürgetőbb tennivalónak a fast fashion működésével kapcsolatban?
Úgy gondolom, hogy lassítanunk kellene, és jobban figyelnünk kellene a saját ritmusunkra. Sokkal nagyobb figyelmet kell fordítanunk az alapanyagokra, mivel ezek gyakorolják a legnagyobb hatást. Minőségi termékeket vásárolni és gondosan bánni velük kulcsfontosságú ebben a szemléletváltásban.
Véleményed szerint az aktivizmus ma alapvető része a divatnak?
Bár a valódi változás terhe a vállalatokon és a kormányokon van, szilárdan hiszek a mikroaktivizmusban, vagyis abban, hogy minden cselekedet és döntés számít. Mindannyiunknak jobb döntéseket kellene hoznunk minden nap, nemcsak a divatban, hanem az élet minden területén.
Kik azok az aktivisták, akik a leginkább inspirálnak téged?
Jane Fonda és Vivienne Westwood. Mindketten igazi ikonok!
Tudnál személyesebb oldalról is mesélni a Párizsban bemutatott kollekcióról? Mit jelent számodra ez a mérföldkő, és milyen üzenetet vagy értékeket képviselnek ezek a ruhadarabok?
Számomra a párizsi bemutató egy valóra vált álom volt. Hihetetlen élmény, és nagyon hálás vagyok a szeretetért és támogatásért, amit kaptunk. Ez a kollekció a különböző anyaginnovációk varázsából merít inspirációt, és a Fabrics of the Future (A GANNI 2019-ben indított „Fabrics of The Future” programja úttörő anyagokat fejleszt a fenntartható divatért, mint a BioFluff és az Ohoskin) platformunk munkáját tükrözi. Olyan, mintha egyfajta modern alkímia lenne, amely egy erős női közösségre – egy testvériségre – épül, akik magabiztosak, erősek, és büszkén vállalják progresszív értékeiket.
Kötelező olvasmány a Ganni Playbook!
A GANNI Playbook egy gyakorlati kézikönyv, amely bemutatja, hogyan lehet a fenntarthatóságot egy divatvállalkozás alapjaiba beépíteni. Nicolaj Reffstrup, a GANNI társalapítója, és Brooke Roberts-Islam iparági író őszintén tárják fel, hogyan vezetett a márka sikere egy új, felelősségteljesebb üzleti út felé. A könyv kendőzetlenül szembesít a divatipar környezeti hatásaival, és megmutatja, hogyan érhető el pénzügyi siker úgy, hogy közben figyelembe vesszük a jövő kihívásait. A történet inspiráló példát nyújt mindazok számára, akik a felelős üzleti modell mellett elköteleződnének. Kizárólag a GANNI.com oldalon és a GANNI üzletekben érhető el.