A klímaválság közepén csak edukációval érhetünk el változást – Fashion Revolution projekt a fenntarthatóbb divatért

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Ahhoz, hogy a klímaválság közepén változást érjünk el a divattermékek előállítása, elosztása és fogyasztása, valamint az ezekről való gondolkodás terén, fontos, hogy egyéni szinten is edukálódjunk, ismereteket gyűjtsünk. Szakértők szerint a fiatalok sokkal motiváltabbak a fenntartható divatot illetően, és valójában ők a változás mozgatórugói.

A klímaválság közepén csak edukációval érhetünk el változást – Fashion Revolution projekt a fenntarthatóbb divatért
A klímaválság közepén csak edukációval érhetünk el változást – Fashion Revolution projekt a fenntarthatóbb divatért
Fotó: Not So Sloppy/Instagram

Nekik szól a Fashion Revolution RecyCOOL Akadémia projektje, amely az Erasmus+ program része, és amelyben Magyarország is részt vesz. A 21. század, de főleg az elmúlt évek kihívásainak tükrében elmondható, hogy változtatásra van szükség a divattal kapcsolatos párbeszéd és edukáció terén. Ehhez létfontosságú, hogy újabb, és online elérhető tudásforrások készüljenek a divat környezeti, társadalmi, és gazdasági hatásairól.

A RecyCOOL éppen azért jött létre, hogy összekapcsolja a divatipart a fenntarthatósággal, valamint a nemformális és távoktatással. Öt európai ország Fashion Revolution csapata vesz részt benne: Szlovákia (koordinátorként is), Németország, Horvátország, Csehország, és Magyarország.

A Fashion Revolution Hungary csapata már korábban is fontosnak tartotta a fenntartható divattal kapcsolatos edukációt, valamint a fiatalok, tanárok és oktatási intézmények bevonását. Ebben a projektben nemcsak szakértő pedagógusok, de a korosztálynak szóló fiatalok és önkéntesek is részt vettek saját ötleteikkel vagy a leckék, videók tesztelésével.

Alternatív oktatási projekt fiataloknak

A projektben résztvevő országok szakértői öltözködéssel kapcsolatos videókat, és hozzá kapcsolódó leckéket készítenek a 14-18 éves korosztály számára. Az ötletgazdák kiindulópontja az volt, hogy ha a fiatalok megismerik a divatipar környezetre, társadalomra, és gazdaságra gyakorolt hatásait, akkor nagyon gyorsan tudnak reagálni és cselekedni.

Koppenhágai divathét: a STAMM nyerte a Zalando Fenntarthatósági Díját

Koppenhágai divathét: a STAMM nyerte a Zalando Fenntarthatósági Díját

A kutatások kimutatták, hogy a fiatal generáció 62%-a szívesebben vásárol etikus és fenntartható forrásból, mint a fast fashion márkáktól. Mindez reménykeltő, ugyanakkor ahhoz, hogy megfontolt, felelős döntéseket hozhassanak, és inspiráljanak másokat, a kortársaikat és az idősebb generáció tagjait is, releváns és korszerű tudásra van szükség.

A fiatal generáció 62%-a szívesebben vásárol etikus és fenntartható forrásból, mint a fast fashion márkáktól
Fotó: Not So Sloppy/Instagram

Too RecyCOOL for School

Ezek az edukatív tartalmak alakítják, formálják gondolkodásukat a divatról, a jövőbeni vásárlásaikról, és a ruhák megfelelő használatáról. A leckékben, videókban olyan témákat tisztáznak a Fashion Revolution csapatok szakértői, mint az etikus és környezetbarát divat sajátosságai, a divatipar hatásai, a világgazdaságban elfoglalt helye, a reklámkampányok kritikája, a zöldmosás felismerése, a fogyasztási szokások stb.

A tananyagok különlegessége, hogy a nem halló diákok részére feliratozva is elkészülnek, tehát a képességeikben korlátozott fiatalok is elsajátíthatják a benne foglaltakat. A RecyCOOL létrehozói hangsúlyozták, hogy a tanárok, oktatók, ifjúságsegítők is fontos részei a projektnek, hiszen ők azok, akik – esetleg a már tantervbe is foglalt – oktatási anyag megértését megkönnyíthetik, igényre szabhatják a fiatalok számára.

A projekt elsődleges célcsoportjai a fiatalok, a hallássérült fiatalok, és a velük dolgozó tanárok, oktatók, ifjúságsegítők. A másodlagos célcsoportok az oktatási intézmények, a hallássérültek formális és informális csoportjai, valamint minden olyan felhasználó, aki szeretne elmélyülni a témában. Szeretnék, ha ez együttműködésen alapuló rendszer lenne, ami az esetleges további oktatási programjaik alkalmával is működőképes lenne.

A projekt elsődleges célcsoportjai a fiatalok, a hallássérült fiatalok és a velük dolgozó tanárok, oktatók, ifjúságsegítők
Fotó: Fashion Revolution RecyCOOL Akadémia

Eddig rosszul tisztítottad a farmeredet, és nem is tudtál róla

Eddig rosszul tisztítottad a farmeredet, és nem is tudtál róla

Game of Clothes

A Games of Clothes (RecyCOOL EduGames) célja, hogy az edukációs projektben résztvevő szervezetek nemformális oktatási tevékenységeit különböző oktatójátékokkal egészítse ki. A szándék az, hogy felhívják az oktatók és a fiatalok figyelmét a divatipar helyzetére, illetve játékos és interaktív módon terjesszék a kutatások eredményeit a RecyCOOL workshopokon, és egyéb aktivitások alkalmával.

A Game of Clothes hozzájárul a fiatalok különböző kompetenciáinak – ismeretek, készségek és attitűdök – fejlesztéséhez. Az oktatójátékok feltérképezik a teljes értékláncot, a különféle életmódbeli szokásokat és megvizsgálják a jelenlegi divatiparban használatos rendszereket.

A szándék az, hogy felhívják az oktatók és a fiatalok figyelmét a divatipar helyzetére
Fotó: Fashion Revolution Hungary

Magyar divatmárka ruháiban tündökölnek a külföldi véleményvezérek - az AERON megállíthatatlan

Magyar divatmárka ruháiban tündökölnek a külföldi véleményvezérek - az AERON megállíthatatlan

A tanárok, oktatók, ifjúságsegítők saját erőforrásaikhoz, diákjaik igényeihez szabva alkalmazhatják az oktatójátékokat tanóráikon. A játékos tanulás praktikus és célravezető a fenntartható divat kapcsán is, és mindenkinek jár egy kis szórakozás, egy kis játszva tanulás a mai megterhelő követelmények mellett. A projekt időtálló MDF fadeszkára készült játékokat foglal magában, illetve online is elérhető lesz. A RecyCOOL 50 leckéből álló, szöveges és videós formátumú tudáscsomagját és módszertanát Londonban március 17-18-án prezentálják.

Itthon március 24-én délelőtt Budapesten ismertetik a RecyCOOL-t a Fashion Revolution Hungary tagjai egy workshop jellegű szemináriumon, ahová az ország minden pontjáról várják a téma iránt érdeklődő pedagógusokat, és az oktatási intézmények képviselőit, délután pedig a másik projekt keretében lehetőség lesz az EduGames játék kis csoportos kipróbálására is.

Olvass tovább a divatról:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Egy éven keresztül minden nap nyers gyömbért ettem, így alakította át az immunrendszeremet

Egy éven keresztül minden nap nyers gyömbért ettem, így alakította át az immunrendszeremet

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)