A klímaválság közepén csak edukációval érhetünk el változást – Fashion Revolution projekt a fenntarthatóbb divatért
Ahhoz, hogy a klímaválság közepén változást érjünk el a divattermékek előállítása, elosztása és fogyasztása, valamint az ezekről való gondolkodás terén, fontos, hogy egyéni szinten is edukálódjunk, ismereteket gyűjtsünk. Szakértők szerint a fiatalok sokkal motiváltabbak a fenntartható divatot illetően, és valójában ők a változás mozgatórugói.
Ezeket láttad már?
Nekik szól a Fashion Revolution RecyCOOL Akadémia projektje, amely az Erasmus+ program része, és amelyben Magyarország is részt vesz. A 21. század, de főleg az elmúlt évek kihívásainak tükrében elmondható, hogy változtatásra van szükség a divattal kapcsolatos párbeszéd és edukáció terén. Ehhez létfontosságú, hogy újabb, és online elérhető tudásforrások készüljenek a divat környezeti, társadalmi, és gazdasági hatásairól.
A RecyCOOL éppen azért jött létre, hogy összekapcsolja a divatipart a fenntarthatósággal, valamint a nemformális és távoktatással. Öt európai ország Fashion Revolution csapata vesz részt benne: Szlovákia (koordinátorként is), Németország, Horvátország, Csehország, és Magyarország.
A Fashion Revolution Hungary csapata már korábban is fontosnak tartotta a fenntartható divattal kapcsolatos edukációt, valamint a fiatalok, tanárok és oktatási intézmények bevonását. Ebben a projektben nemcsak szakértő pedagógusok, de a korosztálynak szóló fiatalok és önkéntesek is részt vettek saját ötleteikkel vagy a leckék, videók tesztelésével.
Alternatív oktatási projekt fiataloknak
A projektben résztvevő országok szakértői öltözködéssel kapcsolatos videókat, és hozzá kapcsolódó leckéket készítenek a 14-18 éves korosztály számára. Az ötletgazdák kiindulópontja az volt, hogy ha a fiatalok megismerik a divatipar környezetre, társadalomra, és gazdaságra gyakorolt hatásait, akkor nagyon gyorsan tudnak reagálni és cselekedni.
A kutatások kimutatták, hogy a fiatal generáció 62%-a szívesebben vásárol etikus és fenntartható forrásból, mint a fast fashion márkáktól. Mindez reménykeltő, ugyanakkor ahhoz, hogy megfontolt, felelős döntéseket hozhassanak, és inspiráljanak másokat, a kortársaikat és az idősebb generáció tagjait is, releváns és korszerű tudásra van szükség.
Too RecyCOOL for School
Ezek az edukatív tartalmak alakítják, formálják gondolkodásukat a divatról, a jövőbeni vásárlásaikról, és a ruhák megfelelő használatáról. A leckékben, videókban olyan témákat tisztáznak a Fashion Revolution csapatok szakértői, mint az etikus és környezetbarát divat sajátosságai, a divatipar hatásai, a világgazdaságban elfoglalt helye, a reklámkampányok kritikája, a zöldmosás felismerése, a fogyasztási szokások stb.
A tananyagok különlegessége, hogy a nem halló diákok részére feliratozva is elkészülnek, tehát a képességeikben korlátozott fiatalok is elsajátíthatják a benne foglaltakat. A RecyCOOL létrehozói hangsúlyozták, hogy a tanárok, oktatók, ifjúságsegítők is fontos részei a projektnek, hiszen ők azok, akik – esetleg a már tantervbe is foglalt – oktatási anyag megértését megkönnyíthetik, igényre szabhatják a fiatalok számára.
A projekt elsődleges célcsoportjai a fiatalok, a hallássérült fiatalok, és a velük dolgozó tanárok, oktatók, ifjúságsegítők. A másodlagos célcsoportok az oktatási intézmények, a hallássérültek formális és informális csoportjai, valamint minden olyan felhasználó, aki szeretne elmélyülni a témában. Szeretnék, ha ez együttműködésen alapuló rendszer lenne, ami az esetleges további oktatási programjaik alkalmával is működőképes lenne.
Game of Clothes
A Games of Clothes (RecyCOOL EduGames) célja, hogy az edukációs projektben résztvevő szervezetek nemformális oktatási tevékenységeit különböző oktatójátékokkal egészítse ki. A szándék az, hogy felhívják az oktatók és a fiatalok figyelmét a divatipar helyzetére, illetve játékos és interaktív módon terjesszék a kutatások eredményeit a RecyCOOL workshopokon, és egyéb aktivitások alkalmával.
A Game of Clothes hozzájárul a fiatalok különböző kompetenciáinak – ismeretek, készségek és attitűdök – fejlesztéséhez. Az oktatójátékok feltérképezik a teljes értékláncot, a különféle életmódbeli szokásokat és megvizsgálják a jelenlegi divatiparban használatos rendszereket.
A tanárok, oktatók, ifjúságsegítők saját erőforrásaikhoz, diákjaik igényeihez szabva alkalmazhatják az oktatójátékokat tanóráikon. A játékos tanulás praktikus és célravezető a fenntartható divat kapcsán is, és mindenkinek jár egy kis szórakozás, egy kis játszva tanulás a mai megterhelő követelmények mellett. A projekt időtálló MDF fadeszkára készült játékokat foglal magában, illetve online is elérhető lesz. A RecyCOOL 50 leckéből álló, szöveges és videós formátumú tudáscsomagját és módszertanát Londonban március 17-18-án prezentálják.
Itthon március 24-én délelőtt Budapesten ismertetik a RecyCOOL-t a Fashion Revolution Hungary tagjai egy workshop jellegű szemináriumon, ahová az ország minden pontjáról várják a téma iránt érdeklődő pedagógusokat, és az oktatási intézmények képviselőit, délután pedig a másik projekt keretében lehetőség lesz az EduGames játék kis csoportos kipróbálására is.