Falfirkászból divattervező: Miss KK útja a street arttól a Sugarbirdig
Miss KK neve lehet, hogy ismerősen csenghet azok számára, akik rajta tartják a az ujjukat a budapesti street artistok és underground művészek, valamint divatőrültek rezgéseinek ütőerén. Biztosan kevesen gondolták volna, hogy ennek a közegnek az egyik legizgalmasabb és legtitokzatosabb alakja egy nap a Sugarbird márka egyik grafikus-tervezője lesz…
Ezeket láttad már?
Ez már a második kollekció, ami Zsolnay kollaborációból született. Miben más, mint az előző?
Az első kollekcióban fontosnak tartottuk, hogy azokat a Zsolnay mintákat használjuk, amik a legelterjedtebbek/leghíresebbek, hogy első ránézésre felismerhető legyen a vásárlók számára, hogy ez egy Zsolnay motívum. Illetve az első ruhákhoz 6 vázát használtunk, ezáltal több kisebb csoportra osztható maga a kollekció, (3 geometrikus mintás neccruha, 3 pillangó mintás ruha, stb), és öten dolgoztunk rajta, mindenkinek a terveiből válogattunk. A legújabb kollekció viszont nem osztható több kisebb csoportra, mert nagyjából minden ruhához használtam ugyanazokat a virágokat, illetve szabad kezet kaptam grafikailag Héditől olyannyira, hogy én választhattam ki, melyik vázákat szeretném használni, milyen színvilág és nagyjából milyen fazonok kapjanak helyet a ruhákon. Amit mindenképpen szerettem volna készíteni, az egy nagyon színes, tele nyomott téli kabát. És szerencsére elfogadták a tervemet!
Biztosan jártál már a pécsi manufaktúrában is, mi fogott meg benne a legjobban?
Mielőtt elkezdtük tervezni az első kollekciót az egész tervező csapat elutazott Pécsre, és megmutatták nekünk a teljes gyárat. Láttuk, ahogy a nénik kézzel festik a porcelánokat, ahogy a tányérokat égetik, nagyon szuper volt.
Hogyan lehet lefordítani egy kerámia, váza mintázatát egy ruhára?
Én úgy álltam neki, hogy lefotóztuk a vázákat, aztán egyesével körbevágtam a virágokat és elkezdtem kirakosgatni a fazonokra. Alapvetően a "virág téma" nem túl lázadó, mindenki számára könnyen feldolgozható szerintem. Tehát, amikor nem vázákként tekintesz rájuk, hanem a virágokat külön-külön motívumként rendezgeted a ruhán, akkor már nem is olyan idegen a két dolog.
Mely minták kerültek előtérbe, mik voltak rád a legnagyobb hatással?
Szerettem volna mást is használni a klasszikus vázákon kívül, ezért esett a választás például egy csempére, egy vázának csak a fülére, illetve volt egy váza, aminek csak a szélére festett sormintát használtam. Legnagyobb hatással az volt rám, hogy végre csinálhattam egy csodás kabátot, ami nem az a tipikus darab, amit mindenhol látsz. Ez azért akkora öröm számomra, mert általában annyira nagyon nem lehet elrugaszkodni tervezés közben, hiszen a vásárlóink igényeit is szem előtt kell tartani, és ez az egyik mérvadó gondolat minden tervezési fázis előtt. De mindig készül 1-2 olyan ruhadarab, ami nekünk nagy kedvencünk, viszont gyártásba nem kerül. Mégsem vésznek kárba ezek a ruhák, mert elküldjük stylistoknak és az amerikai PR ügynökségnek is.
Kattints a galériára, és nézd meg a kollekció lookbook fotóit:
Mik a kollekció domináns színei?
Arany, piros, kék, fekete. Szerintem alapvetően minden szín szép, a lényeg mindig a kombinációban rejlik. Ez egy őszi kollekció, ezért használtam arany és feketét, a piros és kék kombó nálunk őszre már sokszor merésznek számít, például a piros alapon kék virágos body nem is került volna a kollekcióba, csak lemintáztuk, aztán lerendeltettük és meglepően sokan kérték, ezért maradt bent végül.
Egészen izgalmas háttérrel rendelkezel, hogyan jutottál el az underground művészek táborából egy ilyen népszerű nagy divatmárkához, mint a Sugarbird?
Lassan 10 éve kezdtem a street artot és ez nekem mindig is össze volt kötve a divattal, hiszen divatmagazinok fotóiból vágtam össze a babákat. Szóval egy nagy álmom volt, hogy egyszer majd ténylegesen a divatszakmában helyezkedjek el. Csak valahogy mindig olyan elérhetetlennek tűnt, nem bíztam magamban annyira, hogy képes legyek rá. Kb. 6 éve valahogy megtalált Hédi és írt, hogy szeretne egy babás pólót, aztán folytatta mindenki a saját kis életét tovább. Majd 2 évvel később ismét megkeresett egy kapszula kollekció miatt, aztán azután felvett grafikusnak, annak ellenére, hogy a szakmai tudásom (grafikus programok ismerete stb.) nem volt 100%-os. De szerencsére ezeket a hiányosságokat kompenzálom az ötleteimmel és időközben fejlődök én is a kollégáim segítségével. A street art pedig kicsit háttérbe szorult, de három hete költöztünk egy nagyobb lakásba a barátommal, és van egy kis műteremsarok, úgyhogy hamarosan visszatérek!
Itt megtalálod a kollekció mindegyik darabját:
Falfirkászból divattervező: Miss KK útja a street arttól a Sugarbirdig Miss KK karrierje kész amerikai álom.