Ez a luxus alkonya? A fast fashion és a sport uralja a divatpiacot. Itt a legértékesebb divatmárkák rangsora
A divatvilág folyamatosan fejlődik, a szektor évről-évre növeli a bevételeit, ami egyben azt is jelenti, hogy valószínűleg soha nem költött még az emberiség annyit az öltözködésére, mint most.
Ezeket láttad már?
A divatmárkák nagy harcot vívnak, hogy minél jobb eladásokat produkáljanak. Régebben a luxusmárkák foglalták el az ilyen listák legelőkelőbb helyeit, de az utóbbi években nagyot változott a világ, és a kor fogyasztási szokásait jól felmérő és ahhoz tökéletesen alkalmazkodó, úgy nevezett fast fashion márkák nemcsak betörtek a piacra, de immár a legértékesebb márkák köréből is kiszorították a legendás divatházakat. Egy kifejezetten a márkák piaci helyzetével, üzleti teljesítményeivel foglalkozó szakoldal, a BrandFinance évről-évre az eladásokat, üzleti eredményeket és a hozzáadott médiaérték elemzése után elkészíti az éves rangsort, ami a márkákat piaci értékük szerint osztályozza.
A listán évről-évre nincs látványos mozgás, hiszen viszonylag ritka jelenség, hogy egy márka egy év alatt megduplázza az értékét, a pár helyes elmozdulások ugyanakkor évek óta abba az irányba mutatnak, hogy ez most nem a klasszikus divatházak pillanata. A három legértékesebbnek tartott divatcég közül idén már egy luxusmárka sincs, és a top 10-es listán hiába van ugyan 5 is belőlük, de jellemzően a lista második felében vannak. A sportszermákák nem hiába lettek különösen érzékenyek az utcai divatra, a sport révén korábban is eléggé értékes márkák képesek lettek túlterjeszkedni a korlátaikon. Jól látszik, hogy a Kanye Westtel összefogó Adidas abszolút magára talált és immár feljött az ötödik helyre, miközben a legendás Cartier erről a helyről szorul vissza a 10. pozícióba. A Rihannával és Kylie Jennerrel kollaboráló Puma ugyan sokkal hátrébb van, de öles léptekkel halad felfelé a listán.
Tavaly óta egyébként egyetlen új belépője van a Top 10-es listának, mégpedig az Alessandra Michele vezérlete alatt új lendületet vett Gucci. Ez jelezheti azt, hogy a luxusmárkákban még van potenciál, igaz ugyan, hogy az olyan márkák, mint a Louis Vuitton, a Burberry, a Michael Kors, a Hermés visszacsúztak, de a Gucci mellett, az 50-es listának az egyik legnagyobb előretörése a Diorhoz, a másik pedig a Marc Jacobs márkához fűzödik, utóbbi ezzel lépett be a legértékesebb divatcégek 50-es listájára.
Jól látszik a tavalyi és az idei rangsorból az is, hogy egyre fontosabb, hogy mi történik az ázsiai piacon, az első 10-ben ugyan csupán a Uniqlo képviseli a kontinens divatmárkáit, de az ötvenes listán a japán és kínai márkák is egyértelműen feljövőben vannak.
Íme a legértékesebb divatmárkák 2017-es rangsora:
1. Nike
2. H&M
3. Zara
4. Louis Vuitton
5. Adidas
6. Uniqlo
7. Hermés
8. Rolex
9. Gucci
10. Cartier
A teljes Top 50-es listát itt találod.