Erőszak a felföldön - 25 éves minden idők legbotrányosabb divatbemutatója
Alexander McQueen pályafutása tele volt emlékezetes pillanatokkal, olyan kollekciókkal, amelyek a mai napig képesek erőteljes hatást kiváltani, és amelyek nélkül a divattörténelem elmúlt évtizedei nem mesélhetők el. Az angol külvárosból származó, a szakmát a Savile Row alaposságot, precizitást és fegyelmet követelő szabászataiban elsajátító tervező sosem csupán ruhákat tervezett. A kollekciói egy-egy történet, határozott mondanivaló köré épültek, a divatshow-i meghökkentők, nem egy esetben botrányosak, de mindenképpen emlékezetesek voltak.
Ezeket láttad már?
A szakma a felbukkanása pillanatában megértette, hogy Alexander McQueen különleges tehetség. Miközben nagyon fiatalon elképesztő szakmai tudás birtokában volt, a barátai által csak Lee-nek hívott dizájner zabolázhatatlan volt, ötletei nem csupán elgondolkodtatók, hanem gyakran egyenesen botrányosak voltak. Ennek köszönhetően híre nagyon gyorsan eljutott a divatvilágon túlra is. Miközben a harmadik The Birds névre keresztelt 1995-ös tavasz-nyári kollekcióval nagyon jelentős szakmai elismerést vívott ki, a rá következő 1995-96-os őszi-téli kollekciójával világra szóló botrányt okozott, és egy csapásra Alexander McQueen az angol divat legnagyobb ígéretéből közellenség lett.
Szétvágott ruhákban, meztelenül szédelgő modellek
A The Birds kollekció sikere után a Highland Rape, azaz Felföldi erőszak névre keresztelt bemutatója volt az első, amelyet Alexander McQueen a londoni divathét akkori fő helyszínén mutathatott be. Ugyan mindazok, akik élőben jelen voltak, egyöntetűen úgy emlékeznek rá, hogy a show hipnotikus, felkavaró és örökké emlékezetes volt, és alapvetően lelkesen fogadta a publikum, mégis elképesztő indulatokat kavart. A divathetek sorában a londoni mindig is a legextrémebb helyszínnek számított, de a fedetlen keblekkel, szétszaggatott ruhákban kóválygó modellek látványából igazi hisztéria lett. Még az általában éleslátó, és progresszív The Guardian kritikusa is elutasította McQueen kollekcióját, mondván, hogy a nők elleni erőszakból szinte viccet csinál, és az egész megközelítésmódja perverz módon a divat segítségével igyekszik relativizálni az erőszakot. A nagyközönség számára addig nagyjából ismeretlen fiatal divattervezőből közellenség lett. Részleteket mutattak a tévékben a bemutatón fedetlen melleiket takargatni próbáló modellekről, a szeméremdombnál felhasított szoknyában botladozó manökenekről. A hatásos vágóképek felszították a haragot, tiltakozott az anglikán egyház, nőszervezetek követelték, hogy McQueen kérjen bocsánatot, és ne engedjenek ilyesmit a divathét kifutójára. A szokásos divatbemutatónál némileg hosszabb, félórás show, a mai szemmel is provokatív. Sok-sok meghökkentő darabot láthatunk, roncsolt csipkedarabok mellett szabadon hagyó felsőket, vagy azokat a tényleg zavarba ejtő ruhákat, amelyek szét vannak hasítva melltájékon, a szeméremdombnál.
Eközben a modellek teljesen kiszámíthatatlanul viselkednek, van, aki dülöngél, csetlik-botlik, más mintha kokettálna a hiányos öltözékében a nézőkkel, megint más büszkén, szinte harciasan vállalja a megtépett ruháit, vagy éppen a meztelenségét.
Botrányos részletek, a szeméremnél felhasított ruha:
Nem lehet kiszámítani, hogy mi történik, és annak, aki nem érzékeny a részletekre, talán tényleg az a benyomása lehet első látásra, hogy McQueen csak heccelni akarja a nézőit, de ennél jóval többről van szó.
20 éves a modernkori divat legfelkavaróbb, legfelemelőbb momentuma: amikor a ruha életre kelt
20 éves a modernkori divat legfelkavaróbb, legfelemelőbb momentuma: amikor a ruha életre kelt
Ez itt Skócia meggyalázott teste
A divatbemutató után egyre dagadó botrány arra késztette McQueent, hogy a nyilvánosság elé álljon, és elmagyarázza, hogy miről is szól a kollekciója. Később ebből rendszer lett, a divattervező is belátta, hogy az állandó médiacirkusz megelőzendő, érdemes kontextusba helyezni a bemutatóit. A Highland Rape ugyanis nem öncélú hergelés, hanem egy kemény politikai üzenet, ami talán nem kevésbé botrányos, mint az erőszak nyilvános közszemlére bocsátása. A skót gyökerekkel bíró Alexander McQueen ebben a kollekciójában ugyanis arra reflektál, hogy a XVIII. századi második jakobita felkelést követően Anglia hogyan törte meg a skót önállóságot. Az elveszített cullodeni csata után a britek szörnyű megtorlásba kezdtek, betiltották a gael nyelvet, a skótok nem viselhettek tartant, vagyis skótkockás gyapjúból készült holmikat, elkobozták a skótdudákat, és szétverték a skót társadalom alapját képező klánok rendszerét. A hosszú folyamat eredményeként a skót önállóság teljesen megszűnt, és a nemzeti öntudat, a nemzeti kultúra komoly károkat szenvedett. Alexander McQueen kollekciója ezt a folyamatot teszi láthatóvá a ruhákon keresztül. A Highland Rape elképesztően összetett, nagyon sok értelmezési lehetőséget nyit ki.
A tartan megjelenése nem egyszerűen utalás a skót népviseletre, hanem a különböző transzformációkon átesett tartan-variációk felhívják a figyelmet arra, hogy a ruhákon keresztül hogyan megy végbe a kulturális kisajátítás.
A fotós barát, Gary Wallis a bemutató után készítette McQueenről a fotót, látható a tervező ingén a sok biztosítótű, különféle tűk. Szokása szerint ennél a kollekciónál is az utolsó pillanatig, amíg a modell a kifutóra nem lépett, alakított a ruhákon:
A tartan szép lassan a betiltást követően végül beszivárog a brit kultúra olvasztótégelyébe, és a skót önállóság jelképéből közös brit mintaként "születik ujjá". A kollekció középponti darabja egy a szétvágott, és trükkösen összeillesztett skót zászló mintáját idéző ruha, ami teljesen áttetsző, és a ruha alatt láthatóvá válik a modell teljes meztelensége. A ruha egyszerre üzeni Skócia védtelenségét, megalázottsáságát (meztelenség), a darabokra esett zászló az önállóságot, a függetlenség megszűnését, ami mégis magában hordozza a lehetőségét annak, hogy a zászló egyszer összeilleszthető lesz újra.
McQueen végig játékban tartja a lehetőséget, hogy a skót függetlenség ügye nem halott ügy. A megalázottság, a megtépázottság jól látható, sok darabba durván belevágtak, felhasították, a nemi szerveznél roncsolták, de az anyag megvan, a forma meggyalázva is mutatja az egykori formáját. A meztelenség nem csupán a kiszolgáltatottságot, vagy a megalázottságot jelképezi, hiszen jól tudjuk, hogy Delacroix híres festményén (A Szabadság vezeti a népet) is egy fedetlen keblű nőalak személyesíti meg a szabadságot. Persze, mindezt végiggondolva a bemutató zárlatában a kifutóra érkező modell, akinek a fél keblét nem takarja a fekete ruhája egyszerre gyászolja a skót függetlenséget, de egyszersmind örök ígérete a szabadságnak, ezért is néz szembe a szürreális tollas fejdíszben talán a valóság elől elzárkózó, brit birodalmat jelképező modellel.
Megerőszakolva, gyászba borulva, de a szabadság apró reményével:
Brutális és gyönyörű: VOSS, ilyen volt a divattörténet legemlékezetesebb bemutatója
Brutális és gyönyörű: VOSS, ilyen volt a divattörténet legemlékezetesebb bemutatója
A kollekció tehát egy politikai állásfoglalás, amit Alexender McQueen elképesztő virtuozitással vezet elő. Az anyaghasználata nagyon sokoldalú nem csupán rengetegféle anyagot használ a bőrtől a csipkén át a latexig, de ezeket nagyon izgalmasan kombinálva a szetteken belül. Fantasztikus sziluetteket kreál, hogy aztán ezeket szétroncsolja: gyönyörű esésű bőrszoknya alját szegély nélkül durván szabja ki, finom, testre simuló felsőbe vág bele úgy hogy a darab sérülése már-már művészien szép maradjon. Megjelennek a későbbi pályafutása során embelmatikussá váló szinte éppen csak a szemérmet takaró csípőnadrágok.
A Bumster, a később védjegyévé váló csipőnadrág:
Fantasztikus esésű hosszú kabátokat látunk, transzformált uniformisokat. Ebben a kollekcióban is megvan minden, amire McQueen képes, a szakmai tudásának a legjavát mutatja meg, ugyanakkor egyértelműen látszik, hogy a hordhatóság egyáltalán nem érdekli. Később ebben már körültekintőbb volt.
Elképesztő megoldás a minta "szétolvadása" a ruhán:
A Highland Rape kollekciót övező óriási felhajtás, felháborodás arra biztosan jó volt, hogy Alexander McQueen nevét hirtelen mindenki megjegyezte, és fenegyerekként innentől kitüntetett figyelmet kapott minden kollekciója. 2020-ban immár 25 év telt el az akkor sokakat sokkoló kollekció bemutatója óta. Senki nem gondolta volna akkor, de a tervezője már nem él, a kollekciót azóta megvásárolta egy skót múzeum, a Brexit után pedig újra felvetődött, hogy Skócia mégis az önállóságot választja. Alexander Lee McQueen kollekciójának üzenete nem is lehetne aktuálisabb.
A teljes bemutató itt megtekinthető: