Elegánsan sportcipőben - Így mosódik össze a dizájner és az utcai divat
Míg tíz évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt, hogy valaki sportcipőben jelenjen meg egy rendezvényen vagy partiban, mára ez teljesen megszokottá vált. A high fashion és a street fashion gyorsabban közeledik egymáshoz mint gondolnánk, kombinálásuk létjogosultságát pedig konkrét, márkák közötti sikeres együttműködések is bizonyítják. Az év legnagyobb street wear és fast fashion rendezvényén, a Kicks R Goodon hazai és nemzetközi divatipari szakemberek vitatták meg a street fashion jelenét és jövőjét.
Ezeket láttad már?
A Footshop és a SneakerTracker szervezésében megrendezésre került fashion-tech kerekasztal-beszélgetésen kiderült, hogy manapság a divatiparban teljesen eltolódott a hangsúly a divatosságtól a kényelem felé. Noha a szektor szereplői között helyenként még mindig tartja magát a mondás, hogy ami kényelmes, az nem lehet divatos, egyre kevesebben osztják ezt a véleményt.
"Napjainkban az a fontos, hogy magabiztos legyen a megjelenés, de mindezt kényelmes viselettel szeretnék elérni a divatkedvelők. Már nem az az elsődleges szempont, hogy megfeleljenek a társadalmi elvárásoknak."
– mondta el a rendezvényen Borókai Fanni, a Forbes stílus szerkesztője.
Lendvai Lilla stylist szerint a street fashion, a fast fashion és a high fashion között napjainkban szinte teljes az összemosódás, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy ma már többen járnak sportcipőben rendezvényekre, mint magassarkúban. Tíz évvel ezelőtt ez elképzelhetetlen volt, és ki is nézték maguk közül azt, aki inkább a kényelmet választotta a divatosság helyett.
A sportcipők olyannyira a hétköznapi viselet részévé váltak, hogy a nagy divatházak is elkezdtek nyitni feléjük és kijönni olyan cipőkkel, amelyek illeszkednek ebbe a trendbe. A sportcipők tehát összekötik azt a két szegmenst, amely korábban nemhogy nem közeledett egymáshoz, hanem nagy erőkkel igyekezett különbözni a másiktól. A legtöbb high fashion márka meglovagolja a sportcipő-őrületet, amibe a fast fashion márkák is igyekeznek bekapcsolódni: szinte minden fast fashion üzletben találunk sportcipőt vagy sneakert, ami igen gyakran egy-egy nagy márka konkrét modelljéhez hasonló.
Borókai Fanni szerint ebből az következik, hogy a high fashion olyan rétegekhez is közelebb kerül, akik nem engedhetik meg maguknak a drágább darabokat. Tapasztalatai szerint egyébként a sikeres emberek gardróbja olyan alapdarabokat tartalmaz, amelyekben kényelmesen érzik magukat, és amelyek kifejezik a személyiségüket, majd ezeket kiegészítik egy-egy high fashion darabbal, vagyis manapság már nem a nagy márkák halmozása a jellemző, hanem a kényelemre és a saját stílus kifejezésére való törekvés.
A szegmensek közeledésére jó néhány sikeres kollaborációt tudunk hozni példaként, melyek közül a kerekasztal résztvevői a Nike és az Off-White közös kollekcióját emelték ki. Az ismert sportmárka és a luxus brand együttműködése azért volt különösen sikeres, mert olyan darabokat alkottak, amelyek megfeleltek mindkét márka fogyasztói csoportjának – akik egyébként nagyon távol állnak egymástól. "A kollaborációk lényege általában az, hogy olyan életérzést adjon a fast fashion-ön keresztül, hogy ha a fast fashion célcsoportja majd megteheti, akkor mondjuk öt év múlva vegyen eredeti high fashion terméket." – emelte ki Borókai Fanni. Ezen túl van egy másik igen lényeges funkciójuk is: megfiatalítják a high fashion márka közönségét és magát a márkát is. – tudtuk meg Csalár Bence stylisttól.