Egyenlőség a divatban - Uniszex kollekcióval rukkolt elő a magyar Cukovy
A kontrasztok bemutatása visszatérő elem Csukovics Brigitta munkáiban, azonban legújabb kollekciója, a "Psyché" esetében egészen más értelmet nyert ez a fogalom. A 2017-es kollekcióról és a nemek közti átmenet kérdéséről beszélgettünk a Cukovy-márka megalkotójával.
Ezeket láttad már?
Gyakran merítesz inspirációt különböző képzőművészeti alkotásokból. Milyen alkotók inspirálják a Cukovy stílusát?
A modern művészeti ágakból merítek leggyakrabban inspirációt. A 2016-os ősz-téli kollekciónál a dadaizmus kiemelkedő női alakja, Hannah Höch hatott a munkámra, egy másik alkalommal pedig Olafur Eliasson csodálatos installációi ragadtak meg. A most soron következő, 2017-es tavaszi-nyári kollekcióhoz Carloz Cruz Diez op art és kinetikus művész munkáiból merítettem ihletet.
Hamarosan debütál a 2017-es kollekciód. Miért éppen a 'Psyché' nevet kapta a kollekció?
Carlos Cruz Diez alkotásaiban nagy jelentőséggel bírnak az átlagos geometriai és matematikai törvények, és ezek lehetővé teszik, hogy optikai hatásuk révén a mozgás és a vibrálás érzetét keltsék.
A 'Psyché' egyik legszembetűnőbb jellemvonása a nemek közti átmenet bemutatása. Miért tartod fontosnak ezt a témát?
Az androgün trend egyre inkább jelen van az életünkben, ám nem feltétlenül külsőségekben nyilvánul meg. Legtöbbünk esetében inkább belső változásokat jelent, mivel jóval eltérőbben látjuk a szerepeinket, mint az előttünk járó generációk. Úgy gondolom, bármennyire is elmosódnak a határok, a nők öltözködése megmaradhat lágynak, nőiesnek. Elég, ha épp csak utal rá a megjelenésünk, hogy férfiasnak tartott helyzetekben is önmagukra találunk. Az androgün stílus azonban nem leutánozza a másik nem külsődleges jegyeit, csupán átvesz egyes elemeket és a maga képére, egyéniségére formálja azokat. A női és a férfi jelleg között megteremtődik az egyensúly, hiszen az androgün egyszerre férfias és nőies, pimasz és bájos, finom és felháborító. Szerintem a 21. század egyik legizgalmasabb kérdése, hogy hogyan, hol húzzunk határokat férfi és női minőségek között?
Milyen szerepet tölt be szerinted a divat a szexualitás kérdésében?
A szexualitás a divat egyik legerősebb motivációja. A divat és a szexualitás már ősidők óta szoros kapcsolatban állnak egymással, akár a Willendorfi Vénusz kerekded idomaira, vagy az egyiptomi nők sminkjeire gondolunk. Hiszen látjuk, hogy egy adott kor szépségideáljai és divatkreációi hogyan szálltak szembe az adott normákkal, társadalmi elvárásokkal és etikettel, melyeket egyébként ily módon alakítgatott és formált át egy pillanat alatt ez a művészeti szegmens. Inkább a 20. századra helyezném a hangsúlyt, hiszen az elmúlt évszázad olyan trendeket, szépségideálokat termelt, amelyek évről évre változtak, óriásit ugrottak az előző trendből az újba, illetve persze a szexualitás és az erotika mércéit is egyre tágabbra feszítették. A férfi-női divat legközelebb a hippi korszakban állt egymáshoz. A hippi korszakban valósult meg a szexuális forradalom, ami lökést adott az embereknek. Ekkoriban bontakozott ki a feminizmus is, mint irányzat. Sokkal szabadabban kezelték a nemiséget, mint előtte vagy utána bármikor. A legjobb példa erre az elmúlt években az androgün trend, vagy az uniszex tendencia megerősödése.
A híres androgün modellel, Stav Strashkoval dolgoztatok együtt. Milyen volt egy ilyen hírességgel kooperálni?
Mind a női, mind a férfi kollekció kampányát Stav Strashkoval fotóztuk le. Stav tökéletesen hozta a női és férfi szerepet egyaránt, mind pózokban, mind megjelenésben és kisugárzásban. Úgy váltogatta a férfi és a női szerepeket, akár egy kaméleon, mintha önmaga ikertestvére lenne. Stav korábban olyan világhírű márkák kampányaiban szerepelt, mint Vivienne Westwood, vagy a Nicola Formichetti művészeti vezetésével újraálmodott Diesel. Számunkra nagyon izgalmas volt ez a fotózás, hiszen Stav amellett, hogy hihetetlenül profi, egy elképesztő karakter is, aki nagyon élte a kollekció hangulatát. A képeken visszatükröződő személyiség nem csak egy felvett póz. Stav valóban ilyen kisugárzással rendelkezik.
Használtatok valamilyen különleges technikát, alapanyagot a ruhákhoz?
A Psychénél is alapul vettük a Cukovy egyik fő elemét, a kontrasztokra való épülést. Különleges technikával készülnek a ruhák, luxus minőségű szőtt textileket állítottunk szembe a roncsolt koptatott farmerek lazaságával. Egy nagyon elismert francia szövőcégtől volt szerencsénk használni anyagokat, akik már olyan elismert divatházaknak készítettek textileket, mint például Marc Jacobs, Chanel, Balmain, Lanvin, Oscar De La Renta és még sorolhatnám.
Számíthatunk őszi-téli kollekcióra is?
Természetesen, már gőzerővel dolgozunk rajta!
Takács Dalma