Egyedi táskát keresel? Akkor ezt a magyar márkát meg kell ismerned!
A 2017-ben alakult MrCarterCo letisztult, praktikus táskákat kínál különleges színű vagy érdekes textúrájú bőrökből. Szekeres Ákos darabjai egytől egyik Budapesten készülnek, tervezésüknél a fiatal designer törekszik a hulladék minimalizálására, valamint kidobásra ítélt alapanyagokkal dolgozik. A kiegészítők nem csak tudatos bőrhasználattal jönnek létre, hanem fazonjuknál fogva időtálló, jól kombinálható darabok is. Ákost munkamódszeréről, az új, Piñar nevet viselő kollekcióról, további projektjeiről és terveiről kérdeztük.
Ezeket láttad már?
Mutatkozz be kérlek röviden. Mit kell tudni rólad és a MrCarterCo-ról?
A bőrrel való kapcsolatom a húszas éveim elején kezdődött, amikor először szlovákiai magyar, majd budapesti bőrdíszműves mesterektől tanulhattam. Egyetemi tanulmányaimat formatervezői és divattervező szakokon folytattam, ezalatt született meg a márkám, a MrCarterCo. Budai műhelyünkben prémium bőrkiegészítőket, elsősorban táskákat készítünk, amik az ikonikus formavezetésről és a fenntartható szellemben készült kézművességről ismertek.
Mi inspirál?
A mai napig kísér a formatervezés mérnöki és a divattervezés esztétikai kettőssége, ami meghatározza tervezői koncepcióimat. Ugyanúgy érzékeny vagyok a képzőművészeti behatásokra, mint a mindennapi használati tárgyak szépségeire. Pontosan ez a fajta szemlélet az, ami a MrCarterCo táskákban megjelenik, egyszerre szeretnék hordható, praktikus, ugyanakkor mindenki számára elérhető dizájner darabokat a piacra dobni.
Nemrég jelent meg a Piñar kollekció, mesélnél róla?
A „Piñar” táskaforma sálszerű fogójával már egy ideje a sketchbookom része volt, mindig is nagyon érdekelt egy könnyen értelmezhető forma, mint egy tote táska újragondolása. Szeretném, hogy a kézzel készített táska vásárlóink ruhatárának időtálló, sokoldalú darabjává váljon, a tudatos tervezésnek és a felhasznált anyagoknak köszönhetően.
Van olyan személy, akin nagy örömet jelentene viszont látni egy táskádat?
Akkor vagyok a legboldogabb, amikor valaki, miután rátalál a márkára, beleszeret a táskákba és az üzenetükbe. Igyekszem arra törekedni, hogy a vásárlói körrel már-már baráti kapcsolatot ápoljunk. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hiszen egy kis márka fiatal tervezőjeként elmondhatom, hogy ugyan én nem, de a táskáim már jártak vörös szőnyegen, olyan ismert énekesnők, színésznők, ismert emberek is szeretik a márkát, akikre felnézek. Nagyon bátorító érzés, amikor azt látom, hogy Dárdai Blanka egy délutáni kávézásról MrCarterCo táskával az oldalán jelentkezik be, vagy Csalár Bence pózol a klasszikus fekete Cube-bal. Rajtuk keresztül pedig olyanok találnak ránk, akik tudatosan szeretnének hazai márkát támogatni.
Mi az álláspontod a fenntarthatóságot illetően?
A tervezés és a gyártás során is kiemelt szerepet kap a fenntarthatóság. 2019. óta csak deadstock bőröket használunk a MrCarterCo táskák elkészítése során. Ezek olyan hátrahagyott prémium minőségű marha- és juhbőrök, amik környezettudatos forrásból származnak, és más márkák nem használtak fel. Így felhasználásuk során a lehető legkevesebb bőrhulladék keletkezik. A tervezés folyamán pedig mindig párokban gondolkodom. Így amikor készítünk egy nagyobb táskát, annak egy kisebb testvért is tervezek, hogy a nagy táska kiszabásából megmaradt maradék bőrt is felhasználjuk. A ‘Piñar’ táskánk nagy méretének is így lett két kisebb verziója, ezáltal a vásárlóink több méret közül is választhatnak saját igényeik szerint.
Korábban több márkának dolgoztál, illetve a MrCarterCo-val részt vettél kollaborációkban. Jelenleg is foglalkozol ilyesmivel? Esetleg tervezel valamilyen együttműködést?
Nagyon szeretem a kollaborációkat, főleg, amikor az különböző műfajok között történik. A Cube kollekciónál ez a vizuális reprezentációban jelent meg, Ladocsi András fotós és Schneider Anna tervező, stylist párosával elkezdtük az At Home kampánysorozatunkat. Ezt a kampányt a járványhelyzet és a karantén időszak miatt kialakult otthon töltött idő inspirálta. Anna és Andris képeit Cseh Eszter Sára munkája követte, legutóbb pedig Fromm Balázs és Várai Lúcia gondolták újra az At Home kampányt.
Jelenleg a ‘Piñar’ kollekció kampányán dolgozunk tehetséges, nagyon különböző stílusú magyar fotósokkal, ami az Eltérő Perspektívák nevet kapja. Emellett tervben van más divatmárkákkal közös kollekciók tervezése is, izgalmas ez az év.
Ha jól tudom, ruhákat is készítettél korábban. Ezen a fronton mi újság?
Az egyetemi alap- és mesterképzés alatt iskolai és iskolán kívüli projektekre is terveztem öltözékkollekciókat, mégis a kiegészítőtervezés volt az, ami igazán megfogott. A műhelyünk vezető mesterétől tanultam meg a táskakészítés fortélyait, ma ezt érzem a leginkább magaménak.
Hogyan képzeled el a márka jövőjét?
A diplomakollekcióm is már a különböző bőrdíszműipari diszciplínák kombinálásról szólt: hogyan tud egy táska, ami alapvetően egy használati tárgy, dísztárggyá válni egy belső térben, mondjuk egy fotellé vagy ággyá. Nagyon érdekel a bútortervezés és a különböző beltéri dísztárgyak tervezése, így elképzelhető, hogy a jövőben ebbe az irányba fejlődik a márka.
Interjú: Dózsa Kamilla