Divattervezők, akik szerint a divatiparnak komoly lépéseket kell tennie a klímakatasztrófa ellen!
A divatipar felelős a szén-dioxid kibocsátás közel 10%-ért évente, ami erősen hozzájárul a klímakatsztrófához, Földünk felmelegedéséhez és az éghajlati változásokhoz. Itt az ideje hallgatni a divatipar legnagyobbjaira, akik komoly lépéseket akarnak tenni!
Ezeket láttad már?
Az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének (IPCC) legújabban kiadott adatai szerint már olyan mélyen benne vagyunk a globális felmelegedésben, hogy szinte visszafordíthatatlan a folyamat. A tudósok már sokszor figyelmeztettek mindenkit arról, hogy sürgősen cselekedni kell, hogyha a 1.5 fokos felmelegedést szeretnénk megakadályozni. Persze már így is akadnak olyan ember okozta károk, amelyek visszarfodíthatatlanok. Mindeközben látjuk a globális felmelegedés következményeit a híradóban, amikor a soha nem tapasztalt óriási árvizekről van szó Németországban vagy Kínában, vagy az erdőtüzekről Törökországban, Görögországban és az Egyesült Államokban.
Természetesen ehhez a divatipar nagyban hozzájárul, ami azt jelenti, hogy nagyjából 4 és 10% közé tehető az évente üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának mennyisége. Hétköznapi nyelvre lefordítva: ez túl sok és csökkenteni kell, különben a helyzet nem fog javulni. Hiába a sok hír, cikk, vita a fenntarthatóságról, szinte nem is látható a változás és még mindig nem tudjuk biztosra, hogy a legnagyobb divatcégeknél “greenwashingról” van szó vagy tényleges tettekről a környezetkímélőbb és fenntarthatóbb világ felé.
Egy biztos, nem egy olyan tervezővel és márkával találkoztunk már, ami 100%-osan be tudta bizonyítani, hogy tesz a fenntarthatóbb jövőért. Most az ő szavaikat idézzük, hogy rávílágítsunk a változtatás lehetőségére és arra, hogy a divatban is minden ott kezdődik, hogy a vásárló és a gyártó közösen tesz a fenntarthatóságért.
Stella McCartney
Az angol divattervező már nagyon régen fenntarthatóra váltott és ennek hangot is. Darabjait szigorúan fenntartható forrásokból és újrahasznosítható módon készíti. Az Adidasszal közös kollekcióknál is ez az egyik legfontosabb szempontja.
“A házunk lángokban. Törésponthoz érkeztünk, mint az egyik leginkább szennyző iparág és ennél kiritkusabb még nem volt a helyzet, úgyhogy végre közösen kell tennünk valamit. Ez nem egy divathóbort. Ez egy probléma, amivel minden iparágnak szembe kell néznie, de a legnagyobb probléma a mi iparágunkkal, hogy sosem volt szabályozva. Nincsenek előírások, iránymutatások és korlátozások, amelyeket megállítanánk a márkáknak azt a fajta működését, ami eddig ment és egyértelműen megöli a természetet.
Ha tényleg változást szeretnénk, akkor szükségünk lesz a kormányra, hogy komoly idővonalat és határidőket adjanak és ösztönöznünk kell egymást, másképp nem fogunk előrébb lépni. Meg kell mutatnunk a következő generáció vállakozásainak és vezetőinek, hogy hasznos, ha fenntartható módon működnek.”
Vivienne Westwood
A skót tervezőnő arról lett híres, hogy minden, ami a keze közül kikerül fenntartható és környezetkímélő. Aktivistaként is erősen kiáll a fenntarthatóság és a környezetvédelem mellett, úgyhogy nem csoda, hogy ebben a válogatásban is idézzük szavait.
“Amikor az emberek azt kérdezik tőlem “Hogyan mentsük meg a bolygót?”, mint divattervező és aktivista sosem tudtam erre könnyű választ adni: utasítsd vissza a műanyagot, informálódj, mondd el a gyerekeknek az igazat. Vásárolj kevesebbet, válogasd meg, amit veszel, használd sokáig és válts zöld energiára! Nincsen választásunk a tömeges kihalás és a zöld gazdaság között. Az első lépés: a divatiparnak zöld energiára kell váltania, a többi majd követi.”
Gabriela Hearst
Az Uruguay-ból származó, luxustermékeket készítő tervező azzal a céllal indította el márkáját, hogy több fenntartható darab legyen a piacon, és elsősorban ezeknek a vásárlására ösztönözze az embereket. Hazájában egyébként a családi rancsot is írányítja a tervezés mellett.
“Az IPCC riportja feltárta azt, amit már tudtunk: a gyorsan történő események, amiket látunk az ijesztő időjárásban és a rettegett felismerés, hogy hamarabb érjük el azt a 1.5 Celsius fokot, mint várható volt. Remélem, hogy az IPCC riport megcsengetteti az utolsó vészcsengőt is - ki kell vonnunk magunkat ebből a kőolaj-függő gazdaságból és egy körforgásosra váltani, ahol a túltermelés, túlfogyasztás és a felesleg irányítva van. Minden erőfeszítésünket a karbantartásra kell fordítanunk.
Arról álmodom, hogy a gyerekeink egy sokkal fejlettebb társadalomban nőnek fel, ami eléri a klíma sikert, ami a környezetünkkel és egymással is kiegyensúlyozott. A pillanat MOST jött el.”
Sindiso Khumalo
Itthon bizonyára nem hangzik ismerősen a tervező neve, de Dél-Afrikában egy kimelkedő és egyedülálló márkát indított el 2015-ben és azóta is szentül hisz a fenntarthatóságban. A ruháihoz felhasznált textilek 100%-a fenntartható, ennek a fontosságát pedig erősen hangoztatja a tervezőnő.
“A klímaváltozás mindenki vállának a terhe. A pénzünkkel szavazunk és minél tudatosabban fogyasztunk, annál nagyobb az esélye a bolygó megóvásának. Mint divatipar, hatalmas tudatos lépéseket tehetünk az ellátó láncban, ami befolyásolja a bolygót pozitív módon. Csak rajtunk, mint iparágon áll, hogy megtesszük-e ezeket a lépéseket. Most van itt a cselekvés ideje.”
Ezek után érdemes elgondolkodni azon, hogy te mennyit, mit, hogyan és hol vásárolsz. Hallgass a divatipar kiemelkedő alakjaira, vásárolj tudatosan és ezzel nem kisebb dolgot teszel, mint megmented a Földet!
Szerző: Pongrácz Dóra