Vajon melyik divatmárkát emlegeti leggyakrabban Kanye West a dalaiban?
Hiánypótló kutatást készített a NSS magazin, és végre választ adtak a kínzó kérdésre, hogy vajon Kanye West lassan két évtizedes popzenei pályafutása során melyik divatmárkákat emlegeti a legtöbbet a dalaiban.
Ezeket láttad már?
A hiphop-kultúra egyik kedvenc sportja, hogy a szövegeikben divatmárkákkal dobálóznak, a Run DMC My Adidas című slágere óta tudjuk, hogy a divatmárkák, de általában a márkák emlegetése, viselése nagyon fontos identitásképző ebben a közegben. Nem is csoda, hogy évről-évre készülnek felmérések, kutatások arról, hogy a hiphop-közegben aktuálisan melyek a legnépszerűbb márkák, a rapperek milyen holmikat jelölnek ki a közegükben státuszszimbólumnak.
Mivel Kanye West az egész jelenkori popszcéna talán legsikeresebb és legnagyobb hatású előadója, ezért egészen biztosan komoly reklámértéke van annak, hogy ő milyen márkákra hivatkozik. Persze Kanye saját jogon is stílusguru, annak idején divattervezést tanul a Fendinél gyakornokként, ahol Virgil Abloh-val közösen lestek be egy legendás márka műhelyeibe. Ezt követően egyre aktívabb lett dizájnerként is, ami végül a Yeezy márka megalapításban csúcsosodott ki. Ugyan manapság leginkább válása körüli felfordulással van mindenki elfoglalva, de az biztos, hogyha egyszer összeszedi magát, akkor Kanye West még mindig az egyik legbefolyásosabb trendszetter marad.
Talán sokan azt vártnák, hogy Kanye saját márkája a Yeezy kerül a legtöbbször említésre, vagy esetleg a két világmárka, akivel a zenész a Yeezy cipőket sikerre vitte. Az első két verzió még a Nike égisze alatt jött ki, de 2013-ban óriási médiacirkusz kíséretében szakított a rapper és a sportmárka, hogy aztán annak az évnek a végén bejelentsék, hogy Yeezy az Adidas partnere lesz a továbbiakban. Kanye West azonban nem a saját márkáját, de még nem is csak a legismertebb vele együttműködőket emlegeti a legtöbbet a dalaiban.
A kutatást végző Phd-hallgató, Gabriele Murtas a rapper 89 dalának egy negyedében talált konkrétan megnevezett divatmárkákat. Összesen 22 márkát említ meg Kanye West a dalaiban, és egyáltalán nem csupán a legdrágább, legpatinásabb divatházak kapnak említést, hanem a sportos Nike és Adidas mellett például a Zarát is szerepel az egyik dalban, vagy például a Vans is.
Talán meglepő, talán nem, de ha márka szerepel egy dalban, akkor szinte biztosan elhangzik a Louis Vuitton is. A francia divatház nem kevesebb, mint 32 említéssel vezeti a márkalistát a szövegekben. Az minden bizonnyal fontos tény, hogy Kanye West pályájának elején mindenképpen az akkor még Marc Jacobs által dirigált Louis Vuitton számított a nagybetűs luxusmárkának, ráadásul a rapper igencsak fixált volt a márkával kapcsolatban, már az első College Dropout című lemezén a Last Call című dalban önmagát: "Kan, the Louis Vuitton Don"-ként nevezi meg. Ugyanígy definiálja magát az egyik legnagyobb slágerében is, a Strongerben három évvel később 2007-ben. Ez a rajongás természetesen nem kerülte el a márka figyelmét sem, és 2009-ben egy három fazonból álló sneaker kollekciót dobtak piacra, melynek egyik darabját ugyancsak "Louis Vuitton Don"-nak hívták.
Egyébként ennek a kollekciónak a Jaspers névre hallgató darabja jelenleg a világ legdrágább sneakere, körülbelül 30 ezer dollárra, azaz kábé 8,5 millió forintra saccolják az értékét.
Mindezeket figyelembe véve annyira nem is meglepő a Louis Vuitton egyértelmű első helye. A második legnépszerűbb márka Kanye West dalaiban 24 említéssel nem más, mint a Gucci, ezt követően azonban jelentősen le van szakadva a Yeezy márka, ami ugyan a harmadik legsűrűbben emlegetett brand, de a rapper saját divatbirodalma már csak 9 említéssel büszkélkedhet. Ezt követően olyan ikonikus márkák következnek, mint a Prada, a Chanel, a Versace, a Dior vagy a Louboutin. A többi divatcég csak egy-két említésre érdemes Kanye West dalaiban.
A kutatást készítő Gabriele Murtas arra a nagyon érdekes tényre mutatott rá, hogy Kanye West érdeklődésének és ízlésének a formálódását is jól mutatja az előforduló márkák gyakorisága, ahogy ugyanis közelítünk a legfrissebb dalok felé, egyre kevesebb a megemlített divatmárka, ami összhangban azzal is, hogy a rappert manapság egyre gyakrabban látni kifejezetten hétköznapinak számító márkák cuccaiban, mint a Dickies, a Carhartt, vagy akár Los Angeles Apparel.