A jobb divatiparért dolgoznak – a Fashion for Good innovációs platformmal beszélgettünk
Ahogy egyre több szó esik a divatipar környezetpusztításáról és kizsákmányoló működéséről, új szervezetek jelennek meg, melyeknek célja ezek ellen tenni. Ilyen az amszterdami székhelyű Fashion for Good is, ami egy globális, együttműködésen alapuló innovatív platform. Céljuk a divatipar problémáinak megértése, feltérképezése és tenni ellenük kollaborációk, mentorprogramok útján. A fogyasztók edukálására gondolva pedig egy múzeumban mutatják be eredményeiket. Fő céljuk a körkörös gazdasági modell megvalósítása a divatiparban, melynek pontos definícióját Tőlük kérdeztük meg. Emellett projektjeikről, az iparág átalakulásáról és arról beszélgettünk, hogy fogyasztóként mit tehetünk.
Ezeket láttad már?
A körkörösségnek nincs egységesen elfogadott meghatározása, hogyan írnátok le a fogalmat a saját elveitek szerint?
Véleményünk szerint kell lennie egy határozott definíciónak arra, hogy mi a jó. Ez a vízió lehet aztán a kiindulópont a globális divatipar minden szegmense számára a változáshoz. Úgy gondoljuk, hogy a jó divat az, amit imádnak, olyan tárgyak, amire gondosan vigyáznak.
Hiszünk a jó divatban, aminek a jellemzőit a Cradle to Cradle™ adja. Ez egy körkörös keretrendszer, amit az egyik alapítónk, William McDonough fejlesztett ki. A jó divat nem csak jól néz ki, vagy bizonyos aspektusaiban jó, hanem 5 fontos kritérium szerint is az.
Jó anyagból készül, tehát egészséges, újrahasznosítható vagy lebomló.
Jó gazdasági modellben jön létre, ami körkörös és minden résztvevő profitál belőle.
Jó energiát használnak a gyártásához, ami megújuló vagy tiszta.
Jó a vízzel kapcsolatban: kevesebbet használ, figyel annak tisztaságára, és, hogy mindenki hozzájusson.
Jó életkörülményeket biztosít, megfelelőek és biztonságosak a munkaviszonyok, a bérezés elegendő.
Hogyan népszerűsíti és támogatja a Fashion for Good a körkörösséget a divatiparban?
Olyan ígéretes újítókat keresünk a világ bármely pontjáról, akiknek a határfeszegető ötletei segíthetnek egy fenntarthatóbb divatipar kialakításában. Ezeket az innovátorokat mentorálással, üzleti modell kialakításával, a partnereinkkel való megismertetéssel és finanszírozással segítjük, hogy a megoldásukat a valóságban is megalkothassák, kipróbálhassák. Támogatjuk őket abban is, hogy megtalálják az ötletük széleskörű alkalmazási lehetőségét, még fenntarthatóbbá és jobbá tegyék azt.
Ahhoz, hogy változást érjünk el és népszerűsítsük a körkörösséget, nem elég, hogy a divatipar fenntarthatóbb legyen, hanem a vásárlóknak is ilyen termékeket kell választaniuk. Emiatt alapítottuk meg a világ első olyan múzeumát, ami a fenntartható divatról szól. Szeretnénk tudatosabbá tenni a vásárlókat, megmutatni nekik, hogy milyen kérdésekkel néz szembe a divatipar, és, hogy ezekre mik a megoldások, amikkel jobbá válhat.
Tudnátok néhány példát említeni a körkörösségre a divatban?
Ahhoz, hogy a divat tényleg jó legyen, és a körkörös gyártási lánc megvalósuljon, minden szegmenset, a designtól egészen addig, amíg a termék elér élete végére, újra kell gondolni. A Fashion for Goodnál a gyártási lánc minden területét vizsgáljuk, az alapanyagoktól a már említett életciklusvégig. Azt tapasztaljuk, hogy sok esetben a legnagyobb hatás a nyersanyagból ered, ezen a szinten megoldást jelenthet a lebomló anyagok vagy az olyan alternatívák használata, mint a Mango Materials termékei. Egy termék elhasználódása, kidobása esetén pedig azt érdemes nézni, hogy az hogyan léphet be újra a gyártási láncba. Erre jelenthetnek megoldást az Infinited Fiber Company, az Ambercycle vagy a Worn Again textilek.
Ezen kívül kutatjuk a kémiai újrahasznosítás lehetőségét, hogy egy-egy nyersanyagot minél tovább lehessen használni, újrahasznosítani. Így csökkenne az igény az új alapanyagokra. Ehhez a folyamathoz nagyon fontos az átláthatóság, hogy tudjuk, hogy egy anyag honnan ered és hova kerül, miután a fogyasztó megválik a terméktől.
Továbbá az olyan körkörös üzleti modellek is megoldást jelenthetnek, mint a ruha javítók, amiknek hála több ideig marad használatban egy-egy darab.
Vásárlóként hogyan tehetünk a körkörösség kialakításáért?
Szerintem vásárlás előtt érdemes elgondolkodni és felismerni, hogy nincs is szükségünk annyi dologra, mint hisszük. Emellett fontos értékelni azokat a darabokat, amik már a birtokunkban vannak és minél tovább megőrizni őket. Vásárolni indulva pedig érdemes vintage üzletben kutakodni, bérelni vagy ruhacserén részt venni.
Ha mégis egy üzletben – vagy annak online változatában lyukadunk ki – akkor érdemes a cégnek utána nézni a Good on You nevű appon. A programmal megtudhatjuk, hogy a vállalat hogyan viszonyul a bolygóhoz és a dolgozóihoz.
Ha egy ruhadarabunkat már nem szeretnénk viselni, akkor fontos elgondolkodni a következő lépésen. Oda tudjuk adni valakinek? El tudjuk vinni egy használtruha-átvevőbe? Fontos, hogy ne dobjuk ki, törekedjünk arra, hogy minél hosszabb legyen az életciklusa.
Véleményetek szerint a pandémia maradandóan fenntarthatóbbá tette a divatipart, vagy, ha leküzdjük a járványt, akkor minden a régi lesz?
Kétségtelen, hogy változások történtek az iparágban, úgy látjuk, hogy olyan kérdések kerültek még inkább előtérbe, amik már egy ideje felmerültek. Ilyen a digitális és virtuális mintadarabok használata a tervezés során, a vásárlókkal való szorosabb kapcsolat kialakítása digitális felületeken, olyan módszerek kialakítása, melyekkel a márkák és a viszonteladók túladhatnak a felhalmozott régi készleten. A szállítás nehézségei miatt figyelmet kapott a lokalitás és a megrendelésre készítés, valamint az átláthatóság igénye is nőtt, mivel szükséges a gyengepontok észrevételéhez és megoldásához.
Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók egyre környezettudatosabbá válásával a cégeknek muszáj változtatniuk a működésükön, olyan megoldást kell találniuk, ami a vásárlói igényeknek is megfelel és a saját céljaiknak is. Ezeknek a kedvező változásoknak egy része maradandó lesz.
A világjárvány megváltoztatta a Fashion for Good-ot?
A múzeumunkat be kellett zárnunk az aktuális korlátozásoknak megfelelően, virtuális workshopokat, vezetéseket és egyéb programokat kezdtünk tartani. Számos kihívással szembesülünk, de sokat fejlődünk is, most például a világon bárhonnan látogatható a múzeum online, és sok virtuális eseményt rendezünk.
Mi is digitálisabb munkavégzésre váltottunk, de ugyanolyan elkötelezettek és keményen dolgozunk a partnereinkkel és a mentoráltjainkkal, mint eddig.
Tudnátok egy kis betekintést nyújtani a folyamatban lévő projektjeitekbe?
Számos programunk fut épp. Többek között a cellulóz alapú anyagok újrahasznosításának új lehetőségeit kutatjuk a Full Circle Textiles projekttel. A célunk, hogy körkörös életet adjunk olyan anyagoknak, mint a pamut. A Circular Polybags projekttel arra a rengeteg áttetsző, sokszor nem újrahasznosítható műanyag csomagolásra igyekszünk megoldást találni, amiben a rendelt termékek érkeznek. Hamarosan kiadunk majd egy tanulmányt az újra használható csomagolásokról, kitérve a környezeti hatásukra és a bennük rejlő gazdasági lehetőségekre.
Valamint a múzeumban is megjelenik majd egy új téma: GROW címen innovatív bio anyagokról lesz szó. A kiállítás márciusban kezdődik és olyan úttörő márkák jelennek meg rajta, mint a Pangaia és Iris van Herpen, valamint bio anyagokat használó startupok is.
Szöveg: Dózsa Kamilla