„Mindannyian különbözőek vagyunk, és ez a meghatározó tulajdonságunk. Máskülönben csak egy másolat lennénk”
A művészet és a divat közötti kapcsolat meglehetősen régre nyúlik vissza, sok-sok példát láthatunk a két kulturális terület összekapcsolódásáról szezonról szezonra. Az idei évben két kiemelkedő példáját láthattuk.
Ezeket láttad már?
A Louis Vuitton francia divatcégnek sajnos nem a legzökkenőmentesebben bemutatott együtt nem működése volt ez, míg a Bottega Veneta egy nagyívű és jól összetett és szerteágazó kampányt mutatott be. Bádé Zsófia cikke.
Pózolj klasszikusok előtt! Vagy mégse?
A híres francia divatcégnek, a Louis Vuitton-nak nem ez az első olyan divatkampánya, amelyben művészekkel működik együtt. A legutolsó nagy dobásuk a Yayoi Kusamával készített együttműködés volt, ennek keretein belül a japán művészre jellemző festékpöttyökkel árasztották el üzleteiket és a divattermékeiket.
A mostani kampányuk a Joan Mitchell Alapítvány ügyvédei miatt került a címlapokra, írja a The New York Times. A JMF alapítvány ugyanis nyilatkozatot adott ki arról, hogy a Louis Vuitton megkereste őket a szerzői jogokkal kapcsolatban, azonban ők elutasították a luxusház ezzel kapcsolatos felhasználását, ők ezzel szemben mégis a festő képeivel jelentették meg a táska kampányát. Az alapítvány politikája szerint a művész képeit kereskedelmi célokra tilos felhasználni, kizárólag oktatási célokra adnak felhasználási engedélyt. „A szóban forgó három absztrakt mű a Louis Vuitton Művészeti Alapítvány múzeumában található, és az ügy azért is különösen szomorú, mert egy művészeti alapítványnak az lenne a feladata, hogy ne csorbítsák a művészek örökségét.” – olvasható a Joan Mitchell Foundation kiadványában.
A szóban forgó kiállítás 2022. október 22-től 2023. február 27-ig volt látható, a Louis Vuitton Alapítvány impozáns magánmúzeumában, Párizsban. A kiállítás Claude Monet és Joan Mitchell ikonikus képeinek válogatása, mely alapvetően egy szuperizgalmas párbeszédet teremt az impresszionista Monet és a absztrakt expresszionista Mitchell képei között. Gyakran halljuk, hogy az impresszionisták hagyományokkal való szakítása nyitotta meg az utat a modern művészet előtt. De mivel az egyes mozgalmak műveit általában külön galériákban állítják ki, ritkán van lehetőségünk arra, hogy mi magunk is összekapcsoljuk a pontokat. A kiállítás ebből a szempontból mindenképpen izgalmas megközelítés ad.
A Louis Vuitton táskát reklámozó kampányképek is a múzeumban készültek. Léa Seydoux színésznő a 10500 dolláros La Capuchines táskákkal a Quatuor II for Betsy Jolas (1976) és a Le Grand Valée XIV (For a Little While) (1983) című képek előtt pózolt. Jelenleg sem a Louis Vuitton Instagram felületén, sem a honlapon nincsenek közzétéve az említett kampányképek. Összességében szomorú látni, hogy egy ilyen nagy divatmárka eredetileg jól induló, és a művészetet népszerűsítő kezdeményezése egy ilyen csúfosan megbukik.
Az eredetiség ünneplése
Vannak jobban sikerült koncepciók is. Nézzünk meg például a Bottega Veneta 2023-as tavaszi-nyári kollekciójának milánói helyszínét! A bemutató helyszínét a Gaetano Pesce, olasz építész által tervezett székek festették színesre. Az együttműködésre a márka új kreatív igazgatója, Matthieu Blazy kérte fel a művészt. A projekt a “Come Stai?” nevet viselni, ami olaszul annyit tesz, mint “Hogy vagy?”. A 400 darab egyedi szék, melynek az alapja műgyantába mártott textilek, formájukban és színükben eltérnek, ezzel a változatosságot és sokszínűséget hivatottak átadni.
„Ez a tér a sokszínűség előtt tiszteleg” – mondta Pesce a díszletről. „Mindannyian különbözőek vagyunk, és ez a meghatározó tulajdonságunk - máskülönben csak egy másolat lennénk. Mindannyian eredetiek vagyunk, és ez az egyik témája a tervezésemnek.”
A Bottega Veneta és a humanitsa építész-művész, Gaetano Pesce együttműködése túlmutat a divatbemutatón, hiszen a Bottega Veneta milánói üzletében egy helyspecifikus művészeti installáció létrehozására is megbízást kapott "Vieni a Vedere", azaz "Gyere és nézd meg" címmel. Az installáció a látogatókat és a vásárlókat a hegyek és a prérik által inspirált világba repíti, a kézzel szőtt nappabőr táskák pedig az e tájakon található buja zöld füvekre emlékeztetnek. A táskák a márka kézművességét és művészi értékét mutatják be egy egyedi airbrush technikával, amely Pesce jellegzetes, akvarellszerű stílusára emlékeztet.
A fűszálakat hét különböző árnyalatú bőrből aprólékosan, bonyolult horgolási technikával készítik, bemutatva a márka elkötelezettségét a részletek és a művészi kivitelezés iránt. Ha mindez még nem lenne elég, az együttműködés további megünneplésére egy limitált mennyiségű, számozott akvarellnyomat is kapható Pesce művéből. Összességében a Bottega Veneta sikeresen bizonyította a művészet iránti megbecsülését ezzel a gyönyörűen összeállított együttműködéssel, hiszen a kiállítás, a Milánói Design Hét installációja és a Bottega Veneta táskák mind olyan művészi értéket képviselnek, amelyek galériákba vagy múzeumba valók. „Ez az első táska tervem, és figuratív - két hegy, mögöttük egy napfelkelte vagy naplemente. Optimista táskát akartam készíteni. A Bottega Venetánál bármit meg lehet valósítani, és ez a táska megnyitja az utat a jövőbeli tervezés felé. A jövő dizájnjának figuratívnak kell lennie, és kommunikálnia kell, egy ilyen tárgynak történetet kell mesélnie.” – mondta Gaetano Pesce.
Szöveg: Bádé Zsófia