Csődbe ment a világ egyik legismertebb luxusáruháza
Majd´ egy évszázadon át a fényűzés és a kifinomult ízlés megtestesítője volt a Barneys New York, ami egy mindössze 46 négyzetméteres ruhaüzletből vált a világszerte fogalomnak számító luxusáruházzá.
Ezeket láttad már?
Az alapító Barney Pressman 1923 nyitotta meg az üzletét a Hetedik sugárúton méghozzá úgy, hogy a felesége jegygyűrűjét adta el, hogy ki tudja fizetni a bolt bérleti díját. Abban az időszakban teljesen szokatlan módon tett szert árukészletre; aukciókon vásárolta fel csődbe ment üzletek árukészletét, tervezők megmaradt mintadarabjaira, bemutatótermi készleteire csapott le kedvezményes áron. Pressman a nagyon kedvező ár mellett a minőséget ugyanolyan fontosnak tartotta. Agresszív reklámstratégiát választott, mindig reagált a legfrissebb társadalmi eseményekre, hírekre, felkapott témákra, és ezekhez igazította a hirdetéseit. Például, amikor a ´30-as évek Dick Tracy képregény nyomán készült rádiójáték volt az egyik leghallgatottabb műsor Amerikában, akkor a főszereplő hangját kölcsönözte a rádiós reklámszpotjához.
A Barneys New York idővel terjeszkedni kezdett, és igazi fogalommá vált, később az alapító után a család vitte tovább az immár klasszikus áruházzá váló üzletet, ahová minden nagy márka szeretett volna bekerülni. Egyre bővült a kínálat, és egyre inkább kezdett a ´70-es évektől a ma ismert plázákhoz hasonlítani a Barneys központi üzlete, hiszen a ruhák mellett, vendéglő és kávézó is helyet kapott az alapterületét is folyamatosan növelő üzletben. A hetvenes években nem kevesebb, mint 60 ezer öltöny volt raktáron az áruházban. A piaci és a divatvilágra gyakorolt hatásukat jól mutatja, hogy 1976-ban Amerikában ők vezették be a Giorgio Armani márkát, ami teljesen felforgatta akkor első sorban a férfidivatot, és új szintre helyezte az olasz márkát is.
Tönkreteszik a celebmárkák a divatot? - A sztármárkák története
Tönkreteszik a celebmárkák a divatot? - A sztármárkák története
A nyolcvanas évektől egyre masszívabban terjeszkedett az üzlet, egyre több különálló boltot nyitottak, és egyértelműen átkerült a hangsúly a férfi vásárlókról a nőkre. Erre az időszakra esett a Pressman család folyamatos háttérbe húzódása, amely új üzletstratégiát is magával hozott. A Barneys New York hírnevére alapozva Amerikában több városban, sőt a Távol-Keleten is nyitottak újabb Barneys áruházakat. Túl hirtelen nőttek túl nagyra, 1996-ban csődbe is ment a vállalat.
A 2000-es évekre azonban talpra álltak, és 2010 környékén megint elképesztő forgalmat generáltak. A tulajdonosi kör azonban folyamatosan változott, és a koncepció állandó újraírása nem tett jót az áruháznak. Igyekeztek erőltetni a digitális értékesítést, de ebben nem sikerült kiemelkedő eredményeket produkálniuk. Néhány kevésbé sikeres áruházat bezártak Miamiban viszont új, gigantikus pláza építésébe kezdtek. Nehezíti a helyzetüket, hogy a legtöbb üzletüket bérlik, és például a New York-i központi üzlet bérleti joga az utóbbi időben duplájára, évi 30 millió dollárra ugrott meg. A Barneys-nak nincsenek jelentős tartozásai a tulajdonos szerint, de lassan fizetésképtelenné válik a vállalat, ami jelentős áruházbezárásokra készül. Állítólag a jelenlegi tulajdonos árulja a céget, és ha nem érkezik gyorsan befektető, akkor akár napokon belül bejelenthetik az ikonikus áruház csődjét.