Conscious By BCEFW: A divathéten a fenntarthatóság kerül a fókuszba
Szponzorált tartalom
A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) keretein belül augusztus 31. és szeptember 1. között több mint 60 hazai és régiós márka vonultatja fel legújabb, 2025-ös tavaszi-nyári kollekcióit.
Ezeket láttad már?
Augusztus 26-tól Budapest különböző pontjain több mint 35 side event, köztük kerekasztal-beszélgetések, workshopok és stúdiólátogatások várják a BCEFW divathéten az érdeklődőket. A régiónkat meghatározó divat-eseménysorozaton korszerűen a fenntarthatóság is fókuszban van a Conscious by BCEFW kezdeményezéssel.
Új kezdeményezés: Conscious by BCEFW
A bemutatók mellett a Millenáris Nemzeti Táncszínházban megrendezett Fashion Hub színes programkínálata a divat-és kreatívipar trendjeit és szakmai kérdéseit bemutató előadásokkal, beszélgetésekkel, prezentációkkal és kiállítókkal várja a vendégeket. A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) szervezésében kiemelt figyelmet kap a környezettudatosság témaköre, egy tudatos gyakorlatokra ösztönző kategória és egy textilgyűjtésre felhívó akció jegyében.
„Az idei rekordszámok is bizonyítják, hogy a Budapest Central European Fashion Week mára a régiós divatszíntér egyik kulcsfontosságú platformjává nőtte ki magát, amelyet a megnövekedett partneri kapcsolatok, valamint a regionális együttműködések és kollektív bemutatók is alátámasztanak. Szeretnénk élni ezzel a koncentrált figyelemmel és megragadni az alkalmat, hogy egy új, lényeges témát emeljünk a diskurzusba.
A Magyar Divat & Design Ügynökség idén még tudatosabb gyakorlatra ösztönzi partnereit és a márkákat, ennek részeként két új kezdeményezés került bevezetésre: a Conscious by BCEFW, amely a fenntarthatóbb gyakorlatokat támogatja a tervezők körében, és a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-vel és a Millenárissal kötött együttműködésünk, amely fontos üzenetet közvetít a lakosság számára a környezettudatosság terén” - nyilatkozott Jakab Zsófia, a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója az idei szezon újdonságaival, eredményeivel kapcsolatban.
Európai Uniós szabályozás a textiliparban
Az Európai Unió egyre nagyobb hangsúlyt helyez a textilipar fenntarthatóságára, különös tekintettel a környezetvédelmi és etikai szempontokra. Az EU Textilstratégiája, amely a 2020-as Európai Zöld Megállapodás része, célul tűzi ki, hogy 2030-ra a textiliparban előállított termékek tartósabbak, újrahasznosíthatók és fenntarthatóbbak legyenek. Az uniós szabályozás többek között az alábbi területeket érinti:
- Ökológiai lábnyom csökkentése: Az EU különféle jogszabályokkal ösztönzi a divatcégeket, hogy csökkentsék a gyártás során keletkező környezeti hatásokat, például az energiafelhasználást és a vízfogyasztást. Az új szabályok a szennyező anyagok kibocsátásának minimalizálását is megkövetelik.
- Körforgásos gazdaság: A textiliparban kiemelt figyelmet kap a körforgásos gazdaság, amelynek célja a hulladék minimalizálása, valamint a használt anyagok újrafelhasználása és újrahasznosítása. Az EU ösztönzi a cégeket arra, hogy a termékeik hosszabb élettartamúak legyenek, és könnyebben javíthatóak, illetve újrafelhasználhatóak.
- Etikus munkaerő-felhasználás: Az EU szabályozásai támogatják a tisztességes munkafeltételek biztosítását az ellátási lánc minden szintjén. Ez különösen fontos a harmadik világbeli országokból származó alapanyagok és termékek esetében.
- Fenntarthatósági címkézés: Az új uniós szabályok előírhatják a fenntarthatósági címkék bevezetését, amelyek információt nyújtanak a fogyasztóknak a termékek környezeti hatásairól, gyártási körülményeiről és újrahasznosíthatóságáról.
Az EU szabályozásai jelentős változásokat hoznak a textiliparban, és arra ösztönzik a divatcégeket, hogy a fenntarthatóságot és az ökotudatosságot az üzleti stratégiájuk középpontjába helyezzék.
Ökotudatos példaképek
A 2025-ös tavaszi-nyári szezonban négy hazai és egy regionális tervezővel debütál a BCEFW legújabb kategóriája, a Conscious by BCEFW: a Catwalk tervezői közül a NANUSHKA és BORBALA, a BCEFW Showcase kategóriából MARKO FEHER (BA), míg a prezentáló márkák sorából a SLANGSLANG és a PRINTA képviseltetik magukat a tudatos gyakorlatokra ösztönző szekcióban.
A BCEFW divathét szervezői arra törekszenek, hogy az ökotudatosság a magyar és regionális divatcégek körében egyre inkább alapvető elvárássá váljon. Céljuk, hogy a divatipar szereplői egymást inspirálva készüljenek fel az Európai Uniós szabályozásokra, amelyek az iparág fenntarthatóbbá tételét célozzák.